19 Nisan 2024 Cuma / 11 Sevval 1445

Yılda 2.5 milyon ürün satıyor

Hukuk fakültesini bitirmesine rağmen iç giyim sektörüne girerek işe tezgahtarlıkla başlayan Bahri Özdinç, bugün sektörün en büyük şirketlerinden Anıl İç Giyim’in sahibi. 50 ülkeye ihracat yapan firma, yıllık 2.5 milyon ürün üretip satıyor.

Kaan Zenginli7 Mart 2016 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
Yılda 2.5 milyon ürün satıyor

Türkiye’nin en büyük iç giyim üreticisi ve ihracatçılarından Anıl İç Giyim’in patronu Bahri Özdinç, bu hafta Patron Katı’nın konuğu oldu. Üniversitede hukuk fakültesi bitiren ancak mesleği yerine iç giyim sektörünü tercih eden Özdinç, bugün 50 ülkeye ihracat yapan bir firma haline geldi. Tezgahtar olarak başladığı sektörde, patronunun şirketi kapatması ve kıdem tazminatı yerine aldığı makinelerle ortağı ile birlikte üretime başlayan Özdinç, yılda 2.5 milyon üretim yapar hale geldi. Özdinç, Anıl İç Giyim’i nasıl kurduğunu anlattı.

- İç giyim işine nasıl girdiniz?

Konya Karapınar’da liseyi okudum, ardından İstanbul’a geldim. İstanbul Hukuk Fakültesini bitirdim. 1974 dönemi... O arada evlendim. Bir işe girelim dedik. Bugün ki ortağım ile iç giyimci bir firmanın yanına işçi olarak girdik. O askerliğini yaptı geldi. 3 sene gibi çalıştık. Bizim patron ‘atölyeyi kapatıyorum’ dedi. Kıdem tazminatı için ortağıma iki makine verdi. Biz de ortağımla iki makineyle atölye kurduk. Borç harçla işi çevirmeye çalışıyoruz o dönem... Kendimizce üretim yapıp satıyoruz. 1 sene içinde iyi iş yaptık. 24 Ocak kararları geldi. Doları fırladı. Faizler yüzde 80’leri gördü. Ekonomik krize girdi Türkiye. Bende askere gitme kararı aldı. Gidip geldiğimde işler düzelmişti.. Ürün çeşitliliğini geliştirdik. 1990’lı yılların ortalarında ihracata başladık.  2005 yılına kadar iyi bir ihracat yapmaya başladık ki Çin piyasaya girdi. Onların fiyatları karşısında rekabet edemez duruma geldik.  İç piyasaya yüklendik ve ayak kalmayı başararak bugünlerimize gelebildik.

- Anıl İç Giyim dünyaya nasıl açıldı?

İlk ihracatımızı Fransa’ya yaptık. Lastikli don gönderiyorduk. Arından çevre ülkeleri hedefledik. Irak’tan başladık ve tüm Ortadoğu ülkelerine ihracat yapmaya başladık. Konya Karapınar’da bir tesis kurduk. Ama çalıştıracak insan bulamıyoruz.. Çınarcık’ta bir tesis kurduk. Kalifiye eleman sıkıntısı çektik hep. Hizmet sektörü çok geliştiği için bu tür işlere girmek istemiyor insanlar pek. Şu an Avcılar’da yönetim merkezimiz var. Yeşildirek’te satış yerimiz var. 50 ülkeye ihracatımız var.

-  İhracatta en iyi pazarınız hangileri?

Mısır bizim en çok ürün sattığımız ülke. Hatta taklit bile ediliyoruz. Ancak Mısır hükümetinin Türkiye’ye karşı aldığı tavır nedeniyle işlerimiz biraz sıkıntıya girdi. 1 ay kapılarda ürünlerimiz bekliyor. En ufak durumu problem ediyorlar. Ortadoğu’da yaşanan sorunlar ve Rusya pazarının kesilmesiyle tabi bizi zora soktu. Suudi Arabistan pazarı ile aramız bir nebze daha iyi. Vize sorunu yaşıyoruz. İran Mısır’dan sonra en fazla ihracat yaptığımız ülke. Ardından Azerbaycan, ancak orada da bir ekonomik kriz yaşanıyor. Bizim satışımızın yüzde 40’ı iç piyasa. Türkiye’de Edirne’den Hakkari’ye ürün veriyoruz. Yüzde 20 ihracat, yüzde 20’de başka markalara ürün yapıyoruz.

-  Hedeflediğiniz pazarlar hangileri ?

Afrika bizim hedef pazarımız. Bu sene hem dernek olarak hem firmalar olarak Orta Afrika’da çalışmalar yapacağız. Bu sene dünyada bir durgunluk var. Afrika ise potansiyel bir pazar. Bu pazarlar bize karşı daha sempatik. Rusya pazarındaki kayıplarımızı Afrika ile telafi etmeye çalışacağız. Bulunduğumuz pazarları genişletmeye çalışıyoruz. Örneğin İran’da sadece Tahran’a gitmiyoruz. Bu ülke oldukça büyük ve potansiyel barındırıyor. Özellikle ambargoların kalkmasıyla refah seviyeleri yükselecek ve alım güçleri artacak. Bu fırsatı değerlendirmek istiyoruz. Çok çeşitli ürünlerimiz var. Mısır da daha çok yatmak için giyilen ürünlerimiz satılıyor. İran pazarında daha çok iç giyim ürünleri gidiyor.

- Üretim rakamlarınız nedir?

Günlük 7-8 bin adet üretimimiz var. Yani yılda 2.5 milyon ürün üretiyoruz. Bayan erkek iç çamaşırı, pijama vs vs ürünlerimi var. Pazarın ilk 3 firmasından biriyiz. Erkek, bayan ve çocuk giyimimiz var. Ortalama her yıl yüzde 10 büyüyoruz. 2016 yılı sonunda 20 milyon ciro hedefliyoruz.

-  Sektörün eksikleri neler?

Tasarıma önem verilmesi gerekir. Bu konuda ihracatçılar birliği ile çalışmalar yapıyoruz. Tasarım olmasa satamıyorsunuz. Farklılaşmanız lazım. Özellikle Çin malı dünyanın her yerinde... Bizim avantajımız tasarım ve kısa zamanda teslim kabiliyetimiz.

İLK İÇ GİYİM DERNEĞİNİN KURUCUSUYUM

- İş dışında sektörde aktif olarak çalışıyor musunuz?

Türkiye’de ilk iç giyim derneğini ben kurdum. 2002 yılında kurduk. Benim ile birlikte 2 arkadaşım daha var. 2012 yılına kadar başkandım. Ardından bıraktım. Şimdi başkan yardımcısı oldum.

İÇ GİYİMDE RENKLİ ÜRÜNLER TERCİH EDİLİYOR

- İç giyimde son dönem trendleri hangileri?

Erkekler iç giyimde eskiden ağırlıklı beyaz ve az da olsa siyah renkler tercih ediliyordu. Renk yoktu. Şimdi bütün renkler neredeyse kullanılıyor. Eskiden kırmızı giyen adama hoş gözle bakılmazdı,  şimdi giyiliyor. Bayanlarda siyah beyaz ve ten rengi tercih ediliyordu. Şimdi tüm renkler kullanılıyor. Ne giysi giyiyorsa o renk iç giyim kullanıyor. Kadınlar modayı yakından takip ediyor.