25 Nisan 2024 Perşembe / 17 Sevval 1445

Mobil ticarette Türkiye başı çekiyor

Mobil kullanıcıların dörtte üçü satın almalarını mobil cihazlar üzerinden yapıyor. Mobil reklamlar ve sosyal medya alışverişi tetikliyor ve kullanıcıların dörtte biri haftada bir satın alma gerçekleştiriyor. Mobil alışveriş aylık bazda en çok Türkiye’de yapılıyor.

YELDA ŞUMNULU21 Ekim 2016 Cuma 07:00 - Güncelleme:
Mobil ticarette Türkiye başı çekiyor

IAB ABD’nin 19 ülkeyi kapsayan Mobil e-Ticaret-Global Perspektif Araştırması’na göre, mobil alışveriş tüm dünyada yeni bir norm olmaya başladı. Araştırmaya göre tablet ve akıllı telefon kullanıcılarının dörtte üçü son altı ayda akıllı telefonlarından veya tabletlerinden ürün veya hizmet satın aldı. Satın alanların yüzde 23’ü mobil cihazlarından her hafta alışveriş yapıyor. Akıllı telefon ve tabletler üzerinden aylık mobil alışveriş yüzdelerinin en yüksek olduğu ülkelerin başında Türkiye (yüzde 44) ve Çin (yüzde 42) geliyor. İngiltere, Singapur ve Avustralya’daki mobil kullanıcılar da alışverişlilerin büyük bir kısmını mobil ekranları üzerinden yapıyor.

ZAMAN VE FİYAT TASARRUFU

Araştırmaya katılanların yüzde 57’si bir yıldan fazla bir süredir mobilde satın alma yapmaları dikkat çekiyor. Avusturya, Peru ve Kolombiya ise mobil pazarı yeni benimseyen ülkeler arasındaki yer alırken, son bir sene içinde ilk mobil alışveriş deneyimini yaşayan ülkeleri Meksika, Fransa, Türkiye ve Şili takip ediyor. IAB Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Kurşun “Mobil Türkiye’de de hızla büyüyor. IAB Türkiye olarak açıkladığımız AdEx-TR 2016 ilk yarı Dijital Reklam Yatırımları raporuna göre, mobil display reklam yatırımları 145 milyon TL’ye ulaştı. Araştırmada Türkiye’nin aylık mobil alışverişte yüzde 44 ile birinci olması ülkenin potansiyelini ortaya koyan önemli bir gösterge. Doğal olarak bu gelişmeler iş yapma yöntemlerimizde de değişime neden olacak” değerlendirmesini yaptı. Mobil alışveriş deneyimi, rahatlık, zaman ve fiyat tasarrufu sağlamasından dolayı ankete katılanların yüzde 80’inden yüksek not aldı. Katılımcıların yüzde 62’si gelecek altı ayda akıllı telefon ve tabletlerinden daha fazla alışveriş yapmayı planlıyor.

SOSYAL PLATFORM ETKİSİ

Mobilde alışveriş yapanların yüzde 76’sı son altı ayda mobil reklamlarla etkileşime geçtiklerini belirtti. Yüzde 33’lük kesim daha fazla bilgi almak için reklamları tıklarken, yüzde 28’i reklam verenin web sitesini ziyaret ettiğini belirtti. Yüzde 21’i ise satın alma için tıklama yaptı. Dünya genelinde mobil satın alma yapanların yüzde 60’ı satın aldıkları ürünleri sosyal platformlarda keşfettiklerini söyledi.

MOBİL CÜZDANDA ÇİN BİRİNCİ SIRADA

Araştırmada kredi/banka kartları ve mobil cüzdan yüzde 40 ve yüzde 37’lik oranlarla mobilde en çok kullanılan ödeme sistemleri olarak göze çarptı. Mobil cüzdan kullanıcılarının mobil ticareti diğer mobil alışverişçilere göre daha yoğun kullandığı gözlemlendi (yüzde 36’ya yüzde 23 oranla). Ek olarak mobil cüzdan kullanıcılarının diğerlerine göre mobil reklamlar ile daha çok ilgilendikleri ortaya çıktı. (yüzde 82’ye yüzde 76 oranla). Araştırmaya katılanların yüzde 18’i son altı ayda mobil cüzdanları satın alma kolaylığı sağladığı için kullandıklarını belirtti. Yüzde 47 ile en çok mobil cüzdan uygulamalarını kullanan ülke Çin olurken, onu yüzde 42 ile Norveç, yüzde 24 ile İngiltere ve yüzde 20 ile Japonya takip etti.

Çevrimiçi ve çevrimdışı mobil cüzdan kullanıcıları da dahil edildiğinde teknolojinin ödeme sistemlerinde önemli bir yeri olduğu görülüyor. Mobil cüzdan kullanımının en fazla olduğu alanlar ise şöyle: Mobil uygulama ve güncellemeleri için yüzde 43, Film ve müzik gibi dijital içerikler için yüzde 42, Web sitesi veya uygulamalardan ürün siparişi için yüzde 41, Kafe, bar veya marketlerden yiyecek içecek ödemeleri için yüzde 40.