17 Nisan 2024 Çarşamba / 9 Sevval 1445

Sahne hemen açılır

‘İnsanlar kıyafetleri ile karşılanır, bilgileri ile ağırlanır, ahlaklarıyla uğurlanırlar’ der Mevlana. Gönül güzelliği kadar dış görünüm de önemli. İşte bu noktada İmaj ve Protokol Danışmanı Yasemin Tecimer çıkıyor karşımıza. Tecimer, “İmajda, ilk intiba aslında son intibadır. Yaşamın provası yoktur, hemen sahne der ve açılır perde” diyor.

GİZEM TÜMBAY KOÇAK 9 Aralık 2017 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
Sahne hemen açılır

Yasemin Tecimer, yurt dışında ve Türkiye’de aldığı sayısız eğitimin sonunda ideali olan protokol ve imaj danışmanlığı sıfatını adının önünde taşıyor. Bugün markalar ve iş dünyasının önde gelen isimlerinin imajını belirleyen Tecimer “Güçlü ve olumlu bir imaj, samimi, tutarlı, entelektüel, iyi niyetli, özgüvenli ve bir o kadar da tevazu ile bezenmeli” diyor. Tecimer ile Türkiye’nin en iyi giyinen isimlerinden doğru giyinmenin püf noktalarına ve zarafet kurallarına kadar birçok konuyu Star Cumartesi için konuştuk.  

- Günümüzde imaj gerçekten de ‘her şey’ midir? 

Cenap Şahabettin “Üzerinizdeki kıyafet en güçlü referans mektubunuzdur” der. Tanışmalarda ilk saniyelerin etkisi tartışılmaz. ABD’de yapılan bir araştırma ilk saniyelerde karşı tarafa verdiğimiz izlenimi yüzde 69 oranında değiştiremeyeceğimizi ortaya koyuyor. Bunun nasıl bir güç ve sihirli anahtar olduğunu düşünsenize. İmajda, ilk intiba son intibadır ve ikinci bir şansı olmadığı için çok önemlidir. Yoktur yaşamın provası hemen sahne der ve açılır perde. Mesleğimiz yaşamımızın tamamını etkiler. Yıllarca üzerimizde taşıyacağımız kıymetli elbise misali. En kalitelisini giymek isteriz. Başka bir deyişle imaj hayatımızın sigortasıdır. Bunun için iş görüşmelerinde dış görünüm çok önemli.

- Güçlü imajın şifreleri neler?

 Güçlü ve olumlu bir imaj, samimi, tutarlı, entelektüel, iyi niyetli, özgüvenli ve bir o kadar da tevazu ile bezenmeli. Aslında algıya bakmak lazım. Çünkü imaj algılanma halidir. İletişim disiplinler arası bir bilim dalı olduğuna göre imaj da sadece sözlü iletişim değil, sözsüz iletişim ve davranışlar bütünüdür. Kişinin imajı nitelik, kıyafet, değerler ve davranışların bütünüdür. Hepsi ‘biz’dir. Amaç kaliteli bir iz bırakmaktır. Kişisel marka yönetiminde, kendimize yaptığımız yatırımın tamamı güçlü bir parmak izi bırakmak içindir. 

- Buradan ‘İyi giyinmezseniz başarılı olamazsınız’ sonucunu mu çıkarmalıyız? 

Uzmanlık alanınızda ne kadar iyi, yaptığınız iş ne kadar kaliteli olursa olsun, siz bunu görünüşünüz ve davranışlarınız ile desteklemezseniz bir şeyler hep havada kalır. Sağlam ve kaliteli bir duruş yaşamda ve yaptığınız işte sizin ön plana çıkmanızı sağlayacaktır. Aslında saygınlığımızı üzerimize giydiklerimiz, davranışlarımız, işimizi özenle yapmamız ile kazanıyoruz.  İnsanlar; görünümlerine göre karşılanır, kişiliklerine göre ağırlanır, bilgilerine göre de ağırlanır… Bugün hiçbir randevum yok, sadece e-maillerime bakıp döneceğim, onun için rahat giyineyim dediğiniz günlere dikkat. İşte tehlike çanları çalıyor. Genelde böylesi günlerde sobeleniriz. Onun için bir lady gibi olmalı veya 1930’ların özenli hanımefendileri gibi çarşıya çıkarken dahi saça başa önem vermelisiniz.       

- Gömlek, ayakkabı, takım elbise, çanta, kemer hangi durumlarda hangi renklerde kullanılmalı? 

Takım elbise dört derinin renk uyumu ister. Ayakkabı, kemer, çanta veya cüzdan bunların yanında elbette saat. İş kültürü deri kordon saat ister. Erkeklerde takım elbise altına bağcıklı ayakkabı tercih edilir. Kravat boyu ayaktayken kemer tokası hizasında olmalı. Hanımefendilerde ise kesinlikle kapalı ayakkabı ve çorap giyimi gereklidir. Profesyonel iş yaşamında dolgu topuk, sandalet, terlik ve açık ayakkabıdan uzak durulmalı. 

- Günlük hayatımızda nelere dikkat etmeliyiz?

Elbette çok daha rahat bir tarz tercih edilir. İşte o zaman ruhumuzun sevdiği bana göre ve ben diye başlayan cümlelerin çokça kurulabileceği özgür alanlardayız. Sosyal alana geçildikçe renklerin dünyasında yolculuk edilebilir. Ancak;  bir harmoni yakalamak estetik açıdan işe yarayacaktır. 

NE KADAR SADE, O KADAR ŞIK 

- Bir iş toplantısına giderken hangi renkleri tercih etmeliyiz?  

Gündüz lacivert, akşam ise siyah tercih edilmelidir. Profesyonel iş yaşamı sade giyim gerektirir. Çünkü iş kimliğimizin önüne hiçbir şeyin geçmemesi gerekir. Ne kadar sade, o kadar şık. Ne kadar şık, o kadar asil.

Arzu Sabancı elegant giyimin Türkiye’deki örnek isimlerinden. Kate Middleton ise Kraliyet imaj danışmanları sayesinde stilini oluşturdu.  

SARIŞINLAR SICAK ESMERLER GRİ TONLARI TERCİH ETMELİ

- Kıyafet seçiminde ilk kural nedir? 

Öncelikle ten ve saç rengine bakarız. Sarışınlar sıcak renkleri tercih etmeli, esmerler gri tonları. İkinci kriter gidilecek yerdir.  Kadınlar gardıroplarına bakar ve giyecek hiçbir şeyim yok derler. Oysa ‘Bugün ne giysem’ yerine ‘Bugün nereye ve hangi kimliğimle gidiyorum’ diye sorulmalı. İşte o zaman doğru renkler seçilmiş ve ortama uygun giyim belirlenmiş olur. 

Profesyonel iş hayatı sade giyim gerektirir. Çünkü iş kimliğimizin önüne hiçbir şeyin geçmemesi gerekir. 

KALİTELİ BİR DURUŞ KİŞİYE SAYGIYI ARTIRIR 

- Tahammül edemediğiniz giyim tarzı ya da hareketler nelerdir? 

Yunus dizeleriyle ilerleyelim isterseniz. ‘İlim meclisine girdim, eyledim kıldım talep, ilim taa gerilerde kaldı, illa edep illa edep...’  Güzel düşünen, güzel bakar, güzel bakan güzel görür, güzel gören, güzel davranan ise toplumu güzelleştirir. Topluma layık insan olmak sorumluluğudur. Giyim tarzına gelince kişi abartıdan uzak, sade ve şık olmalı. Gideceği yere göre giyinmeyen toplum geleneklerine uygun olmayan kıyafetler tercih edilmemeli. Diğer yanlışlar ise şöyle: Açık ayakkabı ile giyilen ve bir o kadar da abartılı çoraplar. A Protokol de renkli giyim. Resmi giyimde kazak veya penyeler. İş kültüründe tişört. Profesyonel iş yaşamında avize küpeler veya şelale kolyeler. Karnavala gider gibi abartı yapılan makyajlar. Takım elbesi veya tayyör altına giyilen burnu açık ayakkabılar. İş dünyasında leopar desen ve file çoraplar… Bakın İngiltere Kraliyet ailesinin gelini Kate Middleton elbisesini çorapsız giydiği bir gün, basın ona hemen avamdan gelen gelin damgasını vurdu ve hemen zarafet ve imaj çalışmaları başlatıldı.  Zira kraliçeyi çok rahatsız etti bu haberler. Kişisel marka çalışmalarımızda kaliteli bir duruş kişiye saygıyı artırır.

İŞ GÖRÜŞMESİNDE KURUMSAL KODLAR ÖNEMLİ

- Sizce iş görüşmesinde iyi bir giyim nasıl olmalı?

Görüşmeye gidilecek kurum veya sektör kültürü çok iyi araştırılmalı. Zira kurumsal kodlar önemlidir. Resmi bir kuruma gidiliyorsa düz ve koyu renk bir takım elbise lacivert, antrasit veya siyah giyilmeli. Çıtanın üzerinde üç ana renk olarak bunlar kalır. Gece iş görüşmesi veya yemekte lacivert yerini siyaha bırakır. Protokol ve imaj yönetiminde beyaz gömlek iksirdir. Güven verir, özgüven sergiler. Buz mavisi veya gri gömlek ise ikinci tercihtir. Mavi güven verir, huzur etkisi oluşturur. Gri ise hem resmi giyimin hem sosyal giyimin geçiş rengidir. Her iki ortam için kombin yapılabilir. Ancak gri bir takım elbiseyi A Protokol kurtarmaz. B Protokol ve genel protokol giyiminde tercih edilebilir. Finans ve hukuk alanları giyim-kuşam-davranışlar bir bütün olarak istisnasız güven vermelidir. İş görüşmesine gidilecek sektör daha esnek bir firmaysa elbette takım elbise diyerek bir şartlandırma yapmak doğru olmaz. İş görüşmelerine giderken, sandık eskisi görünümlü kıyafetler hiçbir zaman tercih edilmemeli. Unutmayalım, öz saygı çok önemlidir. Kişinin kendisine duyduğu saygı, görünüşüne gösterdiği özen, işine vereceği önemin göstergesi olarak belleklere kazınır. Kalite ayrıntıda gizlidir…

Protokol ve imaj yönetiminde beyaz gömlek iksirdir. Bunu mavi ve gri takip eder. Mavi güven verir, gri ise resmi ve sosyal giyim arasında geçiş rengi olarak yorumlanır.