23 Nisan 2024 Salı / 15 Sevval 1445

9 günlük tatile rağmen ihracat eylülde durmadı

Kurban Bayramı tatiline rağmen ihracat, eylülde yüzde 0.8 azalışla 10.5 milyar dolar oldu. TİM Başkanı Büyükekşi “Bayram tatili geçen yıl gibi perşembe günü başlasaydı, bu ay ihracat yüzde 9 artacaktı” dedi.

1 Ekim 2016 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
9 günlük tatile rağmen ihracat eylülde durmadı

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM açıkladığı verilere göre eylül ayında ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 0.8 azalışla 10 milyar 452 milyon dolar olarak gerçekleşti. Yılın ilk 9 ayında, 2015’in aynı dönemine göre yüzde 2,7 azalışla 95 milyar 746 milyon dolar ihracat yapılırken, son 12 ayda da bir önceki döneme göre yüzde 4,3 azalışla 130 milyar 921 milyon dolarlık ihracat yapıldı. İhracat, Eylül ayında kilogram bazında yüzde 9 oranında artarken, yılın ilk 9 aylık döneminde ise yüzde 5 oranında artış gösterdi.

150 MİLYAR $’I YAKALARIZ

İhracatın eylül ayında artış kaydedememesinin ana sebebinin Kurban Bayramı tatilinin 9 gün olması olduğunu söyleyen Büyükekşi, “Geçtiğimiz yıl Kurban Bayramı perşembe günü başlarken bu yıl pazartesi günü başladı. Hafta sonlarını da dâhil edersek ayın yüzde 40’ını tatil ile geçirdik. Bayramın ilk günü geçen seneki gibi perşembe gününe denk gelse idi, bu ay ihracatımız yüzde 9 artış kaydedecekti. 2016’nın kalan 3 ayında bu performansla devam edersek 150 milyar dolar ihracatı rahatlıkla yakalayabiliriz” dedi. Bayram tatili etkisine rağmen gelen ihracat rakamının bir başarı olarak algılanması gerektiğini kaydeden Büyükekşi “Bu yıl eylül ayında çalışma günü başına gerçekleştirilen ihracat 2016’nın en iyi performansı olarak karşımıza çıkıyor. Ocakta çalışma günü başına günlük ihracat 366 milyon dolar iken eylülde bu rakam 479 milyon dolar oldu. Ağustos ve eylülde ihracatımızda yönün yukarı döndüğünü net olarak söyleyebiliriz” dedi.

RUSYA’YA İKİ KAT ARTIŞ

İhracat fiyatlarının her zamanki gibi olumsuz bir etki yarattığını belirten TİM Başkanı “İhracat fiyatlarındaki gerilemenin son bulmasını bekliyoruz. Aynı zamanda çevre ülkelerle yaşadığımız sorunların da çözülmesiyle, ihracatımızın istikrarlı bir şekilde artış trendi içerisine girmesini öngörüyoruz. Örneğin Rusya’ya Ocakta çalışma günü başına 3,8 milyon dolar ihracat yapılmışken eylülde bu rakam iki kata yakın artarak 6.5 milyon dolar oldu” diye konuştu.

Otomotiv ve hazır giyim sırtladı Bulgaristan ve İran artışı dikkat çekti

Sektörel bazda eylül ayında otomotiv endüstrisi yüzde 3.7 artışla 1 milyar 942 milyon dolarla en fazla ihracata imza atarken, bunu 1 milyar 326 milyon dolarla hazırgiyim ve konfeksiyon takip etti. İhracat pazarlarımızı incelediğinde eylül ayında 119 ülke ve bölgeye ihracatımız artarken, 114 ülke ve bölgeye ihracatımız azaldı. En fazla ihracat yapılan 20 ülke arasında en yüksek ihracat artışı yüzde 80.2 ile Bulgaristan’da gerçekleşti. Bunu 36.8 artışla İran izledi. Eylül ayında ihracatımız ülke grubu bazında, Avrupa Birliği ülkelerine yüzde 3, Uzakdoğu ülkelerine yüzde 0.6 arttı. Yılın ilk 9 ayında ise Avrupa Birliği ülkelerinde yüzde 5.4 ve Kuzey Amerika’da yüzde 2.3 oranlarında arttı. Toplam ihracatımızda AB’nin payı yüzde 51’e yükselmesi dikkat çekti.