25 Nisan 2024 Perşembe / 17 Sevval 1445

Koza’dan çıkan bir yönetmenin serüveni

İlk kısa filmi Koza’dan son filmi Ahlat Ağacı’na, beyazperdenin en çok konuşulan yönetmenlerinden Nuri Bilge Ceylan’ın sineması tüm yönleriyle Rabarba dergisine kapak oldu.

BEDİR ACAR14 Haziran 2018 Perşembe 07:00 - Güncelleme:
Koza’dan çıkan bir  yönetmenin serüveni

Rabarba Şenlik sinema dergisinin bu ayki dosya konusunu Nuri Bilge Ceylan sineması oluşturuyor. Ceylan sineması ilk kısa filmi Koza’dan (1995) son filmi Ahlat Ağacı’na (2018) kadar A’dan Z’ye tüm yönleriyle değerlendiriliyor. Dosya, ‘Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak: Anlatı, Zaman ve Mekan’ kitabının yazarı Prof. Dr. Hasan Akbulut’un bir yazısıyla açılıyor. ‘Geniş Manzaralar, Bitimsiz Can Kırıkları’ başlıklı yazısında Akbulut, ‘Ceylan sineması, aksiyonun olmadığı bir yavaşlıkta, günlük yaşamın sıradanlıklarını anlatan yalınlığıyla düşünmeyi talep eden bir sinema öneriyor’ diyor. 

Bu yazının ardından, Prof. Dr. Bülent Diken ile yapılmış bir röportaja yer veriliyor. Ceylan sineması üzerine kitap yazan isimlerden biri olan Diken de ‘NBC sinemasının en büyük pragmatik sorunu, seyirciyi yakalayamayınca çok çabuk kaybeden bir sinema olması. Kendi entelektüel derdi olmayan birine hitap etmesi çok zor’ diyor. Başrolünde oynadığı Kış Uykusu hakkında röportaj veren Haluk Bilginer ise ‘Kış Uykusu’nun çok dürüst, namuslu bir senaryo olduğunu düşünüyorum’ diyor. Yazar Hakan Bıçakçı ise yönetmenin ‘Bir Zamanlar Anadolu’ filmini  ‘Polisiye kalıplarının dışında bir polisiye’ olarak değerlendiriyor. Dergide başka isimler de yönetmenin diğer filmlerini tek tek ele alıyor. Yapımcısından kurgucusuna, oyuncusundan film eleştirmenine herkesin görüşüne yer verilen ‘arşivlik’ dosyanın tek eksiği ise, adına dosya hazırlanan bir yönetmen olarak, Nuri Bilge Ceylan ile bir söyleşinin yahut birebir değerlendirmenin olmayışı.  Dergide ayrıca, güncel film değerlendirmelerinin yanı sıra ‘sanat sineması nedir ne değildir’ konusu da ele alınıyor.