26 Nisan 2024 Cuma / 18 Sevval 1445

'Mobilyada endüstri 4.0 devrimine geçti'

Türkiye’nin en büyük yatak ve mobilya markalarından Yataş, üretimde endüstri 4.0’a geçti. Yataş Grup Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop,  “Fabrikalarda dijital üretim hattı kullanıyoruz. Az elemanla, daha verimli çalışarak, maliyetleri düşürüp, hızlı teslimat sağlıyoruz” dedi. 

KAAN ZENGİNLİ18 Mart 2019 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
'Mobilyada endüstri 4.0 devrimine geçti'

Kayseri'de 1975 yılında kurulan Yataş, bugün sektörünün en büyük şirketleri arasında yer alıyor. Üretimde teknoloji yakından takip eden şirket, endüstri 4.0 devrimine geçmiş bile… Yataş Grup Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop, Yataş olarak dijital üretim hattı kurduklarını belirterek “Bu yatırım ile birlikte çok esnek yeni üretim hatlarımızla, az elemanla, daha verimli çalışarak üretim maliyetlerimizde rasyonelliği yakalayacak ve verimlilik artışı sayesinde de tüketicilerimize daha hızlı ürün teslimini garantilemiş olacağız” dedi. Altop ayrıca mağazalaşma konusunda da büyümeye devam edeceklerini belirterek, yılsonuna kadar yurtdışında 21 mağaza daha açacaklarını ifade etti. 

Yataş Grup için 2018 yılı nasıl geçti? 

2018’de büyüme hacmimiz yüzde 16 civarında gelişme kaydetti. 2018 yılını 75.6 milyon TL net karla kapattık. 943.1 milyon TL net satış rakamına ulaşarak 2017 yılına göre net satış gelirimizi yüzde 18.5 yükselttik. Mağazalaşma çalışmalarımızı ise hız kesmeden sürdürdük ve yurtdışında 13, yurtiçinde ise 77 mağaza açtık. Kasım ayında Furniture İstanbul’da Divanev markamızın lansmanını gerçekleştirdik. Geçen yıl son 3 yıldır cirosu artan modüler fabrikamızı ele aldık. Buraya Endüstri 4.0 sistemi ile çalışan 2 dijital üretim hattı siparişi verdik, buna bağlı olarak da Ankara’daki fabrikamızın üretim binasına 12 bin 500 m2 ilave inşaat başlattık. 

2019 hedeflerinizden bahsedebilir misiniz? 

2019 yılında da yatırımlarımızı ara vermeden sürdüreceğiz. Planlarımız arasında yeni markamız Divanev’in ilk mağazasını nisan ayından itibaren açarak tüketicilerle buluşturmak var. Divan markasından 200 milyon TL’lik bir ciro hedefimiz var. Bu yıl Yataş Bedding, Enza Home ve yeni markamız Divanev markalarımızla 38’i yurtdışı olmak üzere toplam 116 mağaza açmayı hedefliyoruz. 2019 ciro hedefimiz ise 1.2 milyar TL. 

2019 yılı için yatırım ajandanızda ne var? 

Divanev markamızı Türkiye’nin her köşesindeki tüketicilerle buluşturmak için bayilikler vereceğiz. Ayrıca Ankara modüler fabrikamıza yapmış olduğumuz Endüstri 4.0 sistemiyle çalışacak makine yatırımını devreye alacağız. Bu yatırım ile birlikte çok esnek yeni üretim hatlarımızla, az elemanla, daha verimli çalışarak üretim maliyetlerimizde rasyonelliği yakalayacak ve verimlilik artışı sayesinde de tüketicilerimize daha hızlı ürün teslimini garantilemiş olacağız. Yataş Bedding ve Enza Home markalarımız için gelen bayilik taleplerinin değerlendirilmesi hedeflerimiz arasında yer alıyor. 

Türkiye ekonomisi itici gücünü ihracattan alıyor. Sizin ihracattaki stratejiniz nedir? Hangi ülke/pazarlarda potansiyel görüyorsunuz? 

2017 yılının sonunda dahil olduğumuz Turquality’den de aldığımız destekle, global pazarlarda yerimizi alabilmek ve rekabet edebilmek için ihracat odaklı, sürdürülebilir büyüme stratejimizi uyguluyoruz. Bu seneki stratejimiz Almanya’dan başlayarak bütün Avrupa’da büyümek. Almanya’da yaptığımız yeni yapılanma ile bu stratejimizi gerçekleştirmeye başladık. Hem Yataş Bedding hem de Enza Home için Uzakdoğu pazarları da dahil tüm dünya pazarlarımızda daha da aktif bir şekilde yer almayı hedefliyoruz. Şu anda Almanya, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Fas, Güney Afrika, Bosna Hersek, Gürcistan, İran, Bulgaristan, Irak, İngiltere, İtalya, Fransa, İsviçre, Pakistan, Türkmenistan, Karadağ, Kazakistan, Kıbrıs, Kosova, Libya, Lübnan, Makedonya, Macaristan, Mısır, Suudi Arabistan, Karayip ve Hollanda olmak üzere yurtdışında 55 mağazamız bulunuyor. Bu yılın sonuna kadar yurtdışında 21 mağaza daha açmayı hedefliyoruz. Avrupa ve Ortadoğu pazarında büyümek istiyoruz. Ana hedef pazarlarımız arasında Almanya, Rusya, Romanya ve İngiltere geliyor. 

Divan markasını aldınız, bu marka için büyüme planınız nedir? 

Üretim verimliliği, sektörde liderlik vizyonu ve daha geniş kitlelere hitap etme amacıyla uzun süreden beri yeni bir marka adı arayışımız vardı. Divan mobilya markasını satın almaya karar verdik. Markayı oluştururken iyi ve kaliteli bir ev yaşamının herkesin hakkı olduğu fikrinden yola çıktık. Yeni markamız Divanev’in ilk mağazasını 2019 Nisan ayından itibaren açmayı hedefliyoruz. Divanev markamızla daha çok franchise ile Türkiye genelinde her ilde mağazalaşarak genişlemeyi planlıyoruz. 2019 yılında Divan markasından 200 milyon TL’lik bir ciro hedefimiz var. Beş yıl içinde de Divanev’in Türkiye’nin ilk 5 markasında yerini almasını arzu ediyoruz. 

Çift kişilik yatak için 24 Euro navlun çok fazla! 

2018 yılında yapılan KDV indiriminin yarattığı olumlu rüzgâr hala devam ediyor mu? Pazarın daha da büyümesi için ne gibi desteklere ihtiyaç var? 

KDV indirimiyle birlikte gelen satışlardaki artış sektör için son derece olumlu bir etki yarattı. Mevcut indirimlere KDV indiriminde de eklenmesiyle tüketiciler mobilya alışverişlerini ertelemek yerine avantajlı fiyatlardan yararlanmayı tercih etti. Sektörün büyümesinin yolu ihracattan geçiyor. İhracatta ise önümüzde çok büyük bir engel var: Navlun masrafları… Yatak gibi hacimli bir ürün Avrupa’ya ihraç edildiğinde tek kişilik yatağa 18 Euro, çift kişilik yataklara 24 Euro navlun masrafı geliyor. Maliyete bu rakamı ekleyip üstüne kar marjınızı koyduğunuzda ulaşılan rakamın Avrupa pazarlarında rekabeti yakalaması bir hayli güç. Ayrıca yatak ve kanepe üretimindeki en önemli hammaddelerden biri olan sünger fiyatlarındaki artışların makul bir seviyede tutulması da gerekiyor.