19 Nisan 2024 Cuma / 11 Sevval 1445

Mega projeler hızlanacak

Ulaştırma Bakanlığı’nın Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile yeniden yapılandırılmasının ardından gözler, mega projelere çevrildi. 3. Havalimanı’ndan Kanal İstanbul’a, Üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli’nden Kuzey Marmara Otoyolu’na tüm projelerde süreçler yeni dönemde hızlanacak.

12 Temmuz 2018 Perşembe 07:00 - Güncelleme:
Mega projeler hızlanacak

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile yeniden yapılandırılmasıyla İstanbul Yeni Havalimanı’ndan Kanal İstanbul’a, Üç Katlı Büyük İstanbul Tüneli’nden Kuzey Marmara Otoyolu’na kadar tüm mega projelerde süreçler yeni dönemde hızlanacak. Başkan Recep Tayyip Erdoğan’ın mazbatasını alarak yemin etmesinin ardından açıklanan yeni kabinede Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı görevine Cahit Turhan getirilmişti. Bakan Turhan’ın odaklanacağı konuların başında mega projeler yer alıyor. Bu projelerden biri, ilk fazı 29 Ekim’de hizmete girecek İstanbul Yeni Havalimanı olacak. Havalimanında günlük 3 bin 500 uçağın iniş-kalkış yapması, 73 milyar liralık ekonomik katkı, 225 bin kişiye istihdam sağlaması planlanıyor. Yeni havalimanının tüm etapları tamamlandığında yolcu kapasitesi 150 milyona kadar çıkabilecek.

ÜÇ KATLI TÜNEL

Dünyadaki ilk 3 katlı tünel niteliğindeki proje kapsamında, 15 Temmuz Şehitler Köprüsü aksının ihtiyacı olan metro tüneliyle Fatih Sultan Mehmet Köprüsü aksının ihtiyaç duyduğu karayolu tüneli birleştirilerek, tek tünelle geçiş sağlanacak. 9 farklı raylı sistem hattını entegre edecek projede etüt çalışmaları sürüyor. Dev projenin, yapım aşamasındaki finansmanı için kamu-özel iş birliği modelinin kullanılması planlanıyor.

OTOYOL PROJELERİ

Yeni dönemde yapım sürecine odaklanılacak projelerden biri de Kuzey Marmara Otoyolu olacak. Kınalı-Odayeri Kesimi Projesi ile 80 kilometre uzunluğundaki ve yaklaşık 1 milyar 198 milyon dolar maliyetli otoyolun yapım çalışmaları devam ediyor. Projenin İstanbul Yeni Havalimanı’na hizmet verecek kesimleri, havalimanı açılmadan devreye girecek. Geriye kalan kesimler ise 2019’da tamamlanacak. Otoyolun Kurtköy-Akyazı kesimi ise 170 kilometre uzunluğunda olacak. Toplam maliyeti yaklaşık 1 milyar 998 milyon doları bulması beklenen bu kesimin yapımı da hızla devam ediyor. Projenin tamamı 2019 yılında hizmete açılacak.

KAPIKULE’YE HIZLI TREN

Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projesi, hızlı treni Avrupa ile buluşturacak. 230 kilometre uzunluğunda ve 3.2 milyar lira tutarındaki hattın ihalesine bu yılın sonunda çıkılacak. Yüksek hızlı tren projesinin 2022’de tamamlanması öngörülüyor. Gebze-Sabiha Gökçen Havalimanı-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Yeni Havalimanı-Halkalı Yeni Demiryolu güzergahındaki çalışmalar ise 124 kilometrelik alanda yapılacak. Maliyeti 9 milyar lirayı bulacak projenin ihalesinin bu yıl yapılması ve hattın 2023’te tamamlanması planlanıyor.

Kanal İstanbul’un ömrü 100 yıl olacak

Başkan Erdoğan’ın 2011’de açıkladığı ve kamuoyuna ‘çılgın proje’ olarak yansıyan Kanal İstanbul Projesi, kentin Avrupa yakasında Karadeniz’i ve Marmara Denizi’ni birbirine bağlayacak. Kanalın güzergahı, Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu koridoru olarak belirlendi. Yaklaşık 45 kilometrelik projenin, inşaat safhasının yaklaşık 5 yıl sürmesi, asgari ekonomik ömrünün de 100 yıl olması planlanıyor.