Alper TEKBAŞ

alpertekbas@gmail.com

Yolculuğunuz nasıl geçti?

 “Yolculuğunuz nasıl bitti?” diye sondan başlamak istiyorum. Onlar seyahat endüstrisinin tam kalbindeler. Ülkemiz turizminin adeta imaj taşıyıcıları... Son günlerde şehir içi ulaşımdaki taksi ve UBER tartışmaları ve beraberinde getirdiği sorunlar haberlere konu oldu. Ben ise turizm taşımacılığının ülkemiz imajı adına önemini, gerçeklerini, ayrıntılarını ve sonuçlarını sizlerle paylaşmak istiyorum. Neden? diye sorarsanız ülke turizmimizi temsil anlamında ciddi bir rolü var...

“Yolculuğunuz nasıl bitti?” kavramı bence dikkat edilmesi gereken en önemli püf noktalarından. Bir turistin ülkenizden veda anının yaklaştığı zaman diliminde yaşayacağı negatif bir süreç ve mutsuz bir elveda ile havalimanına ulaşması demek yaşadığı tüm güzellikleri, izlenimlerini olumsuz yönde etkileyebilir. İşte tam bu noktada turizm taşımacılığının ne kadar önemli bir iş olduğu ve doğru yapılmazsa telafisi mümkün olmayacak sonuçlara varacağı hiçbir zaman unutulmamalıdır.  Milli ve yerli turizm taşımacılığı anlayışını kendisine şiar edinmiş genç turizmci LimousinePlus  Yönetim Kurulu Başkanı İsmail Coşar ile turizm taşımacılığını enine boyuna ayrıntılarıyla konuştuk.   

- Tam olarak nedir Turizm Taşıma Sektörü?

Ne taksi ne UBER, Türkiye turizm taşımacılığının gerçek sahipleri: Turizm Taşıma Sektörü’dür.Biz turizm taşımacıları olarak Ulaştırma Bakanlığı’ndan alınan D2 Taşıma Belgesi ile ve yerel yönetimlerden alınan özel yol kâğıtlarıyla  çalışan firmalarız. Turizmde üç ana saç ayağı var: Konaklama, Acente, Taşıma. Bu üçayaktan taşıma işinin yüzde 60’ına yakını bizim meslektaşlarımız tarafından yapılıyor. Örneğin, turist Atatürk Havalimanı’na indi ve bizim aracımızla oteline transfer oluyor. Buna şehirlerarası özel turları veya diğer illerdeki havalimanı transferlerini de katabilirsiniz. Tüm bunları dikkate aldığımızda şu sonuca varıyoruz: Türkiye’nin bel kemiği olan turizm sektörünün en önemli ayağı bu meslek grubu. Ve turistin en çok muhatap olduğu, ilk temas kurduğu ve yine en çok iletişime geçtiği grup yine turizm taşımacısı. Ama taksi ve UBER konusunda bu olay böyle olmuyor.

- Tam da o konuyu soracaktım, sizin taksicilerden ve UBER’den farkınız nedir?    

Taksiler konusunda çok ciddi sıkıntılar var,  bazı gerçekleri görmezden gelemeyiz. Taksiciler ciddi bir itibar kaybı yaşadı son 10 yılda. Taksici esnafı ile ilgili yaşanan bazı olaylar tüm gruba mal oldu. Ama sonuçta meslek,  müşteri seçme, aşırı paragöz olma, mesafe beğenmeme, başka rotalardan götürüp taksimetreyi şişirme gibi konularda çıkan hadiseler yüzünden itibar kaybetti.  Son yıllarda sosyal medyanın da gelişmesiyle bir olay tüm toplumca duyuluyor. Ancak bizim turizm taşıma şoförü arkadaşımız aslında profesyonel bir turizmcidir. Yani ülkenin turizm elçisi gibi davranmak zorunda. Kesinlikle tıraşsız, üstü başı düzgün olmayan, diksiyonuna ve tavırlarına dikkat etmeyen bir şoför bulamasınız bizim sektörde. Varsa da 1 hafta dayanamaz, işini kaybeder. Neden, çünkü bizim araçlarımızın müşterileri arasında devlet başkanları, CEO’lar, üst düzey yöneticiler, sanat ve spor insanları var bu insanlara kendi ülkelerinde kullanmış olduğu  makam araçları ve  şoförleri kalitesinde bir talepleri oluyor ve bizde onlara aynı konfor ve rahatlıkta hizmet veriyoruz Bu tarz bir gruba hizmet eden birinin taksilerde görülen ve duyulan hatalara düşmesi söz konusu olamaz.

- Peki sizi farklı yapan başka neler var?

Turizmde dünyanın neresine giderseniz gidin hizmetin kalitesini belirleyen temel parametre turist ile nitelikli diyalog kurmaktır. Mesela bizde şoförlerin yabancı dil bilmesi çok önemlidir. Ayrıca genel kültürü ve şehir bilgisi de önemli. Çünkü düşünün havalimanından alınan Katarlı bir müşteri giderken yolda şoföre geçilen yerler hakkında bir şeyler soruyor. Şehirdeki en popüler alıveriş mekanlarını öğrenmek istiyor diyelim. Bunlara düzgün ve doğru cevaplar verebilmek için yetiştiriyoruz şoförleri. Zaten bu hizmeti verdiğinizde müşteri yine size tercih ediyor. Firma olarak söylemiyorum, taksi veya UBER yerine VIP taşımayı tercih ediyor. Ayrıca, farklı kültür ve inançlara saygı, genel ahlak kuralları ve iletişim becerileri konularında özel ihtimam gösteriyoruz. İnanın bazı müşterilerimiz var, şoförle o kadar iyi diyalog kurmuşlar ki, 3 sene sonra tekrardan ülkemizi ziyaret eden kişi  tekrar aynı şoförü talep ediyor bizden. Bununla ilgili bir anı anlatmak isterim, Gezi kalkışması zamanında bir Arjantinli karı koca otellerine gidemiyorlar. Yollar kapalı. Tabi şoförümüz onları yolda bırakmıyor, Eyüp’te ailesinin yanına davet ediyor. Eşi ve çocuklarına haber veriyor, misafirimiz var diye. Neyse, gidiyorlar, akşam onları misafir ediyorlar. Arjantinli çift çok etkilenmiş bu durumdan, ne zaman Türkiye’ye gelseler görüşüyoruz ayrıca sektörde bir sürü örneği de vardır.

- Turizm taşımacılığının  ekonomiye katkıları nelerdir?

 Turizm taşımacılık sektörünün istihdama ve ekonomiye etkileri de oldukça fazla. Sektörde kabul gören bazı rakamlar var. Kayıtlı ve belgeli 44 bin araçtan bahsediliyor, ama bunların çoğu turizm taşıma işi yapmıyor. Yapan araç sayısının 10 bin civarında olduğu tahmin ediliyor. Sektörün yatırım değeri güncel değerler ile tüm araç, ofis, sigorta ve marka olarak 10 milyar TL değerinde.  Biz yılda Türkiye’de 10 milyona yakın turist taşıyoruz. Ülkemize gelen toplam turistlerin yüzde 40%’u turizm taşımacılarından hizmet alıyor. Sosyoekonomik olarak en üstteki yüzde 10 a hizmet veriyoruz. Gelir açısından daha büyük bir orana tekabül ediyor. 

Sektörün yıllık cirosunun da ortalama 1,5-2 milyar TL olduğu tahmin ediliyor. Turizmin bir parçası olduğu İçin direk döviz getiren bir yönü var. Müşterilerin yüzde 80’i yabancı olduğu İçin döviz girdisi yüksek bir sektör. Dolayısıyla cari açığın giderilmesinde de önemli rol oynuyoruz diğer turizm hizmet sunucuları gibi.  Bir şoförün düzgün hizmeti sonrası aldığı bahşişin dahi ekonomiye büyük katkıları var bakıldığı zaman kayıt dışı bir para ama bunu milyon turist taşıyan bir sektöre vurduğunuz zaman büyük rakamlar yapıyor. Sektörde 30 bine yakın istihdam söz konusu. Çoğunluğu turizm taşımacılığı şoförlerinden oluşuyor. 30 bin kişi 30 bin hane, yaklaşık olarak da 90 bin birey demek.  

Hizmetin en iyisini vermeye çalışıyoruz

Biz turizm taşımacıları olarak ülkemiz turizmini daha yükseğe çıkartma amacıyla çalışıyoruz. Hizmetin en iyisini en iyi fiyata vermeye gayret gösteriyoruz. Yani işine değer katmayan, yenilikçi olmayan ve kaliteli hizmet sunmayan uzun vadede piyasada barınamaz. Bunun bilinciyle, araç filolarımıza, araç içi tasarıma, ikramlara, hizmet sunumlarına ve en önemlisi de şoförlerimizin meslek içi eğitimine çok dikkat ediyoruz.