18 Nisan 2024 Perşembe / 10 Sevval 1445

Kara delik halka anlatılabilir mi?

Dünyanın en çok tanınan bilim insanı Stephen Hawking’in Kara Delikler kitabı, müthiş karmaşık çalışmaların halka anlatılamayacağını iddia edenlere karşı açılmış bir savaş gibi…

ELİF YILDIRIM11 Ocak 2018 Perşembe 07:00 - Güncelleme:
Kara delik halka anlatılabilir mi?
Alfa Yayınları Bilim Dizisi, Türkiye’deki bilim yayıncılığı konusundaki eksikliği giderme gayretinde. Yayınevinin bu doğrultuda yayınladığı bilim kitabı sayısı 140. John Gribbin’in Bilim Tarihi, Richard S. Westfall’in Moden Bilimin Oluşumu, James Gleick’i n Kaos-Yeni Bir Bilim Ortaya Çıkarken, Michael Friedman’ın Kant ve Kesin Bilimler,  Carl Zimmer’in Evrim- Bir Fikrin Zaferi, Louis A. Sass’ın Delilik ve Modernizm, Ian Stewart’ın Matematiğin Kısa Tarihi, Daniel C. Dennett’in Darwin’in Tehlikeli Fikri bu kitaplardan sadece birkaçı.

Stephen Hawking’in, kozmolojinin karmaşıklığını herkesin anlayabileceği bir şekilde ortaya koyduğu Kara Delikler kitabı, bu serinin yenisi. Galileo’nun ölümünden tam 300 yıl sonra aynı günde, yani 8 Ocak 1942’de doğan Hawking “Evrenin bilinmez ve anlaşılmaz olduğunu, insanın sezebileceği, fakat hiçbir zaman tam olarak analiz edemeyeceği veya kavrayamayacağı bir şey olduğu görüşüne katılmıyorum. Bu görüşün Galileo tarafından başlatılan ve Newton tarafından devam ettirilen bilimsel devrime haksızlık ettiğini düşünüyorum” diyor kitabında. BBC Reith derslerinde bütün bir ömür süren araştırmalarını15 dakika içinde aktarma gibi gerçekten zorlu bir meydan okumanın sonucunda ortaya çıkan bu kitabın çevirisi İstanbul Teknik Üniversitesi Fizik Bölümünde profesör olarak görev yapan Kerem Cankoçak’a ait.

EVRENİN KURAMINI BULABİLİRİZ

Stephen Hawking yine Alfa Bilim’den çıkan Roger Penrose ile beraber yazdığı Zamanın ve Uzayın Doğası’nda Einstein’ın uzayzamanı kapsayan genel görelilik kuramının, büyük patlamayı ve kara delikleri nasıl ele aldığını göstermişti. Hawking’e göre evren hakkında bilmediğimiz veya anlamadığımız çok şey var ama özellikle son yüzyılda gerçekleştirmiş olduğumuz büyük ilerleme, evrende olup biteni tam olarak anlayabilmek için yeterli güce sahip. Bunun bizi cesaretlendirmesi gerektiğini söyleyen Hawking, evrenin kuramını ortaya koyabileceğimiz iddiasında. Bilimin gündelik sınırlarını aşan Zamanın Kısa Tarihi adlı kitabı 10 milyonun üzerinde satış yapan, popüler komedi şovlarında küçük rollerde oynayan, hayatı filme çekilen, dünyanın en çok tanınan bilim insanı Hawking, müthiş karmaşık çalışmaların halka anlatılamayacağını iddia edenlere karşı bir savaş olarak düşünebileceğimiz Kara Delikler kitabında, kafamızdaki birçok noktayı aydınlatıyor.