23 Nisan 2024 Salı / 15 Sevval 1445

‘Demir İpek Yolu’nda ilk kıtalararası sefer

Gebze-Halkalı hatının devreye girmesi ‘Demir İpek Yolu’nda ‘kesintisiz ulaşım’ın yolunu açtı. İsviçre’den kalkan Azeri treni Marmaray’dan ilk uluslararası geçişi yaptı. Tren Ankara-Bakü arasında yolcu taşımacılığı yapacak.

24 Mart 2019 Pazar 07:00 - Güncelleme:
‘Demir İpek Yolu’nda ilk kıtalararası sefer

Tarihi İpek Yolu’nun demiryolu hattıyla yeniden hayat bulduğu ‘Demir İpek Yolu’ndan ilk geçiş yapıldı. Önce Marmaray Boğaz Tüp Geçişi’nin, ardından Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattının, sonrasında da Gebze-Halkalı hatlarının hizmete girmesiyle Avrupa-Asya arasında kesintisiz demir yolu ulaşımının önü açıldı. Azerbaycan Demiryolları tarafından İsviçre’de imal ettirilen ve Ankara-Bakü arasında yolcu taşımacılığında kullanılması planlanan vagonlardan oluşan özel yolcu treni, önceki gün Kapıkule Sınır Kapısı’ndan Türkiye’ye giriş yaptı. 

Tren, İstanbul’daki seyri süresince Halkalı’dan sonra banliyö hattı ve Marmaray Tüp Geçişi’ni kullanarak Ankara’ya (Marşandiz) geldi. Özel yolcu treni, daha sonra Kayseri-Sivas-Erzurum-Kars üzerinden Tiflis’e, ardından son durağı Bakü’ye ulaşacak. Ankara-Bakü arasında yolcu taşımacılığı için kullanılacak tren vagonları, Türkiye, Gürcistan ve Azerbaycan’daki demir yolu hatlarının ray açıklığının farklı olması dikkate alınarak imal edildi. 

PEKİN’E KADAR ULAŞIM

Türk demir yolu hatlarındaki bin 435 milimetreyle Gürcistan ve Azerbaycan’daki bin 520 milimetre ray açıklığına uygun imal edilen boji (tekerlek-dingil) sistemine sahip tren, sınırda beklemeden seyrine devam edecek. Marmaray Boğaz Tüp Geçişi ve Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hatlarının ardından Gebze-Halkalı banliyö hatlarının da hizmete girmesiyle Pekin’den Londra’ya kadar kesintisiz demir yolu ulaşımı mümkün hale geldi. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı, enerji sektöründeki Bakü-Tiflis-Ceyhan ve Bakü-Tiflis-Erzurum projelerinden sonra her üç ülkenin gerçekleştirdiği üçüncü büyük proje olmuştu. 

29 EKİM 2017'DE HİZMETE GİRDİ

2007’de ihalesi yapılan ve Temmuz 2008’de temeli atılan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi’nin 79 kilometresi Türkiye’den, 246 kilometresi Gürcistan’dan, 504 kilometresi ise Azerbaycan’dan geçiyor. Projede Türkiye’den Gürcistan’a ulaşım sınır tüneliyle sağlanıyor. Tünelin 2 bin 375 metresi Türkiye, 2 bin 70 metresi ise Gürcistan sınırlarında bulunuyor. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattında ilk tren seferi 29 Ekim 2017’de düzenlenmişti.