24 Nisan 2024 Çarşamba / 16 Sevval 1445

Referandumdan güç alan ihracatta artış hızlanacak

İhracat nisan ayında geçen yılın aynı ayına göre, yüzde 4 artışla 11 milyar 866 milyon dolar olarak gerçekleşti. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi “Referanduma rağmen, nisanda ihracat arttı. Önümüzdeki dönemde daha güçlü artış yakalayacağız” dedi.

2 Mayıs 2017 Salı 07:00 - Güncelleme:
Referandumdan güç alan ihracatta artış hızlanacak

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre nisan ayı ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artışla 11 milyar 866 milyon dolar oldu. Atılım yılı ilan edilen 2017 yılının ilk 4 ayında yüzde 6.7’lik ihracat artışı yakalanırken, son 12 aylık ihracat da bir önceki yıla göre yüzde 4 artışla 145 milyar 656 milyon dolara ulaştı. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi “Türkiye referandum gündemine yoğunlaşmasına rağmen, nisan ayında da ihracatını artırmayı başardı. Artık ekonomiye yoğunlaşacağız. Belirsizliğin ortadan kalkmasıyla, ertelenen yatırım ve tüketim kararlarının da devreye girmesiyle ekonomimizde önemli ölçüde canlanma bekliyoruz. Önümüzdeki dönemde ihracatın çok daha güçlü bir artış yakalayacağına inanıyoruz” dedi. 

252 ÜLKEYLE TİCARET 

Bu yılın başından bu yana dünyanın her köşesinde 252 ülkeye ihracat yapıldığını kaydeden Büyükekşi, ülke grupları bazında yapılan ihracata ilişkin şu bilgileri verdi: “Nisan ayında en önemli ticaret partnerimiz olan AB’ye ihracatımız yüzde 3.2 artış yakaladı. Yılbaşından bu yana ise AB’ye ihracatımız yaklaşık 2.1 milyar dolar artış gösterdi. Yani, bu dönemde toplam ihracat artışımızın yarısına yakını Avrupa Birliği ülkeleri kaynaklı oldu. AB’den sonra ihracat artışımıza en büyük katkıyı sunan Kuzey Amerika’ya ihracatımız yüzde 28.7 gibi çok güçlü bir artış yakaladı. Bu artışta ABD’ye olan ihracatımızın yüzde 26.7 artması etkili oldu. Nisan’da Ortadoğu ülkelerine ihracatımız ise Irak’a olan ihracatımızın toparlanmasıyla birlikte yüzde 8.5 artış kaydetti. Diğer taraftan, yılbaşından bu yana ihracatımızın azaldığı Afrika ülkelerinde Nisan ayında da yüzde 5.8 ihracat kaybı yaşadık.”  

KÖRFEZ’DE SÜRPRİZ ARTIŞ

İhracatta yılın ilk çeyreğinin en büyük sürprizi Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) oldu. Geçen yılın ilk çeyreğinde Türkiye’den BAE’ye ihracat hacmi 935 milyon dolarken, bu yıl 2.6 milyar dolara ulaştı. İhracattaki payı yüzde 2.7’den yüzde 6.9’a yükselen BAE, geçen yıl ilk 7’ye bile giremediği listede bu yıl ikinci sıraya oturdu. BAE ile geçen yılın ilk çeyreğinde 1.3 milyar dolar olan toplam dış ticaret hacmi, 4.1 milyar dolara yükseldi. İhracatın en fazla yükseldiği ülke ise Çin oldu. Çin’e ihracat geçen yılın ilk çeyreğine göre 408 milyon dolardan 632 milyon dolara yükseldi. Rusya’ya ise ihracat bu yılın ilk çeyreğinde geçen yıla kıyasla 353 milyon dolardan 498 milyon dolara yükseldi. Öte yandan Türkiye’nin referandum sürecinde kriz yaşadığı üç Avrupa Birliği ülkesi olan Almanya, Hollanda ve Belçika’ya ihracatın toplam ihracat içindeki payı yüzde 14.41’den yüzde 13.79’a gerilerken, bu üç ülkeden yapılan ithalatın toplam ithalat içindeki payı ise yüzde 13.81’den yüzde 11.83’e geriledi. 

TERÖR İLE ANILAN İLLERDE BÜYÜK BAŞARI

TİM Başkanı Büyükekşi, “Bizleri sevindiren bir diğer gelişme ise adı terörle anılan illerimizin yakaladıkları ihracat artışları oldu. Nisan ayında Şırnak, Hakkari ve Van’ın ihracatları sırasıyla yüzde 19.8, yüzde 65.4 ve yüzde 109.5 artış kaydetti. Bölgemizde huzurun tesis edilmesiyle birlikte ekonomik aktivitenin hızlanıyor olması ve bunun ihracatımızı da artırıcı etki yaratması bizler açısından son derece önemli” diye konuştu. 

YABANCI CEO’LARIN DESTEĞİ

Büyükekşi, Türkiye’nin dostlarının Türkiye’yi dünyaya anlattığı imaj kampanyasına ilişkin olarak da şu açıklamalarda bulundu: “İmaj kampanyamıza ilişkin çalışmalarımız tüm hızıyla devam ediyor. Türkiye’nin dostları Türkiye’yi dünyaya anlatıyor. Türkiye’de faaliyet gösteren şirketlerin üst düzey temsilcileri, 15 Temmuz hain darbe girişiminden sonra Türkiye ekonomisi hakkındaki asılsız spekülasyonlara karşı kameraların karşısına geçtiler ve gerçekleri olanca açıklığıyla söylediler. Biz kampanyamıza başlarken, ülkemizde faaliyet gösteren 16 yabancı şirketin üst yöneticileri ile çekimlerimizi tamamlamıştık. İnşallah, yabancı dostlarımızın ağzından ülkemizi ve barındırdığı potansiyeli anlatmaya devam edeceğiz.”