Hac dönemi başladı… İlk Hacı kafilesi kutsal görevlerini yerine getirmek üzere geçen hafta yola çıktı. İstanbul’dan 11 bin 380 hacı adayının gittiği kutsal topraklara, Türkiye’den toplam 80 bin kişi gidecek. Son hac kafilesi 26 Ağustos’ta yurttan uğurlanacak. Son yıllarda Hac ve Umre turizmi Türkiye’de hızla büyüyen bir pazar haline geldi. 2016 yılında 59 bin kişi olan Hac kotasının bu yıl Suudi Arabistan tarafından 80 bine çıkarılması, pazarın daha da büyümesine ve bu alanda faaliyet gösteren şirketlerin artmasına neden oldu. Rekabetin yoğun olduğu bu sektörden ayrışmak isteyen tur şirketleri de organizasyonlarını çeşitlendirmeye başladı. Örneğin, Hac turunu lüks kategoride gerçekleştirmek isteyen bir Hacı adayı 12-13 günlük tur için en az 16.500 doları gözden çıkarması gerekiyor. Bu turun içinde; 5 yıldızlı oteller, rehberlik hizmeti, 24 saat nöbetçi hizmeti, özel doktorlar, hoca ve duahanlar bulunuyor. Ayrıca Hacılar Arafat’ta içinde açık büfe yemek yerken, lüks klimalı çadırda dinlenebiliyor. Hatta şeytan taşlama noktalarına bile özel araçlarla gidebiliyor. Bu fiyatlar otel tercihine göre 20 bin dolarları bile geçebiliyor. Umre fiyatları ise haftalık 1.500 dolardan başlıyor. Lüks Hac ve Umre kategorisinde hizmet veren Vizyon Turizm Yönetim Kurulu Üyesi Talha Çizmeci ile Hac ve Umre turizmini ve Türkiye’deki talebi konuştuk…
Vizyon Turizm ne zaman ve nasıl kuruldu?
1990 yılında kurulduk. Önceden bilet üzerinden fuar ve konferans organizasyonları yapıyorduk. Hac ve Umre olmadan olmaz dedik ve 15 yıl önce hac ve umre departmanını kurduk. Hac ve Umre turizmi, iç ve dış hatlarda bilet ve vize işlemleri, yurt içi ve yurt dışı kültür turları, fuar, organizasyon gibi birçok alanda hizmet veriyoruz. Ancak ana iş kolumuz Hac ve Umre turizmi.
Hac ve Umre turlarında ne gibi hizmetler veriyorsunuz?
Kutsal topraklarda Hac ibadetini yerine getirmek için gün sayan Müslümanlar, sıcak havalarda ibadetlerini sorunsuzca ve rahat bir şekilde yerine getirmek istiyor. Bu nedenle konforlu bir hizmet almak için araştırma yapan hacı adayları, lüks/delüks turları tercih ediyor. Bu bilinçle de Hacı adaylarının ulaşım ve konaklamalarını delüks hizmet kalitesiyle yerine getiriyoruz. İster 5 yıldızlı ister 7 yıldızlı otellerde konaklama yapabiliyoruz. Otelden rehberliğe en iyi hizmeti veriyoruz. 24 saat nöbetçimiz, özel doktorumuz, hoca ve duahanımızı götürüyoruz. Bizde her 5 misafirimize 1 görevli düşüyor. Gerekli izinleri alabilirsek şeytan taşlamada belli noktalara kadar özel araç veya helikopterle gitme imkanı sunuyoruz. Arafat’ta içinde açık büfe olan lüks klimalı çadırda hizmet veriyoruz.”
Ne kadar bu hizmetlerin karşılığı?
İlk hacı kafilemizi 26 Ağustos tarihinde kutsal topraklara götüreceğiz. 12 Gece -13 Gün iki kişilik odada kişi başı 16 bin 500 dolar ile 18 bin 500 dolar arasında fiyatlar değişiklik gösterebiliyor. Tabii bu fiyatlar otel seçimine göre de değişlik gösteriyor. Ücret 20 bin doları bile geçebiliyor. Bir haftalık umre fiyatlarımız ise 2.000 dolar civarında. Bir diğer şirketimiz Şiar Turizmde ise bu fiyat 1.500 dolara düşüyor.
Yılda kaç kişiyi Hac’ca ve Umre’ye götürüyorsunuz?
2016 yılı Hacı sayımız Şiar Tur ile beraber yaklaşık 160 kişi civarında. Umre sayımız ise yaklaşık 3.000 civarında ki bunun 2.500’ü Vizyon, 500 kişisi de Şiar Tur ile yolculuğa çıkıyor. Bu sene de 180 kişiyi Hacca götürmeyi planlıyoruz.
2019’da tamamlanması planlanan ‘Kâbe Genişletme Projesi’ ile birlikte ibadet turizmi de büyüyecek. Yatak kapasitesinin artması ve harem alanının genişlemesi bize Suudi Arabistan’ın önümüzdeki 5 yıl içinde çok ciddi umreci artışı beklediğini gösteriyor.
SOSYAL MEDYA PAYLAŞIMLARI TEŞVİK EDİYOR
Dijital dünyada yaşanan son gelişmeler Hac tercihlerini etkiliyor. Sosyal medyada paylaşılan fotoğraflar kutsal topraklara gitmeyi düşünen genç insanları teşvik ediyor.
Hac ve Umre turizminde ciddi rekabet var
Vizyon Turizm olarak geçen yıl 50 milyon TL ciro yaptıklarını kaydeden Çizmeci, bunun 20 milyon TL’sinin hac ve umreden geldiğini kaydetti. Hac ve umre turizminde ciddi rekabet yaşandığını söyleyen Vizyon Grup Yönetim Kurulu Üyesi Çizmeci, bunun da sektöre girişin kolay olmasından kaynaklandığını belirtti. Hac ve umre turizmin yüzde 60’ını Diyanet’in yaptığını, geri kalan yüzde 40’ın da 300 acenta tarafından paylaşıldığını dile getiren Çizmeci, hac için yılda 80 bin kişilik kontenjan olduğunu, bunun da yaklaşık 400 milyon dolarlık bir hacim yarattığını ifade etti.
Sağlık turizmi pazarı 20 milyar dolar’ı bulacak
Ağırlıklı olarak hac ve umre turizmde faaliyet gösteren Vizyon Turizm yönünü sağlık turizmine de çevirdi. Sağlık turizmindeki 20 milyar dolarlık büyüme potansiyelini gören şirket, yurtdışından Türkiye’de ameliyat, saç ekimi gibi konularda sağlık hizmeti almak isteyenler ile hastaneler arasında aracılık yapıyor. 2015 yılında yaklaşık 600 bin kişinin Türkiye’yi tercih ettiğini söyleyen Talha Çizmeci, Türkiye’nin sağlık turizmindeki potansiyeli sayesinde rakamların her geçen gün artacağını söyledi. Çizmeci “Sağlık turizmine 1 yıldır ağırlık veriyoruz. Biz tedavi için Türkiye’ye gelmek isteyenlere, hastane bazında fiyat çıkarıyoruz. 20’den fazla hastane ile anlaşmamız var. En uygun fiyatı alıyoruz. Kalacağı oteli ayarlıyoruz. Tedavinin yanında gezmek de istiyorlar. Tüm bunları paket program olarak sunuyoruz. Sağlık turizmi için Türkiye’yi şuan en çok Suudi Arabistan, Irak, Almanya, Hollanda, Türki Cumhuriyetler ve diğer Ortadoğu vatandaşları tercih ediyor. Türkiye’de en çok başvuru alan branşlar ise; göz, ortopedi, diş, kardiyoloji, onkoloji, plastik&estetik cerrahi ve beyin&sinir cerrahisi olarak karşımıza çıkıyor. Biz de Vizyon Health olarak yurt dışından gelen hastalara bu konuda danışmanlık hizmeti veriyoruz” diye konuştu.