11 Aralık 2024 Çarşamba / 10 CemaziyelAhir 1446

İstanbul’da ulaşımın beyni Yenikapı Transfer Merkezi

Taksim metrosu, Marmaray ve Aksaray Hafif Raylı Sistemi 2013’te Yenikapı’da buluşacak. Bölge, ulaşım ağının kalbi ve kentin yeni cazibe merkezi olacak. Tek yönde 180 bin kişi seyahat edecek.

19 Ekim 2012 Cuma 07:00 - Güncelleme:
İstanbul’da ulaşımın beyni Yenikapı Transfer Merkezi

YENİKAPI İstanbul’un yeni kalbi oluyor. Transfer Merkezi inşaatı tamamlandığında Taksim Metrosu, Aksaray Hafif Raylı Sistemi ve Marmaray’ın buluştuğu bir merkez haline gelecek. Marmaray saatte 75 bin, Aksaray 40 bin ve metro 70 bin yolcuyu tek yönde taşıyacak. Diğer bir ifadeyle tek yönde 180 bin kişi seyahat edebilecek. Saatte 360 bin kişi ise Yenikapı’dan İstanbul’un dört bir tarafına ulaşabilecek. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Yenikapı’nın değişecek çehresini şöyle dile getirdi. “Yenikapı Transfer Merkezi, ulaşım sistemimin en önemli noktalarından biri haline gelecek. Yenikapı’ya ulaşan biri İstanbul’un her yanına gidebilecek. Transfer merkezine ulaşan kişiye deniz yolu da hava yolu da açık olacak. Bu potansiyeliyle  Yenikapı, Taksim’e alternatif.  Marmaray ve metro istasyonuyla toplam 43 bin 250 metrekare istasyon alanı var. Biz 285 bin metrekarelik alanı dahil ederek ‘Arkeopark Projesi’ için düğmeye bastık.”

9 yıllık gecikme bedeli: 1 milyar dolar

Projenin ilk fizibilite çalışması 1987 yılında yapıldığını, 1998’de ise İBB’nin düğmeye bastığını belirten Başkan Topbaş, “Proje 2004 yılında bitirilecekti. Ancak bütün programı yerin 9 metre altından çıkan tarihi liman alt üst etti. Marmaray kazı alanında 13,  metro kazı alanında da 22 olmak üzere toplam 35 tarihi gemi bulundu. Şimdiye kadar 46 milyon TL harcama yapıldı. Proje, 29 Ekim 2013’te proje tamamlanacak. Taksim metrosu günlük 230 bin yolcuya hizmet veriyor. Yenikapı bağlantısı bitmiş olsaydı bu rakam 732 bine çıkacaktı. 5.2 kilometrelik güzergah yüzünden günde 500 bin İstanbullu taşınamıyor. Bu da 9 yılda yaklaşık 1 milyon 600 milyon yolcu demek. Zaman, yakıt kaybı gibi parametreler göz önüne alınmadan kaba bir hesap yapılırsa, 9 yıllık gecikmenin maliyeti 1 milyar dolar” şeklinde konuştu.

GÜNDE 10 MİLYON KİŞİ TAŞINACAK

BAŞKAN Topbaş, mevcut metro sistemiyle günde 1 milyon yolcunun taşındığını, 29 Ekim 2013’te Yenikapı Transfer Merkezi’nin hizmete girmesiyle kapasitenin 4.5 milyona çıkacağını belirterek, şu bilgileri verdi. “2013 için hedefimiz günde 4.5 milyon yolcu. Şu an ihale aşamasında olduğumuz yeni hatlar var. Bunlar da 2016 yılında tamamlanacak. O zaman kapasitemiz günde 7 milyon yolcu olacak. 2023 için ise hedef 10 milyon üzeri. İşte o zaman yılda 3 milyar 650 milyon yolcu kapasitesine ulaşılacak. Bu da raylı sistemin kendi kaynaklarıyla yatırım yapmasını sağlayacak.”

AKBİL ile müze gezmeye ne dersiniz?

ULAŞIMDA İstanbul’un yeni kalbi olacak Marmaray için başlanan kazı esnasında Arkeopark’ta ortaya çıkartılan gemiler ve tarihi eserler İstanbullular için sergilenecek. Marmaray kazıları sırasında çıkan gemi, çanak-çömlek ve tarihi eserlerin bir kısmı Transfer Merkezi’nde sergilenecek. Seyahat eden yolcular, Akbil ile bu müzeyi gezebilecekler.