20 Nisan 2024 Cumartesi / 12 Sevval 1445

Dolulukta 2015’i geçtik tüm uçaklar havada

Geçen yılı zararla kapatan THY’de tablo tersine döndü. THY Yönetim Kurulu Başkanı Aycı “Şu anda uçaklarımız full. Hepsi havada” derken rekor kârın edildiği 2015’teki doluluğu bu temmuzda geçtiklerini söyledi.

YAŞAR KIZILBAĞ12 Ağustos 2017 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
Dolulukta 2015’i geçtik tüm uçaklar havada

Geçen yıl yaşanan olaylar nedeniyle zarar eden Türk Hava Yolları (THY), turizmde başlayan iyileşmeyle bu yıl kâra uçuyor. Bu yılın ikinci çeyreğine ilişkin finansal sonuçlarını açıklayan THY, 189 milyon dolar esas faaliyet karı elde ederken, THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı M. İlker Aycı “Zor günleri geride bıraktık. Rakamlar ikinci çeyrekte kalıcı bir iyileşmenin başladığını gösteriyor. Bizler sene başında ‘bütün uçaklar havada olacak’ demiştik. Şu anda uçaklarımız full. Hepsi havada. Hatta yeni uçağa ihtiyacımız var ” ifadelerini kullandı.

TURİZM ETKİLİ OLDU

İkinci çeyrekte yolcu gelirlerinin yüzde 5 artışla 2.2 milyar dolara, kargo gelirlerinin yüzde 29 artışla 327 milyon dolara ulaştığını anlatan İlker Aycı “Toplam gelirler ise yüzde 7 artışla 2.6 milyar dolara ulaştı” dedi. “Bu yaz gelen talep bizi mutlu etti” diyen İlker Aycı, 2017 yılının ikinci çeyreğinde turizmin canlanmaya başlamasıyla taşınan yolcu sayısının bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8.5 artarak 17.3 milyona çıktığını, ilk 6 aydaki yolcu sayısının da 30.3 milyonu bulduğunu söyledi.

TEMMUZDA % 24.3 ARTIŞ

İkinci çeyrekte doluluk oranının 4.1 puan artışla yüzde 77.7, ilk 6 ayda ise yüzde 76 olduğunu anlatan Aycı, yılın geri kalanına ilişkin beklentisin ise temmuz rakamlarını paylaşarak verdi. Temmuzda yüzde 83.8’lik doluluk oranına ulaştıklarını belirten Aycı “Rekor kar ettiğimiz 2015’i geçtik” dedi. Aycı temmuzda yolcu sayısında yüzde 24.3’lük artış yakaladıklarını da belirterek 7.2 milyon yolcu taşıdıklarını söyledi. Aycı “Bu rakam Ocak 2014’ten bu yana en yüksek aylık artış oranı” dedi. Aycı dış hatlarda ise temmuzda doluluk oranının 7.6 puan arttığını söyledi. Yılın ikinci çeyreğinde FAVKÖK’ün (Faiz, vergi, amortisman ve kira öncesi kar-EBITDAR) 2017 yılının ikinci çeyreğinde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 109 artarak 661 milyon dolar olduğunu anlatan Aycı “FAVKÖK marjı ise yüzde 25.3 arttı. Bu da 1 milyar dolar rekor kar ettiğimiz 2015’teki performansa işeret ediyor” dedi. Aycı, yaşanan iyileşmede referandum sonrası ekonomide yaşanan olumlu gelişmelerin yanı sıra 2016 yılının ikinci yarısında başlanan tasarruf planının da etkili olduğunu anlattı. İlker Aycı şunları kaydetti: “Yılın ikinci çeyreğinde toplam operasyonel giderler yüzde 7 azalarak 2.5 milyar dolara geriledi. Bu dönemde çalışanlarımızdan gelen istekle yüzde 8 yerine yüzde 3 zam yaptık. Onların bu fedakarlığının karşılığını mutlaka ödeyeceğiz. Ayrıca yakıt hariç birim giderlerde yüzde 13’lük önemli bir düşüş elde edildi.” 

İLK PATENT BAŞVURUSU

Aycı tüm bu çalışmaların sonunda yılın ilk 6 ayında 4.6 milyar dolarlık gelire ulaştıklarını belitti. Kargo talebini karşılamak için 2 yeni uçak aldıklarını belirten Aycı, 2 tane daha alacaklarını kaydetti. THY’nin teknolojik anlamda birçok projeyi de yürüttüğünü belirten Aycı “Şubatta, Bingosheet uygulaması ile bagaj bilgilerinin sistemsel olarak kayıt altına alınmaya başlandı. Mart ayında ise THY Ar-Ge Merkezi olarak ‘Bagaj Ağırlık Verileri İle Yolcu Bilgilerinin Otomatik Olarak İlişkilendirilmesini Sağlayan Sistem’ çalışması ile ilk patent başvurumuzu yaptık” dedi.

25 Eylül’de dev zirveye ev sahipliği

İlker Aycı 25-26 Eylül tarihlerinde THY olarak dev bir konferans düzenleyeceklerini söyledi. Aycı “THY’nın Kurumsal Sadakat Programı ‘Turkish Airlines Corporate Club’ ev sahipliğinde, tüm dünyada önde gelen Şirketler ve global seyahat acentelerini İstanbul’da ağırlayacağımız bir konferans düzenlenecek. Kurumsal seyahat sektöründe gerek İstanbul’un gündemde olmasına gerekse markamızın dünyadaki bilinirliğine büyük katkı sağlayacağını öngördüğümüz etkinliğimizde dünyadaki en büyük kurumsal seyahat birliklerinden biri olan Global Business Travel Association (GBTA) ile birlikte toplamda 550 kişiyi ağırlamayı hedefliyoruz” dedi.

Mehmet Öz’den sonra sırada  Nusret var

THY’nin geçtiğimiz günlerde bi uçuşunda ünlü doktor Mehmet Öz’ü kullandığını hatırlatan Aycı, “Şu anda arkadaşlarımız Nusret’le görüşüyor. Belki onunla da bazı projeleri birlikte yapabiliriz” dedi. Nisan ayında seferlerini durduran Borajet’in uçaklarına talip olduklarını da hatırlatan Aycı, “Ama çok taraflı bir müzakere süreci olduğu için bir sonuç alamadık. Ama hala bu uçaklara talibiz. Borajet’te çalışan personellerin de bir kısmı biz de göreve başladı” diye konuştu. Aycı yapımı devam eden 3. Havalimanı’na taşınmanın maliyetinin ise 500 milyon doları bulacağını söyledi.

ABD’de trend topic oldu

Son reklam filminde Amerikalı ünlü aktör Morgan Freeman’ın yer aldığını hatırlatan İlker Aycı “Amerika’da göçmen karşıtı, milliyetçi söylemlerin yükseldiği bir dönemde bizim siyahi bir oyuncuyla çektiğimiz reklam filmi, verdiği evrensel mesajlarla başta Amerikalaılar olmak üzere çok beğenildi. Bir dönem trend topic olduk. American Havayolları bile bizden sonra geliyordu” dedi. Aycı, bir sonraki reklam kampanyalarının insanlarını kalplerine dokunacak eğlenceli bir konseptle hazırlanacağını söyledi.Aycı bu doğrultuda yeni reklam yüzünün de ‘eğlenceli’ bir isim olacağının sinyalini verdi.