14 Aralık 2024 Cumartesi / 13 CemaziyelAhir 1446

Gelecek ‘mobil’de, yatırımı mobil’e yapın

Facebook daha Facebook değilken bu internet sitesine yaptığı yatırımla adı öne çıktı.

İnci Döndaş /[email protected]18 Kasım 2012 Pazar 07:00 - Güncelleme:
Gelecek ‘mobil’de, yatırımı mobil’e yapın

Keza Skype gibi daha pek çok şirkete yaptığı yatırımla ‘erken davranan melek yatırımcı’ unvanını aldı. İsviçreli Klaus Hommels, geçen 10 yıl içinde dijital dünyada 15-20 şirkete yatırım yapan, şirketlerin ünlü olmasıyla adını duyuran bir isim. Geçen hafta İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde düzenlenen, yenilikçi ve fikir sahibi Türk girişimcileri farklı ülkelerden gelen yatırımcılarla buluşturan ‘Bootcamp Ventures Innovation Xchange: 4iX 2012’ adlı etkinliğe katılan Hommels, sorularımızı yanıtladı.

Hommels, bugüne kadar ne kadar yatırım yaptığını açıklamaktan kaçınıyor ama çok para kazandığını itiraf ediyor: “Buzdolabım dolu, emin olabilirsiniz (gülüyor). Eğer bu gibi yatırımlarda erken davranırsanız her zaman çok para kazanırsınız.” Peki bu işin püf noktası nedir, Hommels para yatıracağı şirketin ileride dünyaca ünlü olacağını nasıl tahmin ediyor? “Direkt tüketicilere olan işlere yatırım yapıyorum” diyerek başlıyor anlatmaya: “Çünkü asıl para kazandıran işler genelde ya yazılım ya da bütün halka hitap eden platformlar. Facebook, Skype, Spotify gibi yazılım bazlı tüm halka hitap eden işlere yatırım yaptım. Bu şirketlerin hepsi bazı ihtiyaçlara cevap veriyor. Bunların hiçbiri ‘olsa da olur, olmasa da olur’ değil mutlaka olması gereken şirketler. Facebook, temelde mesajlaşma ve sohbet ortamı yaratıyor. İnternet kullanıcıların yüzde 25’i zamanlarını Facebook üzerinde geçiriyor. Facebook sohbet ihtiyacını gideriyor. Skype da bu ihtiyaca yanıt veriyor. İnsanlar ekonomik iletişim kuruyor.”

SPOTIFY’I BAŞARILI BULUYORUM

Hommels, şu an en başarılı internet sitesi olarak bünyesinde milyonlarca şarkıyı barındıran Spotify’ı gösteriyor: “Kar açısından baktığımızda Facebook’tan bile hızlı büyüyen bir şirket. Sadece bu sene 500 milyon dolardan fazla kar etti. Türkiye’de daha böyle bir şirket yok ama Markafoni ve Yemeksepeti’ni başarılı buluyorum.”

İnternet üzerinden iş yapıp da dünyaya açılmak isteyenlere tüyolar da veren Hommels, geleceğin mobilde olduğunu söylüyor: “Her şey       e-ticaret’le başladı, sonra sosyal medyaya döndü, gelecek ise mobilde. Bir proje geliştirenlerin olabildiğince erken aşamalarda Avrupa’daki melek yatırımcılarla görüşmesi gerekiyor. Onların fikirlerini alıp işlerin nasıl yürüdüğünü öğrenmeleri şart. Ürün bazında dünyaya açılmak çok zor ama küresel çapta bir iş yapabilirsiniz. Bir oyun ya da eğitim işi olabilir.”