26 Nisan 2024 Cuma / 18 Sevval 1445

İstanbul’un fethini 8 ayda kağıda oydu

İnce kağıt oyma sanatı ustası Aslı Alkan, 8 aylık çalışma sonucu Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethini anlatan tabloya imza attı. Zemin, figür ve desenleri çay, kahve, soğan kabuğu, mor lahana gibi bitkilerle renklendiren Alkan, çok sayıda Osmanlı ve Selçuklu motifini de kağıda oyuyor.

10 Haziran 2017 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
İstanbul’un fethini 8 ayda kağıda oydu

Osmanlı’da 15’inci yüzyılda ortaya çıkan ve son yıllarda yaygınlığını yitiren ince kağıt oyma sanatı Aslı Alkan’ın ellerinde yeniden hayat buldu. Aslı Alkan, sekiz aylık çalışma sonucu kağıt oyma sanatıyla Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fethini anlatan tablo ortaya koydu. Sivas’ta yaşayan Aslı Alkan, Farabi Gençlik Merkezi’nde 30 kursiyere ince kağıt oyma sanatının yanı sıra çeşitli branşlarda kurs veriyor. Alkan, üniversite eğitimi sırasında tanıştığı ince kağıt oyma sanatını yaşatmaya kararlı. İnce kağıt oyma sanatıyla tarihi olayları, simgeleri, figürleri, motifleri ve çok sayıda farklı objeyi kağıda klasik tarza işleyen Alkan, İstanbul’un Fethi’nin yanı sıra Osmanlı ve Selçuklu dönemini anlatan eserler üretiyor.

TABLOLARIN DEĞERİ 7 BİN 500 LİRA

İnce kağıt oyma sanatını tıpkı minyatür gibi iki boyutlu olarak kağıda aktaran Alkan, ilk olarak kağıtları çay, kahve, soğan kabuğu, mor lahana gibi renk veren bitkilerle doğal yollarla renklendiriyor. Daha sonra en ince ayrıntısına kadar çizdiği motifleri büyük bir titizlikle kesen Alkan, ardından kağıtları yapıştırma işlemine geçiyor. Bu sanatla motif ve yazıların kağıda oyularak çıkarıldığını dile getiren Alkan, “Çok fazla bilinen bir sanat olmamakla beraber bu işi yapan birkaç hocamız sayesinde tanıtılmaya çalışılıyoruz” diyor. Çıkan eserleri sergilerde meraklılarının beğenisine sunduğunu aktaran Alkan, tabloların bin ila 7 bin 500 liradan satışa sunulduğunu sözlerine ekliyor. 

NASIL YAPILIYOR

Alkan, eserlerini klasik üslupla ürettiğini anlatarak, şöyle konuşuyor: Önce kağıtlarımızı doğal yollarla boyuyoruz, bu sanatın da en önemli özelliği budur. Soğan kabuğu, çay, kahve ve akla gelebilecek renk veren bitki ve sebzeleri kağıt boyamada kullanıyoruz. Kağıtlar renklerini korusun diye de şap kullanıyoruz. Daha sonra çalışacağımız motiflerimizi belirliyoruz ve kağıtlarımıza motifleri geçirip kesme işlemine başlıyoruz. Kompozisyona uyarak yapıştırıyoruz ve tablo haline getiriyoruz. Büyük bir çalışma yapılacaksa, eserin tamamlanması uzun sürebiliyor. Örneğin, fetih tablosu sekiz ay gibi bir sürede bitti. Fatih’in İstanbul’u fethi ve İstanbul’u simgeleyen önemli merkezleri işledim. Topkapı Sarayı’ndaki çini işlemelerden alıntı yaptım. Fatih’in kaftanı, miğferi, surlar, Galata Kulesi, gemilerin karadan denize indirilmesi gibi sahneleri bu tabloda canladırmaya çalıştım.