13 Aralık 2024 Cuma / 12 CemaziyelAhir 1446

Web sayfasında en çok nerelere odaklanıyoruz?

İnternet kullanımının günden güne yaygınlaşması, web sayfalarının okunabilirliğine verilen önemi arttırıyor. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sonia Amado'nun Ege Üniversitesi Bilim-Teknoloji Araştırma ve Uygulama Merkezi (EBİLTEM) Psikoteknik Değerlendirme Merkezi Uydu Laboratuvarında yaptığı okunurluk oranı deneyiyle, bir web sayfanın neresine daha fazla bakıldığı, neresine daha az yoğunlaşıldığını tespit etti. Çalışma doğrultusunda Göz İzleme Laboratuarı kuruldu ve göz izleme testleri yapıldı. Kullanıcı ekranın en çok orta kısmı ve sağına bakıyor.

İZMİR/STAR14 Kasım 2012 Çarşamba 07:00 - Güncelleme:
Web sayfasında en çok nerelere odaklanıyoruz?
GÖZ İZLEME TESTİ
Gözün web sayfası üzerinde nereye baktığının hem web tasarımcıları hem de site sahipleri tarafından önemli olduğuna değinen Prof. Dr. Sonia Amado, "Ege Üniversitesi Psikoloji Bölümü olarak, Psikoloji laboratuvarına yeni bir cihaz edindik. Cihazın adı göz izleme sistemi. Biz bunu genel olarak görsel dikkat ve görsel bellek, duygu ve bilişle ilgili çalışmalarımızda kullanıyoruz. Göz İzleme Sistemi çok önemli. Çünkü bir görüntüye baktığımızda o görüntünün tamamını aynı anda algılayamıyoruz. Görüntüyü ilk olarak odaklanmalar yaparak algılıyoruz daha sonra zihnimizde birleştiriyoruz. Göz İzleme Cihazı görüntüye baktığımızda nerelere odaklandığımız, nerelere dikkat ettiğimiz daha sonra onları ne kadar hatırlayacağımızı ve işleyeceğimizi belirliyor. Örneğin, insanlar web sayfalarına bakarken genel olarak sol tarafa (ekranın sağı) ve orta kısımlara doğru daha çok odaklanıyor. Erkekler yüzde göz ve dudaklara daha uzun bakarken, kadınlar yüzün hemen her bölgesini ayrıntılı bir şekilde inceliyor" diye konuştu.

"GÖZ İZLEME CİHAZI PAZARLAMA ALANLARINDA SIKÇA KULLANILMAKTADIR"
Göz izleme sisteminin pazarlama alanlarında, ürün ya da reklamların görünümünü daha sıklaştırmak amacıyla, faydalı bir şekilde kullanılabileceğine dikkat çeken Prof. Dr. Amado, "Bu sistemle uygulamalı alanlarda çalışabiliyoruz. Uygulamalı alanlarda çalışabilmemiz web tasarımcıları ve reklamcılar için güzel bir olanak sağlıyor. Kişilerin sayfanın hangi bölgelerini daha dikkatli incelediğinin ve bulması gereken bir şey olduğunda, bunu ne kadar hızlı bulabildiğinin bilinmesi daha verimli ve daha etkin web tasarımı yapmayı kolaylaştırıyor. Özellikle bakılmasını istediğiniz ürünle ya da reklamla ilgili alanlara dikkat çekmek için size bilgi veriyor. Yurtdışında birçok tasarım firması ürünlerini bu tür deneyler yaptıktan sonra ortaya koyuyorlar" dedi.

GÖZ İZLEME DENEYİ NASIL YAPILIYOR?
Göz izleme deneyi aşamasında nasıl bir yol takip ettikleri izledikleri hakkında bilgi veren Prof. Dr. Amado "Kişilerin ekrana sabit uzaklıkta durduklarından emin oluyoruz. Bunun için çene sabitleyici kullanıyoruz. Deneyden önce yaşı, hangi elini kullandığı gibi istediğimiz bilgileri sorabiliyoruz. Ekrana kişiden ne yapmasını istediğimizle ilgili bir yönerge geliyor. Kişinin istenilen şeyleri ne kadar sürede ve nerelere daha çok bakarak yaptıkları ölçülüyor. Uzun süre ve dikkatle izlenen bölümler koyu kırmızı renk alıyor. Bu ölçümleri hem kameraya kaydederek izleyebiliyoruz hem de tek bir grafik şeklinde görebiliyoruz. Kamera kayıtları özellikle çocuklarla ilgili çalışmalarda gerekli olabiliyor" şeklinde konuştu.