TÜRKİYE’DE bugüne kadar gerçekleştirilmiş en geniş katılımlı gençlik araştırması olan Intel’in Genç Türkiye Araştırması, ülkemizde gençlerin teknolojiyle birlikte değişen yeni yaşam tarzına ışık tuttu. Türk gençliğini temsil eden 26 ilde 13-29 yaş grubu 3 bin genç ile yapılan araştırmaya göre dijital cihazlar, internet ve sosyal ağlar, Türkiye’de gençler için günlük yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiş durumda. Teknolojinin hızlı gelişimine paralel olarak hayatımıza her geçen gün daha yoğun biçimde giren dijital cihazlar, günümüzde insanların yaşam tarzlarını hızla dönüştürüyor.
Geleceği inşa etmek için önemli
Yaşanan dönüşüme en hızlı ayak uyduran kesim ise gençler. Intel tarafından araştırma şirketi Akademetre’ye yaptırılan ‘Genç Türkiye Araştırması’, ülkemizde gençlerin değişen yaşam tarzları, dijital cihazların gençlerin hayatlarını nasıl yeniden şekillendirdiği ve gençlerin yeni kullanım alışkanlıkları ile ilgili ilginç ve çarpıcı sonuçları ortaya koydu. Intel Türkiye Genel Müdürü Burak Aydın “Intel olarak öncelikli amacımız gerçekleştirdiğimiz araştırmalarla toplumun değişen istek ve ihtiyaçlarına ışık tutmak. Yaşanan değişime en hızlı ayak uyduran da kuşkusuz gençler. Onların ne düşündüğü, davranışları teknolojik geleceği inşa etmek için son derece önemli. Bu tür kapsamlı araştırmalar aynı zamanda hizmet sunduğumuz ekosistemin bölgesel, hatta şehirler düzeyinde pazarlama stratejileri geliştirmeleri, Ar-Ge yatırımlarının yönetimi gibi hayati unsurlar için son derece değerli veriler sunuyor. Gençler geleceğin taşıyıcıları ve itici güçleri. Onların teknolojik alışkanlıkları, bakış açıları geleceğe dönük girişimcilik ve ekonomik gelişmişliğin de ipuçlarını veriyor. Bu nedenle gerek global gerekse yerel gerçekleştirdiğimiz bu araştırmalarla stratejilerimizi geliştiriyor, ekosisteme katma değer üretecek yaklaşımlar sunuyoruz” dedi. Intel Genç Türkiye Araştırması’na göre, genel nüfusun yüzde 29’unu oluşturan 13-29 yaş arası gençlerin yaşadığı hanelerin yüzde 71.4’ünde bilgisayar bulunuyor. Cihazların hane penetrasyonlarına bakıldığında, en yaygın penetrasyonun yüzde 85.5 ile cep telefonunda olduğu, onu yüzde 46 ile masaüstü ve yüzde 41.5 ile dizüstü bilgisayarların takip ettiği görülüyor.
Sosyalleştiriyor
Araştırmaya göre ülkemizde yaklaşık her 2 gençten 1’inin (yüzde 44.5) masaüstü bilgisayarı, her 3 gençten 1’inin de (yüzde 40.1) dizüstü bilgisayarı bulunuyor. 3. sırada yüzde 25.7 oranla akıllı telefon geliyor. Intel’in araştırmasına katılan gençlerin 3’te 2’si bilgisayarın sosyalleştirdiğini belirtiyor. Bu durum günümüzde gençlerin sosyalleşme kavramına bakışının değiştiğini ortaya koyuyor.
Yüzde 40’ında dizüstü PC var
ARAŞTIRMAYA göre gençler araştırma yapmak ve oyun oynamak için masaüstü bilgisayarı, yakın çevre ile iletişime geçebilmek ve sosyal ağlara bağlanmak için dizüstü bilgisayarı tercih ediyor. 18-24 yaş aralığındaki gençlerde dizüstünde önceliğin her yerden internete girmek olması dikkat çekiyor. 13-17 ve 18-24 yaş aralığındaki gençler masaüstünü en çok oyun amaçlı kullanırken, 25-29 yaş grubundaki gençler önceliklerini araştırma yapmak olarak belirtiyor. Intel’in araştırmasına göre, gençlerin yüzde 40’ı dizüstü bilgisayar sahibi. Kentlerde her iki gençten birinde (yüzde 47.5) masaüstü bilgisayar olduğu görülüyor. Bölge bazında incelendiğinde, masaüstü bilgisayarın en yaygın olduğu bölge yüzde 56.6 ile Orta Anadolu, dizüstünde ise yüzde 51’le Doğu Karadeniz görünüyor.
Erkekler daha çok konuşuyor
ARAŞTIRMAYA göre, hane penetrasyonuna bakıldığında, Türkiye’nin yüzde 98’inde standart ya da akıllı telefon bulunuyor. Gençlerin cep telefonu sahipliğinin en fazla olduğu bölge, yüzde 96’lik sahiplik oranı ile Doğu Karadeniz. Akıllı telefon penetrasyonuna bakıldığında, yüzde 47 ile İstanbul’un başı çektiği görülüyor. Intel’in araştırmasından çıkan verilere göre, dar gelirli hanelerin yüzde 16’sında akıllı telefon bulunmasa dikkatleri çekiyor. Konu akıllı telefon olunca, bu telefonların günlük ortalama kullanım suresi 128 dakika olarak belirtiliyor. Araştırma, bugüne kadar bilinen, kadınların daha fazla telefonla konuştuğu ön yargısını da kırıyor. Araştırmaya göre, kadınlar günde ortalama 104 dakikalık telefon konuşması yaparken, erkeklerde bu oran 110 dakikaya çıkıyor.
Uyanır uyanmaz internete giriyor
INTEL’İN araştırmasına göre Türkiye’-de 5 gençten 3’ünün (yüzde 56.9) düzenli internet erişimi bulunuyor. Kırsal kesimde ise 5 gençten 2’si düzenli olarak internete erişebiliyor. Düzenli internet erişiminin en yüksek olduğu il yüzde 79.6’yla İzmir, en düşük olduğu il yüzde 15.5’le Van. İnternet erişimi Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da daha düşük olmasına rağmen, bu bölgelerde internet erişimi olan gençler, internette Türkiye ortalamasından 1 saat daha fazla, ortalama 270 dakika zaman harcıyorlar. Gençlerin yüzde 8.3’ü, sabah kalktıklarında tuvalete bile gitmeden internete giriyor. Katılımcıların yüzde 4.7’si yataktan çıkmadan internete girdiğini söylüyor.
Sevgilisinden vazgeçiyor
ARAŞTIRMA kapsamında gençlere mobil cihazlarından bir hafta vazgeçmek yerine nelerden feragat edebilecekleri de soruldu. Alınan yanıtlara göre, erkekler mobil cihazlarından daha zor vazgeçiyor. Sosyal statü arttıkça ve yaş düştükçe mobil cihazlara sadakat artıyor. Mobil cihazlarını bir hafta boyunca kullanmamaktansa gençlerin en fazla vazgeçeceği şeyler, yüzde 23.9 oranla çikolata, şeker ve tatlı; yüzde 22.8 oranla çay, kahve gibi içecekler ve yüzde 21.3 ile alışveriş yapmak. Gençlerin yüzde 8.6’sı tatilinden vazgeçerken, yüzde 6.7’si bir hafta boyunca duş almamaya, yüzde 6’sı sevgililerini/eşlerini görmemeye bile razı oluyor. Kadınların yüzde 27.7’si mobil cihazı için alışveriş yapmaktan bile vazgeçebileceğini söylüyor.
Sosyal statülerinin bir parçası
ARAŞTIRMA, Türk gençliğinin değişen yaşam tarzına dair de ipuçları içeriyor. Ülkemizde her 3 gençten 2’si dijital cihazların insanların sosyal statülerinin bir parçası olduğunu düşünüyor. Gençlerin yarıdan fazlası (yüzde 53.9) teknolojik cihazları kullanmayan kişilerin çağın gerisinde kaldığını düşünüyor. İnternet, günümüzde gençler için hayatlarıyla ilgili önemli konular hakkında bilgi almak için kullandıkları mecralar arasında açık ara ilk sırada yer alıyor. Gençler interneti en çok sosyal ağlara bağlanmak (yüzde 54.7) için kullanırken, haber okumak (yüzde 39.9) ve bilgi almak (yüzde 39.3) oranla onu takip ediyor. Intel’in araştırmasına katılan gençler, internette en az yüzde 6 oranla blog yazıyor ve şans oyunları oynuyorlar. Araştırmaya göre gençlerin günde ortalama 53.5 dakikaları sosyal ağlarda geçiyor.