Tüm Yazarlar
Nazife Şişman Yazıları
‘Boko Haram ve İslam’
Nazife Şişman
Kızların/kadınların kaçırılmasının Afrika’nın geleneksel savaş tarzı içinde bir yerinin olması, çağdaş insan ticareti tanımı içine dahil edilmesine engel değil. Böyle olunca Filipinlerde seks kölesi olarak satılan küçük kız çocukları ile Nijerya’daki kaçırılan Müslüman/Hıristiyan kızlar arasında ne fark var?
Yeni motto: Paylaşıyorum, o halde varım
Nazife Şişman
Kayıtların, belgelerin siyasal konjonktürü işgal ettiği şu günlerde hayatımızı işgal eden ‘belgesel bakış’ üzerinde durmak belki de yeni teknolojinin çerçevesi ve bu çerçevede içinde nasıl bir ahlakın tesis edileceği ile ilgili daha derinlikli düşünmemize yardımcı olur.
Sağlıklı beslenme ve ‘hastalık suçu’
Nazife Şişman
Geçtiğimiz yüzyılda sosyal politikaların konusu, ulus devletin kurucu öğesi ve vatandaşı kontrol etmenin aracı olarak işlev görüyordu sağlık. Bu nedenle de sağlıktan refah devleti ve kurumlar sorumluydu. Ama günümüzde “hastalık suçu” kurumlardan alınmış ve postmodern stratejilerle uyumlu bir şekilde bireyin yetersizliğine atfedilmeye başlanmıştır.
Yoksulluğun çaresi: ‘Veren el’in merhameti, ‘görünmeyen el’in marifeti ya da...
Nazife Şişman
Zenginlik neden bazı ellerde yoğunlaşıyor? Ve gettolarda, sokaklarda kalanlar neden böyle bir hayata mahkum oluyorlar da çare bulamayıp hijyenik site duvarlarına dayanarak zenginlerin rahatını kaçıran bir tehdide dönüşüyorlar?
Yaşamları yaşam, ölümleri ölüm sayılmayanlar
Nazife Şişman
Asıl sormamız gereken soru başka: Zenginlik dünyanın belli yerlerinde nasıl yoğunlaştı? Bu kalenin dışında kalanlar neden belini bir türlü doğrultamıyor da her tür tehlikeyi göze alarak bu merkezlere üşüşmekten başka çare bulamıyor?
Tv, Twitter ve Üslup: 'Herkes'e konuşmak
Nazife Şişman
Televizyon tasavvufi terbiye ve tavsiye için uygun bir araç mıdır? Youtube’da anonim bir muhatap kitlesine va’z u nasihat edilebilir mi? Kimlik ve hayat tarzı kırılganlığının had safhada olduğu bir dönemde ihtiyacımız olan kamusal dil ve adabı muaşeret nasıl olmalı?
Mega-kentte Ramazan nostaljisi
Nazife Şişman
Davulcunun sesine katlanıp katlanmamak ne ideolojik bir tutuma hamledilebilir ne de laik/dindar kutuplaşması çerçevesine hapsedilebilir. Tam aksine bu meseleyi yeni teknoloji, kentsel yapı, gürültü kirliliği gibi çok daha nesnel çerçeveleri kullanarak sağduyulu bir noktadan ele almak gerekiyor.
Gezi sosyolojisi: Bir gençlik ve hayat tarzı güzellemesi
Nazife Şişman
Türkiye toplumunda ayrıcalıklı kesimlerin ‘estetik incinme’ potansiyeli dikkate alındığında, protesto dilinin epikten estetiğe, ideolojiden hayat tarzına evrilmesinin, otomatik olarak demokrasi kültürünü geliştireceği şeklinde bir ham hayale kapılmamalıyız.
Gölgesi yakına düşen İYİLİK
Nazife Şişman
Günümüzde ‘yardım’ın uluslararası bir siyaset stratejisi olarak kullanılıyor olduğuna, iktisadi eşitsizliklere yara bandı tedavisi anlamına geldiğine, var olan eşitsizlikleri devam ettirici işlevine dair haklı eleştiriler var. Fakat bu, bireysel sorumluluğu omuzlarımızdan atmaya, bencilliğimizin konforuna teslim olmaya bir mazeret olmamalı.
Endüstriyel bir ürün olarak anne sütü
Nazife Şişman
Laboratuvarda pastörize edilerek endüstriyel bir ürüne dönüşüyor anne sütü. Ve bu esnada nasıl bir nitelik kaybı olduğuna dair araştırmalar da fazla gün yüzüne çıkarılmıyor. Böylece bütün doğallık vurgusuna rağmen karşımızda bir ürün olduğu göz ardı edilmiş oluyor. Halbuki süt bankası kurmak yerine bir sütanne vakfı kurulması düşünülemez mi?
‘Erkek ve aile’yi tartışmanın zamanı gelmedi mi?
Nazife Şişman
Bireyciliğin, cinsel özgürlüğün bu kadar baskın bir dille vurgulandığı bir ortamda, ahlaki bir değer olarak erkeğin aile reisliğinin yeniden ve özellikle vurgulanması gerekiyor. Çok basit bir akıl yürütme ile bile anlaşılabilecek yüksek ahlaki bir tavırdır bir erkeğin aile reisliğine talip olması. Halifelik gibi kavvamlık da bir tekliftir insana. Aksi tavır hayvanlardan da aşağı olan için, esfelisafilin için geçerlidir.
‘İnsan’ı devre dışı bırakan yeni savaş teknolojisi
Nazife Şişman
Kahramanlık sonrası savaş dönemindeyiz. Başını vermeyen şehitler, tek kollu sancaktarlar değil savaşın hikayesini şekillendiren karakterler. Yeni savaşların hikayesini kim yazıyor peki? Haber kanalları, sinema filmleri, bilgisayar oyunları.
Ahir zamanda ev-iş, kadın-erkek
Nazife Şişman
Kadının ‘ev hanımı’ olarak sabitlendiği kurgu (fabrika işçisi kadınla eş zamanlı olarak) sanayi sonrası toplumun bir ürünü. Ev ve iş arasında zihinsel ve kategorik olarak yaptığımız ‘İslami’ işbölümü bile burjuva idealinin imajlarıyla malul.
‘Kara Kıta’yı sömürge tarihine hapsetmek
Nazife Şişman
Çoğu zaman Büyük Sahra sanki bütün kıtayı kaplamışçasına zihnimdeki Afrika sahnelerine bir çöl imajının eşlik ettiğini fark ediyorum. Halbuki “kara” ismini hiç hak etmeyecek kadar yeşil bölgeleri, hiç açlık, yoksulluk ve savaş görmeyen toplulukları var Afrika’nın.
Cumhuriyetin görsel kültürü mü elden giden?
Nazife Şişman
Prof. Hanioğlu, piyanistin “arabesk dinlemek ihanettir” sözünü, bir aklı evvelin sayıklaması olarak değil, modernleşme dönemindeki kültür politikalarımızın bir tezahürü olarak okumamız gerektiğine işaret etmişti. Bu bakımdan Hatipoğlu’nun Cumhurbaşkanı’nın elinden ödül alması önemli bir değişim göstergesidir.
Cami tasavvurunda cem olmak Nitelik mi nicelik mi?
Nazife Şişman
Estetiğe ve güzele dair mutabakatın değil talebin bile kalmadığı, ekonomik büyümenin kaçınılmaz kabul edildiği bir Türkiye vasatında konuşmak zorunda kalıyoruz cami mimarisi ile ilgili problemleri. Ayrıca bu, Türkiye’nin siyasi tarihindeki çatışmaların dışında değerlendirilebilecek bir husus da değil.
Göçmenlik, kimlik ve müzik
Nazife Şişman
Yuvalarını yanlarında götürmek isteyen göçmenler için en temel kültürel taşıyıcı müzik ve mutfaktır. Adeta taşınabilir vatandır bu ikisi. “İşler düzelene kadar” beklentisi içinde hayatlarını askıya alan Filistinli göçmenlerin, sürgünlerin hem yurt özlemine hem de kültürel kimlik kurgularına karşılık geliyor Le Trio Joubran’ın müziği.