18 Nisan 2024 Perşembe / 10 Sevval 1445

Tarihin yazıldığı yerden dünyaya en güçlü mesaj

Türkiye, dünyaya örnek olacak dev bir projeye, anlamlı bir günde start verdi. Dünyanın en büyüğü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nün temeli Çanakkale Deniz Zaferi’nin yıl dönümünde Erdoğan ve Yıldırım’ın da katıldığı törenle atıldı.

19 Mart 2017 Pazar 07:00 - Güncelleme:
Tarihin yazıldığı yerden dünyaya en güçlü mesaj

Türkiye ‘yapılamaz’ denilen projeleri bir bir hayata geçiriyor. Cumhuriyet’in 100’üncü yılı olan 2023’te açılması planlanan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün temeli Çanakkale Deniz Savaşları Zaferi’nin 102’nci yıldönümünde törenle atıldı. Köprünün temelini, Çanakkale’den telekonferansla bağlanan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Lapseki’deki tören alanında bulunan Başbakan Binali Yıldırım birlikte yaptı. Malkara-Çanakkale otoyolunun yapımını da içeren köprü projesi hizmete girdiğinde 2023 metre uzunluğuyla, 1991 metrelik Japon Akashi Kaikyo Köprüsü›nü geçerek dünyanın en uzun ayak açıklığına sahip asma köprüsü olacak.

138 YILLIK RÜYAYDI

138 yıllık hayal olan köprü ticarette yük hareketini büyük ölçüde kolaylaştıracak. Köprü Çanakkale Boğazı ilk kez bir gerdanlığa kavuşurken Asya ile Avrupa da 6. kez birbirine bağlanmış olacak. Törende konuşan Başbakan Binali Yıldırım, Çanakkale›nin tarihi birgün yaşadığını belirterek Çanakkale Zaferi’nin 102. yılında tarihin yeniden yazıldığını hatırlattı. Yıldırım, Türkiye’ye ve Çanakkale’ye yakışan büyük bir eserin temelini attıklarını vurgulayarak, törenin bugün yapılmasının da ayrı bir anlamının bulunduğunu anlattı. Yıldırım “Bu eser ‘Çanakkale geçilmez’ diyen ecdadın aziz hatıraları için cümle aleme, yedi düvele en güzel cevaptır. Şehitlerimizin ruhu şad olsun. Milletin içi rahat olsun, vatanımıza milletimize hayırlı olsun. Vatanın dört bir yanından buraya gelen 15-18 yaşında yiğitler eşi olmayan destansı bir mücadeleye ortak oldular. O gencecik yiğitler canları pahasına Çanakkale’nin geçilmez olduğunu 7 düvele gösterdiler. Düşman için Çanakkale geçilmez ama Çanakkaleliler için millet için he türlü geçilir. Çanakkale denizden, havadan ve 1915 Çanakkale Köprüsü ile geçilir” dedi. 

Başbakan Yardımcısı Numan Kurtulmuş ise 1915 Çanakkale Köprüsü’nün, Türkiye’nin en büyük projelerinden biri olduğunu belirterek “Sadece Çanakkale’yi değil, Marmara’yı, Ege ve Akdeniz’e bağlayan bir proje” dedi. Törende konuşan Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, 81 ilde insanların hayatını kolaylaştırmak adına bütün projeleri, tek tek hayata geçireceklerini belirti. 

3-4 DAKİKADA LAPSEKİ

Konuşmaların ardından Yıldırım ve beraberindekiler daha sonra temelin atılacağı alana geçti. Bu sırada Erdoğan da Çanakkale Stadyumu’ndan bağlanarak köprünün temelini canlı yayında attı. Yıldırım’a seslenen Erdoğan, projede emeği geçenlere, Koreli ve Türk firmalara teşekkür ederek, hayırlı olmasını diledi. Yıldırım da “İlk harcı atıyoruz ve ilk adımı atıyoruz. Gelibolu’dan Lapseki’ye 3-4 dakikada varmış olacaksınız. Millete helal olsun. Bu eser ‘Çanakkale geçilmez’ diyen ecdadımız için” dedi. 15 Temmuz Marşı eşliğinde gerçekleşen temel atma törenine Güney Kore Cumhuriyeti Arazi, Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang da katıldı.

Marmara ring hattıyla ‘ihracat koridoru’ tamam

1915 Çanakkale Köprüsü, Marmara Denizi’nin etrafında ring hattı oluşturacağı için önemli bir ihracat koridoru ortaya çıkacak. Projöe kapsamında Malkara’ya kadar 100 kilometrelik otoyol da yapılacak. Böylece Avrupa üzerinden gelip Ege Bölgesi’ne veya Batı Akdeniz’e, İç Anadolu’nun batısına gidecek yük hareketi Çanakkale 1915 Köprüsü üzerinden sağlanacak. Böylece hem İstanbul’un üzerindeki trafik yükü azalacak hem de Ege’ye ulaşım kolaylaşacak. Egeli ihracatçılar bu durumun birçok üründe hızlı teslim avantajı sağlayacağını belirtiyor. İhracatçılara göre Avrupa ile ilişkilerde hem süre kısalacak hem de ekonomik olmayan ihracat ve ithalat ekonomik hale gelecek. Dünkü törende konuşan Güney Kore Arazi, Altyapı ve Ulaştırma Bakanı Ho-In Kang da bu duruma dikkat çekerek, Çanakkale Köprüsü’nün sadece Avrupa ve Asya kıtalarını bağlamakla kalmayıp Türkiye’ye çok büyük bir ekonomik kazanç olacağını söyledi. Ho “Bu köprü Türkiye’ye 2023 hedefi olarak koyduğu bütün ekonomik hedeflerini gerçekleştirmekte yardımcı olacak” dedi.

BU KÖPRÜYE DE HAYIR DERLER

Cumhurbaşkanı Erdoğan “15 Temmuz Şehitler Köprüsü yapıldığında birileri ona ‘hayır’ diyor, Fatih Sultan Köprüsü yapıldığında ‘hayır’ diyor, Yavuz Sultan Selim Köprüsü yapıldığında ‘hayır’ dediler. İzmit Körfezi’nde Osmangazi Köprüsü yapıldığında ‘hayır’ dediler. Şurada 3 yıl içinde 200 milyon insanın geçtiği Boğaz’ın altında Marmaray yapıldığında ‘hayır’ dediler, Avrasya Tüneli yapıldığında ‘hayır’ dediler. Şimdi bugün   evet 18 Mart Çanakkale Köprüsü’nün temelini atıyoruz. Hayır mı, evet mi? İnanın onlar yine ‘hayır’ der. Beş yıl sonra inşallah bu köprünün açılışına geliyoruz. Burada cumhurbaşkanlığı sistemini isteyenleri mutlu edecek, istemeyenlerin ise huzurunu kaçıracak bir müjde. Bu köprü dünyanın bir numarası oluyor. Asya’yı Avrupa’ya bağlıyoruz. Avrupa’yı Asya’ya bağlıyoruz. Aynı şekilde İstanbul’da dünyanın bir numaralı havalimanını yapıyoruz. Dünyada bunların eşi, benzeri yok. İşte geleceği böyle yürüyoruz. Bu millet inşallah azmederek, inanarak neleri yapabileceğini açık ve net ortaya koymuştur. İşte bugün burada şehitlerimizin Çanakkale›de ortaya koydukları o inancın, azmin bizlere neler kazandırdığının ispatı bakımından çok önemli” dedi. 

ECDADA LAYIK BİR ESER

Çanakkale türküsünde yer alan ‘Çanakkale köprüsü dardır geçilmez’ dizelerini hatırlatan Erdoğan “Şimdi Çanakkale’ye, öyle bir köprü yapıyoruz ki inşallah hem ecdada hem de gelecek nesillere layık bir eser olacak. Bunun bedeli 10 milyar 500 milyon TL ve bu 17 yıl işletilecek, ondan sonra devlete bırakılacak. Böyle bir eser. İş bilenin, kılıç kuşananın. Bu köprüyle İstanbul, İzmir’e farklı bir şekilde yeniden bağlanmış oluyor” diye konuştu.

Abdülhamid’in rüyasıydı

1915 Çanakkale Köprüsü 138 yıl önce gündeme gelmişti. Arşiv Uzmanı Kasım Hızlı’nın araştırmasına göre, Joseph Isella isimli mühendis, bölgede yaptığı saha araştırması sonucunu 22 Şubat 1879 tarihinde dönemin padişahı II. Abdülhamid Han’a sundu. Proje hayata geçtiği takdirde deniz yoluyla 37 saat süren İzmir-İstanbul arası, tren yoluyla 19 saate inecekti.

ÇOKİYİ A.Ş. YAPACAK

Köprü hizmete girdiğinde 2023 metre uzunluğuyla, 1991 metrelik Japon Akashi Kaikyo Köprüsü›nü geçerek dünyanın en uzun ayak açıklığına sahip köprüsü olacak. Anadolu yakasındaki Lapseki’nin Şekerkaya ile Avrupa tarafındaki Gelibolu’nun Sütlüce mevkisi arasına yapılacak köprü, Çanakkale Boğazı’nın ilk, Marmara Bölgesi’nin de 5. asma köprüsü olarak hizmet verecek. Köprü Asya ile Avrupa’yı 6. kez birbirine bağlayacak. İstanbul Belediyesi’nce Boğaz’ın altına düşülen ‘Yaya Tüp Geçişi’ hayata geçtiğinde ise bu 7’ye çıkacak. 

GEÇİŞ 15 EURO

Trakya’dan Ege ve Akdeniz’e uzanan ulaşım hattında Çanakkale’yi Marmara Bölgesi’nde çok önemli konuma taşıyacak köprünün toplam uzunluğu 3 bin 860 metre, viyadükleriyle 5 kilometre üzerinde olacak. Köprünün iki ayak arasındaki açıklığının ise Cumhuriyet’in 100. yılı olan 2023’ü taçlandırmak için 2 bin 23 metre olarak belirlendi. Köprüyü Daelim (Kore)-Limak-SK (Kore)-Yapı Merkezi OGG’nin kurduğu Çanakkale Otoyolu ve Köprüsü İnşaat Yatırım İşletme AŞ (ÇOKİYİ) yapacak. Bu konsorsiyum, köpüyü de içeren Malkara-Çanakkale kesimi için 10.3 milyar lira proje bedeli ve 5.5 yıllık yapım süresi dahil 16 yıl 2 ay 12 gün işletme süresi teklif etmişti. Proje kapsamında 31 viyadük, 5 tünel, 30 köprülü kavşakla 143 alt ve üst geçit köprüsü yapılacak. Köprüden geçiş ücretinin ise otomobiller için 15 Euro artı KDV olması planlanıyor.

TEMELE GÖMÜLECEK TÜPE 1’ER LİRA

BAŞTA Yıldırım olmak üzere protokol üyeleri, temele gömülecek tüpün içine 1’er lira koydu. Yıldırım “Köprünün parasının yarısı çıktı” dedi. Tüpe konan mektupta ise dönemin yöneticilerinin isimleri sıralanarak “Ülkemize ve Çanakkaleliler’e hayırlı olsun. Barışa adandı” ifadesi kullanıldı. Tüp daha sonra nirengi noktasına konuldu.