‘İslam felsefesi sona erdi’ diyenler için...

Murat Güzel
27.04.2013

Düşünce temaları dolayısıyla Eflatun’un oğlu olarak da adlandırılan İbn Arabi üzerinden Corbin’in kendi felsefesini dile getiriş tarzı, ‘düşüncenin bağımsızlığı’na kapı aralıyor.


‘İslam felsefesi sona erdi’ diyenler için...

Son yüzyılın düşüncesine damga vurmuş Martin Heidegger’in ilk Fransız mütercimi Henri Corbin’i Türk okur “İslam Felsefesi Tarihi” ile tanıyor. Batı’da yaygın Gazzali-İbn Rüşd’ün “tehafüt atışması” sonrası İslam Felsefesi’nin sona erdiğine dair inancı, yazdığı felsefe tarihinin özellikle ikinci cildinde İran irfani geleneğine dair gözlem ve anlatımlarıyla çürüten Corbin’in önemli addedilmesi gereken eserlerinden biri daha Türkçe’ye çevrildi.

“Bir’le Bir Olmak-İbn Arabî Tasavvufunda Yaratıcı Muhayyile” adlı eserinde Henry Corbin, İbn Arabî’nin vahdet-i vücut tasavvurunu, aşk ve muhayyile kavramları üzerinden yeniden yorumluyor. Bu yorumun başlıca unsurları; Allah’ın rahmet nefesinin ürünü olarak Rab-kul irtibatı, aşkın bu irtibattaki rolü ve bu irtibata bağlı vahdet ve yaratılış tanımları, kalbin ve himmetin yaratıcı gücü ve bir tecelli olarak namazdır. Yaratılanı var eden aşkla benliğine ulaşan arif, himmetinin gücüyle, muhayyilesinde yarattığı hayali, hayallerin dünyasından hislerin dünyasına indirerek gözle görünür hale getirebilir. Bu ise dünyevi bir tecellide Rabbinin müşahedesidir. Corbin’in yorumuyla İbn Arabî’nin düşüncesi, aynı yaratılış gibi kendini sürekli yenileyen bir aşk şarkısına dönüşür: Kulun şarkısına yani Rabbin şarkısına... 

Çağdaş Batı felsefesi yanında İslam felsefesi, tasavvuf ve Şii inancı ile geleneklerine de vakıf olan ünlü Fransız filozof Corbin bu çalışmayla, daha önce çeviri ve şerhlerini sunduğu Sühreverdi, Molla Sadra Şirâzi ve Rûzbehân gibi isimlere İbn Arabî’yi de ekler. İstanbul’dan Tahran’a uzanan çileli yolculukların ve araştırmaların meyvesi olan eser, hayatı boyunca yaklaşık otuz çalışma kaleme alan Corbin’in ustalık eserleri arasında gösterilmektedir.

Neo Eflatuncu gelenek

Özellikle İbn Arabi’yi “manevi coğrafyası” içinde değerlendirebilmek için Henri Corbin’in eserin giriş bölümünde yazdıkları büyük bir dikkat ve heyecanla okunabilir. Batı’da skolastik geleneğin İbn Sinacılığı alt etmesi, bunun yerine İbn Rüşdçülük ve laikleşmenin geçmesi ile İslam dünyasında İbn Sinacı-neo-Eflatuncu geleneğin daha da serpilip Hikmet-ül İşrakiyyin’e dönüşmesi süreçlerini yer yer Heideggeryen tınılarla birlikte yorumlayan Corbin’in yazdıkları daha detaylı okumalara yol gösteriyor. Maneviyat, muhayyile, aşk, ölümlülük, kutsallık, felsefe, tasavvuf ve düşünce temaları etrafında Eflatun’un oğlu (İbn Eflatun) olarak da adlandırılmış İbn Arabi dolayısıyla Corbin’in kendi felsefesini dile getiriş tarzı “düşüncenin bağımsızlığı” temalarına da yeniden kapılarımızı açıyor.

Bir’le Bir Olmak- İbn Arabî Tasavvufunda Yaratıcı Muhayyile, Henri Corbin, Çev. Zeynep Oktay, Pinhan, 2013


Küresel iktidarlar ve tarım

 


Bildiğimiz Tarımın Sonu, küresel iktidar rejimlerini üreten iktisadi süreçlerle beraber tarım sorununu “yeniden” ele alıyor. Keyder ve Yenal, tarım sorununu ve kırsal yapıların dönüşümünü, metalaşma, köylünün mülksüzleşmesi ve siyaset bağlamında tartışmaya açıyor. Dünyada da Türkiye’de de yoksulluk, bölgesel eşitsizlikler, çevre, sosyal politikalar ve toplumsal hareketler gibi birçok önemli meseleyi anlamlı bir şekilde konuşabilmek için tarımda ve kırda olup bitenleri hesaba katmamak imkânsız. Bildiğimiz Tarımın Sonu, organik pazar romantizmine ya da köy nostaljisine hapsolmadan, tarım sorununu düşünmenin ve tartışmanın bereketini anlatıyor. 

 

Bildiğimiz Tarımın Sonu, Çağlar Keyder, Zafer Yenal, İletişim, 2013

 


Modernleşmenin hayal perdesi

 


Karagöz’ün Osmanlı coğrafyasında ve Türkiye’deki değişimi ve dönüşümüyle ilgilenen dokuz makalenin yer aldığı kitap modernleşmenin doğurduğu sorunlara hayal perdesinden bakmayı amaçlıyor. Modernleşme sürecinde tiyatro ve sinema gibi yeni ortaya çıkan gösteri sanatlarının baskısını hisseden Karagöz Türkiye ve Yunanistan’da yeni koşullara uyum sağlamaya çalışır. 

 

Kitap, Türkiye ve Balkanlar’da modernleşmenin/uluslaşmanın getirdiği toplumsal sıkıntıları Karagöz/gölge oyunu penceresinden bakarak anlamaya çalışıyor. 

 

Hayal Perdesinde Ulus Değişim ve Geleceğin İcadı, Ed. Peri Efe, 

Tarih Vakfı Yurt, 2013

[email protected]