26 Nisan 2024 Cuma / 18 Sevval 1445

138 yıllık hayal gerçek oluyor

1880 yılı Osmanlı Devleti’nin kalkınma çalışmalarında yer alan tünel projesi ile 138 yıllık hayal gerçekleşti. Tünel, bugün Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın katılacağı törenle ulaşıma açılacak.

13 Haziran 2018 Çarşamba 07:00 - Güncelleme:
138 yıllık hayal gerçek oluyor

Türkiye ve Avrupa’nın en uzun, dünyanın ise en uzun 2’nci tüneli olacak Ovit, bugün cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılıyor. Rize’nin İkizdere ile Erzurum’un İspir ilçeleri arasındaki Ovit Dağı Geçidi’nde yapılan, 14.3 kilometrelik çift tüplü kara yolu tüneli Ovit’in inşaatı 6 yılda tamamlandı. Ovit Projesi, Başbakanlık Osmanlı arşivi kayıtlarına göre, 1880 yılı Osmanlı Devleti’nin kalkınma çalışmalarında yer aldı. Proje için ilk adım 1930 yılında yol projesi ile atıldı. O dönem kazma ve küreklerle yol yapımına başlanan bölgeye, Rize’den de vatandaşlar gruplar halinde giderek çalıştı. Hayata geçirilmesi yıllarca gündemden düşmeyen Ovit Tüneli Projesi ise Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Başbakanlığı döneminde tekrar masaya geldi ve 13 Mayıs 2012 tarihinde temel atıldı.

Yıllar sonra ilk kazma vurulan tünelin giriş kotu 2 bin 54, çıkış kotu ise 2 bin 260 metre oldu. 2123 günde yapımı tamamlanan ve 412 milyon 366 bin liraya mal olan Ovit Tüneli ile Rize- Erzurum arasındaki ulaşım 44 kilometre kısalırken, bölgede 12 ay boyuna kesintisiz ulaşım sağlanmış olacak. Ovit Tüneli, Türkiye’nin en uzun, Çin’de bulunan 18,2 kilometre uzunluğundaki Zhongnanshar çift tüplü kara yolu tünelinden sonra ise dünyanın 2’nci uzun çift tüplü tüneli oldu. Dünyanın en uzun tek tüplü kara yolu tüneli unvanına ise 24.5 kilometre uzunluğuyla Norveç’teki Laerdal tüneli sahip.

TEK TÜPTEN VERİLDİ

Tünel projesi kapsamında, 11 Kasım 2016 tarihinde Başbakan Binali Yıldırım’ın katılımı ile ‘Ovit Tüneli’nde Işık Göründü’ töreni yapıldı. Ovit Dağı Geçidi’nin, 22 Kasım tarihinde kar yağışı ile ulaşıma kapanmasıyla birlikte Ovit Tüneli’nde tek tüpte ulaşım kontrollü olarak verildi. Nisan ayında yeniden ulaşıma kapatılan tünelde elektromekanik işlemler tamamlandı.

SÜRÜCÜLER HEYECANLI

Ovit Tüneli’nin ulaşıma açılacak olması sürücüleri de sevindirdi. Ovit Dağı’nı kullanarak bölgeden ulaşımlarını sağlayan sürücüler, tünelle birlikte ulaşımın kolaylaşacağını belirtti, yapımında emeği geçenlere teşekkür etti.

18 KİŞİ 40 SAAT MAHSUR KALMIŞTI

Kışın hava koşulları nedeniyle ulaşımın oldukça güç sağlandığı bölgede, Erzurum’un İspir ilçesinden 20 Kasım 2009 tarihinde yola çıkan ve içerisinde sürücüsü ile birlikte 18 kişi bulunan midibüs ile 30 kişi bulunan bir başka midibüs, 3 kamyon ve sürücüleri Ovit Dağı Biberoğlu Yaylası mevkiinde mahsur kalmıştı. 30 kişi ile 3 kamyon ve sürücüleri yoğun çalışma sonrası kurtarılmıştı. Bir diğer olayda ise çoğunluğu Atatürk Üniversitesi İspir Meslek Yüksekokulu öğrencisi 18 kişinin bulunduğu midibüs bölgede mahsur kalmıştı. Mahsur kalanlara 40 saat sonra dağcıların yardımıyla ulaşılmıştı.

İLK ADIM 1930’DA ATILDI

Ovit Projesi, 1880’de Osmanlı kalkınma çalışmaları arasında yer aldı. Proje için ilk adım 1930’da atıldı. O dönem Rize’den vatandaşlar gruplar halinde giderek kazma kürekle çalıştı.

Kış şartları nedeniyle ulaşımın aksadığı Ovit Dağı geçidinde yapılan tünel sayesinde Karadeniz ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri birbirine bağlanacak.