18 Nisan 2024 Perşembe / 10 Sevval 1445

İşte Avrasya Tüneli'nin adı

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan Avrasya Tüneli'nin yeni adını duyurdu. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından Avrasya projesine isim bulmak için online anket hazırlanmıştı. Bakan Arslan, o anketin iptal edildiğini söyledi. 20 Aralık'ta açılacak olan Avrasya Tüneli'nin isminin ne olacağı herkes tarafından merak ediliyordu. Avrasya Tüneli'nin yeni adı ve Avrasya Tüneli'yle ilgili merak ettikleriniz haberimizde.

12 Aralık 2016 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
İşte Avrasya Tüneli'nin adı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Kanal 7'de Mehmet Acet'in sunduğu Başkent Kulisi programına katıldı. Arslan, Avrasya Tüneli'ne isim bulma süreciyle ilgili son sözü söyledi.
 
AMACININ DIŞINA ÇIKTI
 
Anadolu Yakası'nı denizin altından Avrupa Yakası'na bağlayan projenin ismi için, geçtiğimiz günlerde açıklama yapılmış, bakanlık öneriler alacağını söylemişti. Bakan Arslan, Başkent Kulisi programında yaptığı açıklamada, anketin amacının dışına çıktığını, bir yarış haline geldiğini söyledi.
 
İSMİ NE OLACAK?
 
Arslan, anketle ilgili açıkladığı sebepten ötürü projenin isminin 'Avrasya Tüneli' olarak kalacağını ifade etti.
 

 
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, dün Avrasya Tüp Tüneli'nde incelemelerde bulundu. Bakan Arslan inceleme sonrası açıklama yaptı. Arslan, tünele ilişkin isim anketinin amacının dışına çıktığını söyledi.
 
Arslan 10 gün sonra açılışı yapılacak İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesini gezerek incelemelerde bulundu.
 
İncelemelerin ardından tünelin Anadolu Yakası girişinde basın mensuplarına açıklamalarda bulunan Arslan, açılışın 20 Aralık'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Binali Yıldırım, diğer ilgililer ve İstanbulluların katılımıyla yapılacağını bildirdi.
 
Projenin ismiyle ilgili tartışmalara değinen Arslan, 10 gün önce Türk milletinin pratik zekasına dayanarak çok farklı isim önerileri gelebileceğini düşünerek öneri kabul etmeye başladıklarını anımsattı. 
 
Gelinen noktada Türk milleti için kıymetli isimlerin birbiriyle yarıştırıldığını belirten Arslan, Cumhuriyetin Kurucusu Başkomutan Mustafa Kemal 
Atatürk'ün adını herhangi bir şey için yarıştırmanın doğru olmadığını söyledi. 
 
ZENGİNLİKLERİMİZİ BİRBİRLERİYLE YARIŞTIRARAK BİR YERE VARAMAYIZ
 
Yaşanan tartışmaların kendisini üzdüğünü belirten Arslan şöyle konuştu:
 
"Bizim amacımız 150 yıllık rüyamız, dünyada bir ilk olan ve bugüne kadar Avrasya Tüneli diye andığımız bu tünele çok daha çarpıcı, çok daha estetik, çok daha insanımızla bağdaşan bir isim önerisi gelebilir mi? Bunun için insanlarımızdan öneri alalım istedik. Ancak olay umduğumuzdan ve beklediğimizden çok farklı bir mecraya çekildi. Doğrusu bu bizi üzdü, üzmeye devam ediyor. 
 
Sebebi şu, dünyada mühendislik anlamında bir ilki gerçekleştiriyorsunuz ve denizin 106,5 metre altından böyle bir tünel yapıyorsunuz. Ancak ne yazık ki zaman zaman ortaya çıkıp 'o projeyi istemeyiz, bu projeyi istemeyiz, bu proje İstanbul'un silüetine, tarihine zarar verir' deyip ortaya çıkanlar ne zaman ki gördüler bu proje İstanbul'un silüetine zarar vermiyor, tam tersine katkı sağlıyor. Tarihi dokuyu koruyor. O zaman olayı bir başka noktaya çektiler, bir başka polemik oluşturdular ve biz insanımızdan ilginç farklı bir isim önerisi gelebilir mi derken ülkemizin ve insanımızın çok önemli değerlerini çarpıştırır, yarıştırır hale geldiler.
 
Bu da gerçekten amacından saptı. Niye saptı? ulu önder Atatürk'ü alıp başkalarıyla yarıştırıyorlar. Atatürk hepimizin değeri, Atatürk bu ülkenin değeri, hatta dünyanın değeri. Dehasıyla, askeri-idari dehasıyla, kurtuluş savaşında verdiği mücadeleyle, cumhuriyeti kurmasıyla bir değerimiz. Dolayısıyla onun ismini alıp yarıştırıyor olmanın amacı bence bu projeye ve Atatürk'e karşı olan değerimize saygıdan değil, tam tersine ülkede ikilik yaratılması üzerine kurulan bir senaryonun parçasıydı.
 
Abdülhamit Han'ı aldılar yarıştırıyorlar. Böyle bir projeyi hayal olarak da olsa insanımızın önüne koymuş bir değerimiz. Böyle bir değeri alıp yarıştırıyorlar. Daha da önemlisi Mevlana'yı yarıştırıyorlar, Hacı Bektaş-ı Veli'yi yarıştırıyorlar… Bunların hepsi bu ülkenin zenginlikleri, değerleri. Biz zenginliklerimizi ve değerlerimizi birbirleriyle yarıştırarak bir yere varamayız. Tam tersine hepsinin bize bıraktığı mirasın hakkını vererek, onların izinden yürüyerek birlik beraberlik içerisinde 2023'e, 2053'e, 2071'e yürümeliyiz."
 

 
21 ARALIK SABAHI 7'DE ARAÇLAR GEÇEBİLECEK
 
Arslan, projenin ölçümler ve ulaşım ağlarına sağlıklı entegrasyonu için ilk bir ay boyunca 24 saat hizmet vermeyeceğini kaydetti. Arslan şu bilgileri paylaştı:
 
"Avrasya Tünelini 20 Aralık'ta açtıktan sonra yaklaşık bir ay ila 40 günlük bir periyotta 24 saat esaslı değil, belli bir süre tüneli çalıştıracağız. Sonra değerleri göreceğiz, ölçümleri yapacağız, ayarlamaları yapacağız. Böylece de tedricen başlangıçta 14 saatle başlayarak ayarlamaları yaptıkça, trafik akışının ayarlamasını büyükşehir belediyemizin ulaştırma koridorlarıyla da entegre ederek ilerleyeceğiz ve en geç 30 Ocak itibarıyla 24 saat çalışma esasına dönmüş olacağız."
 
Projenin 21 Aralık sabahı 7'de araç kabulüne başlamasını öngördüklerini ifade eden Arslan, aynı gün araç geçişlerinin saat 21.00'a kadar devam edeceğini söyledi. 
 
Gerekli sistemler ayarlanıp oturdukça bu süreyi uzatacaklarını söyleyen Arslan, ocak sonunda 24 saat hizmet vermeyi hedeflediklerini yineledi.
 

 
ÜCRET TL OLARAK BELİRLENECEK, 1 YIL GEÇERLİ OLACAK
 
Tünel geçişlerinin fiyatına ilişkin de bilgi veren Arslan, şunları söyledi:
 
"Bütün büyük projelerimizde olduğu gibi uluslararası projeler olması nedeniyle, uluslararası yüklenicilere de açık olması ve uluslararası finans kuruluşlarının da finanse etmesi adına yola çıkıldığı için sözleşmesinde dolar olarak belirtilmiş olmakla birlikte biz her sene yıl başındaki kuru esas alarak, Türk lirasına çeviriyoruz ve bir yıl boyunca ücret TL olarak uygulanıyor. Türkiye'de herhangi bir projede insanımızdan dolar,avro toplamak gibi hiçbir şekilde uygulamamız olmadı, olamaz da zaten. Dolayısıyla ocak başı itibarıyla TL olarak ücret belirlenecek ve belirlenen ücret bir yıl boyunca geçerli olacak. Yılın sonunda tekrar eskale edeceğiz, değerlemeyle yeniden ücret belirlemiş olacağız. Dolayısıyla dolarla geçiş, avroyla geçiş diye bir şey söz konusu değil."
 
Aralık ayının son 10 gününde geçiş ücretlerinin ne olacağına yüklenicilerle birlikte karar vereceklerini anlatan Arslan, "İnsanımıza nasıl bir kolaylık sağlayabiliriz onu çalışacağız. Dolayısıyla 20 Aralık ila 31 Aralık arası farklı bir uygulama yapıp bunu bir sosyal sorumluluk projesi olarak da düşünüp o kısmını sosyal sorumluluk çerçevesinde değerlendireceğiz. Ücretsiz yapmamayı düşünüyoruz ilk on gün ancak sosyal sorumluluk kapsamında fayda sağlayacak bir uygulama yapacağız." bilgilerini verdi.
 
ASIL ÖDÜLÜ 20 ARALIK İTİBARIYLA İNSANIMIZDAN ALACAĞIZ
 
Projenin başvuru olmamasına rağmen 1,5 ay önce Amerika'da ödüle layık görüldüğünü belirten Arslan, "Dünya büyük projeleri gıpta ile izliyor. Orada bir ödül aldık ama biz asıl ödülü inşallah 20 Aralık itibarıyla insanımızdan alacağız. Sebebi, insanımızın hayatını kolaylaştıracağız, çok daha hızlı ve konforlu olmanın mutluluğuyla onlardan alacağımız duayla biz en büyük ödülü almış olacağız." diye konuştu.
Kalan 10 günde aksaklık yaşanmaması adına projeyi incelediğini söyleyen Arslan, projede emeği geçen teknik personelin sona gelinmesi nedeniyle hüzün yaşadığını kaydetti.
 
Avrasya Tüneli projesinin Göztepe'den Kazlıçeşme'ye kadar 15 kilometrelik bir güzergahı kapsadığını anımsatan Arslan, projeye ilişkin şu bilgileri de verdi:
 
"Tünelin dışındaki kısmının da 4 şerit gidiş 4 şerit geliş olacak şekilde ve kavşaklarıyla birlikte düzenlenmesini içeriyordu. 5,4 kilometrelik tünel kısmını da hesaba katarsanız köprüleri dolaşarak bu mesafeyi kat etmek için 1 ila 1,5 saatlik seyir süresi gerekiyorken biz Avrasya Tüneliyle burayı 15 dakikada geçmiş olacağız. Sadece tünel kısmını düşünürseniz 4,5 dakikada bir kıtadan bir kıtaya geçmiş olacağız. Denizin 106,5 metre altında kıta değiştireceğiz. Avrasya'yı otomobiller ve minibüsler kullanacak, büyük araçları bu tünele sokmayacağız. İnşallah seyahat süresini kısaltarak zaman ve akaryakıt tasarrufu sağlayacağız."
 

 
AVRASYA TÜNELİ PROJESİ NEDİR?
 
İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesi ile Asya ve Avrupa ilk kez deniz tabanının altından karayolu tüneliyle birleşecek. İstanbul’da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergâhı kapsıyor. 
 
Projenin 5,4 kilometrelik bölümü, deniz tabanı altına özel bir teknoloji ile inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşurken Avrupa ve Asya yakalarında toplam 9,2 kilometrelik güzergâhta ise yol genişletme ve iyileştirme çalışmaları devam etmektedir. Sarayburnu-Kazlıçeşme ile Harem-Göztepe arasında yer alan yaklaşım yolları genişletilerek kavşak, araç alt geçitleri ve yaya üst geçitleri inşa edilecek.
 

 
100 BİN ARACIN KULLANMASI BEKLENİYOR
 
Yap-işlet-devret modeliyle İstanbul Boğazı’nın altına yapılan Avrasya Tüneli 14.6 kilometre uzunluğunda. Göztepe ile Kazlıçeşme arasında İstanbul Boğazı’nın 106 metre altında yapılan Avrasya Tüneli’nden günde 100 bin aracın geçeceği öngörülüyor.
 
Avrasya Tüneli’nde Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde uygulanan Serbest Geçiş Sistemi yerine hali hazırda Boğaz Köprüsü’nde uygulanan şeritler arası ada barındıran gişe yapıları yapılacak.
 
OTOMOBİLLERİÇİN 4 DOLAR + KDV
 
Ücret toplama sadece otomatik sistemler üzerinden yapılacak ve trafik sıkışıklığına yol açabilecek nakit toplama olmayacak. Buna karşın OGS ve HGS kullanıcıları için farklı şeritler olmayacak, tüm şeritlerden geçiş için kullanılacak. Ücret otomobiller için 4 dolar artı KDV, minibüsler için 6 dolar artı KDV olacak.