20 Nisan 2024 Cumartesi / 12 Sevval 1445

NASA 7 yeni gezegen açıklaması - Exoplanet discovery nedir

Google sürpriz yaptı ve NASA'nın dünya benzeri 7 gezegen barındıran yıldız sistemi keşfetmesini doodle ile sayfasına taşıdı. ABD'nin Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi NASA, Dünya’dan 40 ışık yılı uzakta 7 yeni gezegen keşfedildiğini açıkladı. Bilim adamları, gezegenlerden üçünün su varlığını ve canlı yaşamını destekleyebilecek yapıda olduğunu ifade etti. İşte yeni bulunan 7 gezegenle ilgili ayrıntılar ve Exoplanet discovery nedir? sorusunun cevabı.

27 Şubat 2017 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
ABD'nin Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi NASA, Dünya’dan 40 ışık yılı uzakta 7 yeni gezegen keşfedildiğini açıkladı. Google bu önemli gelişmeyi ana sayfasına doodle olarak taşıdı. Güneş Sistemi dışında Samanyolu Galaksisi içindeki Kova takımyıldızı içindeki Trappist-1 ismi verilen yıldızın yörüngesinde keşfedilen gezegenlerin Dünya'ya benzerlik gösterdiği belirtildi. Keşfi yapan Liege Üniversitesi Öğretim Üyesi Michael Gillon ve ekibi, yıldızın etki bölgesinde Dünya'ya benzeyen daha fazla gezegenin olabileceğini ileri sürdü. "Tüm bunlardan çıkarılacak sonuç şu ki dünya dışındaki yaşamları keşfetme yolunda tarihi bir adım attık." diyen araştırma ekibinden Cambridge Üniversitesi Öğretim Üyesi Amaury Triaud, "Samanyolu Galaksisi içinde Dünya büyüklüğünde çok sayıda başka gezegen olduğunu öğrenmek inanılmaz bir şey." dedi. Bilim adamları, gezegenlerden üçünün su varlığını ve canlı yaşamını destekleyebilecek yapıda olduğunu ifade etti.

YENİ 7 ÖTEGEZEGEN İLE İLGİLİ TÜM AYRINTILAR İÇİN TIKLAYIN...

Yaklaşık Jüpiter büyüklüğünde sönük bir yıldız olan Trappist-1’in etrafında sıkı bir ağ oluşturan gezegenlerin karasal ve kayalık yapıda olduğu, canlı yaşamına olanak verip vermeyeceklerinin anlaşılması için atmosferlerinin daha detaylı incelenmesinin gerekeceği belirtildi.

Diğer bir ekip üyesi Liege Üniversitesinden Emmanuel Jehin de "Galaksimizde 200 milyondan fazla yıldız var. Bunların her birinde 10 tane Dünya benzeri gezegen olsa artık gerisini siz hesap edin." diye konuştu.

Gillon ve ekibi geçen baharda Trappist-1 ve çevresinde üç gezegen  keşfettiklerini bildirmişti. Şimdiyse sayı yediye çıktı. Ekip, sayının yakın zamanda daha da artabileceğini vurguluyor.

Astronomlar daha önce de 7 gezegen barındıran yıldız sistemleri keşfetmişlerdi ama ilk defa bu kadar çok Dünya ile benzer büyüklükte gezegen barındıran hem de sadece 12 parsel yani 39 ışık yılı uzaklıkta bir sistem keşfediliyor.

NASA'dan astrofizikçi Elisa Quintana bu yıldız sisteminin inanılmaz olduğunu ve yakınlarındaki yıldızların da benzer gezegenlere ev sahipliği yapıyor olabileceğini belirtiyor.

TRAPPER-1 YILDIZI VE ÇEVRESİNDEKİ GEZEGENLER MERCEK ALTINDA
Trapper-1 adındaki bu küçük yıldız komik skalada Dünya'ya oldukça yakın olduğu için bilim insanları sistemdeki gezegenlerin atmosferlerini kolayca inceleyebilecekler. Bu da sistemdeki gezegenlerin çeşitliliğine ışık tutabilir. Astronom Zachory Berta-Thompson bu sistemin küçük gezegenlerin oluşumuna dair ellerindeki en iyi laboratuvar olacağını belirtiyor.

GEZEGENLERDE SU OLABİLİR
Keşfedilen gezegenlerin gerek kütle gerekse de yörüngesinde oldukları yıldıza olan uzaklıkları su barındırabilmelerine olanak sağlıyor. Gezegenlerin sıvı su barındırabilmeleri için Dünya gezegeni gibi yıldızlara belli bir uzaklıkta olmaları gerekiyor. Yapılan modellemeler 7 gezegen içinden özellikle 3 tanesinin su barındırma şansının daha fazla olduğunu gösteriyor.

BİR GEZEGENDEN DİĞERİNE BİRKAÇ GÜN VEYA 1 HAFTADA GİDİLEBİLİYOR
Sistemki 7 gezegen birbirlerine o kadar yakın ki herhangi birinde olsanız gökyüzünde diğer gezegenleri rahatça görebilirsiniz hatta bazıları gökyüzünde Ay'dan daha büyük olarak gözükür. Güneş sistemimizde şu anki teknolojimizle en yakın gezegene gitmemiz ayları bulurken aynı teknolojile Trapper-1 sistemindeki gezegenler arası mesafe bir kaç haftadan bir kaç güne kadar kısa.

EXOPLANET DISCOVERY NEDİR?
Amerikan Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi NASA, Güneş Sistemi dışında 7 yeni gezegen keşfetti. Bilim insanları Dünya’dan 40 ışık yılı uzaktaki Trappist-1 isimli yıldızın yörüngesinde bulunan gezegenlerin çapları ve kütleleri bakımından Dünya’ya benzediklerini belirtti.

Bu gezegenlerden üçü “yaşanabilir bölge” içinde: “Bu gezegenlerden yeşil renkle gösterilen üçü sıvı suyun yüzeyde toplanabileceği yaşanabilir bölgenin içinde bulunuyor. Aslında uygun atmosfer koşullarıyla bu gezegenlerin herhangi birinde su var olabilir.”

“Exoplanet” olarak adlandırılan gezegenlerin tespit edilmesinde NASA’nın Spitzer Uzay Teleskobu kullanıldı: “Spitzer teleskobuyla çok hassas ölçümler yaptık. Yine Spitzer sayesinde bu gezegenlerden altısının ön ölçümünü yaptık ve bunlardan bir tanesi için yaptığımız ölçüm su açısından zengin bir bileşime sahip olduğunu gösterecek kadar hassas ki bu çok heyecan verici çünkü bu yaşanabilir bölgedeki gezegenlerden biri.”

Bilim insanları Güneş Sistemi dışındaki yıldızların yörüngesinde dolaşan bu gezegenlerin keşfinin evrende dünya dışındaki canlı varlıkların keşfi için önemli bir temel oluşturabileceğini düşünüyor.

GOOGLE'DAN NASA'NIN KEŞFİNE ÖZEL DOODLE
NASA'nın keşfinin ardından Google da ana sayfasındaki doodle'ını değiştirdi ve dünya genelinde Google'a giren herkes bu doodle'ı görüyor.