23 Nisan 2024 Salı / 15 Sevval 1445

Folkart’ta ‘Adonis Aydoğdu’ buluşması

Türkiye’nin en büyük sanat galerisi Folkart Gallery, 2016-2017 sezonunu şair Adonis ve ressam Aydoğdu’nun ortak projesi olan, sıra dışı özel bir sergiyle açıyor.

23 Ekim 2016 Pazar 07:00 - Güncelleme:
Folkart’ta ‘Adonis Aydoğdu’ buluşması

Arap Edebiyatı’nın yaşayan en önemli şairlerinden Adonis ile Türkiye sanatında kendine özgü, farklı bir yer edinen Habip Aydoğdu’nun bir araya geldiği “Kan Kırmızı” Sergisi, 26 Ekim-25 Aralık tarihleri arasında İzmir Folkart Gallery’de sanatseverlerle bir araya gelecek.

SANCAK: ONUR DUYUYORUZ

Küratörlüğünü Zeynep YasaYaman’ın yaptığı “Kan Kırmızı” sergisinde, yazı, şiir ve imgenin; renk, ses ve sözün buluştuğu çok boyutlu eserler sergilenecek. Folkart Yönetim Kurulu Başkanı Mesut Sancak, dünyanın dikkatini çekebilecek özel bir sergiye ev sahipliği yapmaktan onur duyduklarını belirtti. Sancak, şöyle konuştu: “Kan Kırmızı, Folkart Galeri’de açtığımız 6. sergimiz olacak. İçinde bulunduğumuz günlerde yaşanan sıcak gelişmelerden çok önce, bu sergi için konuşmuş ve bir planlama yapmıştık. Sayın Adonis ve Habip Aydoğdu, uzun bir süre birlikte sergi için çalıştılar. Çok farklı ve derin anlamlar içeren eserler yer alıyor. Ne yazık ki içinde bulunduğumuz coğrafyada olumsuz olaylar yaşanıyor. Bu serginin yaşanılanları bir nebze olsun anlatabileceğini düşünüyorum.”

Folkart Gallery’de açılacak Kan Kırmızı isimli sergi için asıl adı Ali Ahmet Şair Eşber olan Suriyeli şair Adonis ile ünlü ressam Habip Aydoğdu, yaklaşık bir yıl birlikte çalıştı. Yapılan çalışmalar ışığında Adonis’in şiirleri, Aydoğdu’nun tuvaline yansırken; tuvaldeki resimlerde Adonis’in dizelerini şekillendirdi.

BİRLİKTE ÇALIŞTILAR

Gizemcilik, varoluşçuluk, bireycilik, toplumsal sorunlara eğilme, gerçek ile düşseli bir araya getirme her iki sanatçının sanatını tanımlamakta kullanılabilecek nitelemeler olarak öne çıkıyor. Birbirlerinin eserlerine leke, çizgi ve dizelerle müdahale ettikleri “Kan Kırmızı” sergisinde, Aydoğdu’nun resimleri ve Adonis’in şiirlerinden esinlenerek tuttuğu resimli günlüğü de yer alıyor. Her iki sanatçının dünyalarını tanımlayan en önemli rengin “kırmızı” olması, sanatçıların  “Kırmızıya” tutkuları, eserlerinin temel kaynağı olarak görülüyor.

ORTAK RENKLERİ KIRMIZI

Sergide akraba coğrafyalardan taşınan ortak yaşantılar,  duyarlılıklar sergilenecek. Sergide,  endüstrileştirilen savaşın neden olduğu sarsıcı boyutlar, Ortadoğu coğrafyası üzerinde oynanan oyunlar, parçalanan kültür ve inançlar, kaos, küreselleşen terör, yok olan yaşamlar, verilen kurbanlar, sürgünler, göçler, kamplarla kuşatılmış çelişkiler ele alınıyor. Ortadoğu’nun yaşadığı savaş döneminde Habip Aydoğdu ile ortak bir çalışma içine girmeyi önemsediğini vurgulayan Adonis, şiir ile resmin siyasi anlamda neredeyse kopma durumuna gelen iki kültür arasında birleştirici bir rol üstleneceğini belirtti.

GÜNLÜK DİLE GELDİ

Sanata dair kesin tanımlardan kaçındığını ifade eden Adonis, Habip Aydoğdu gibi bütün sanat dallarını; müzik, heykel, resim ve şiiri birbiriyle ilişkili olduğunu kaydetti. Adonis, şiirle resim arasındaki farkın kullanılan malzemeden geldiğini, resmin de bir tür şiir olduğunu, yaratımda değişik formların kullanılmasının her sanatçıya göre değiştiğini söyledi. Habip Aydoğdu ise, Adonis şiirleri üzerinde özellikle durduğunu ve sürekli okuduğunu anlattı. Serginin hazırlık sürecinde Adonis’in düşüncelerini, yaratıcılığını daha yakından tanıdığını dile getiren Aydoğdu’nun, şiirlerden yola çıkarak yazının eşlik ettiği bir  “Adonis Günlüğü” bulunuyor.