8 Ekim 2025 Çarşamba / 16 RebiülAhir 1447

Şölen üretimde ‘4.0’ önde

Şölen Gıda’nın üretimde kullandığı endüstri 4.0 uygulamaları yerli ve yabancı rakiplerin dikkatini çekti. Şölen CEO’su Elif Çoban “Dünyanın en yüksek teknolojilerini kullanıyoruz. Bu hem yurt içinde hem yurt dışında örnek oldu. Bölge ülkelerden, Türkiye’den bu uygulamaları görmek için fabrikamızı ziyaret ediyorlar” dedi.

KAAN ZENGİNLİ18 Eylül 2017 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
Şölen üretimde ‘4.0’ önde

Gaziantep’te 1989 yılında 50 kişilik bir ekip ile kurulan Şölen markası bugün ürettiği 200 ürününü 100’e aşkın ülkeye ihraç eden dev bir şirket haline geldi. Toplam 2 bine yakın insana iş kapısı olan Şölen, gerçekleştirdiği Ar-Ge ve inovasyon uygulamaları ile de rakiplerini kendine adeta hayran bırakıyor. Markanın gelecek hedeflerini, yeni yatırımlarını ve sektörü Şölen CEO’su Elif Çoban ile konuştuk. Kendi sektöründe yaptıkları Ar-Ge en çok dikkatimizi çeken nokta oldu. Elif Çoban “Bizim için şu dönemde öncelikli gündem maddesi endüstri 4.0. Şölen olarak hem bölgede hem ülkemizde her zaman teknoloji ve yenilik konusunda öncü olduk. Dünyanın en yüksek teknolojileriyle Gaziantep’te hayata geçirdiğimiz fabrikamız hem yurt içinde hem yurt dışında örnek oldu. Bölge ülkelerden, Türkiye’den meslektaşlarımız ve diğer sektör temsilcileri endüstri 4.0 uygulamalarını görmek için fabrikamızı ziyaret ediyor. Bu çok gurur verici ve motive edici” diyor… 

Şirketin kuruluş hikayesinden bahseder misiniz?

Şölen’i, Gaziantep’te 1989 yılında 50 kişiden oluşan küçük bir ekiple kurduk. 1991 yılında Türki devletlere ihracatta önemli bir ivme sağladık. 1998 yılından itibaren krizlerin de yönlendirdiği ekonomik dengelerin etkisiyle deniz aşırı ülkelere açılmaya yöneldik. Ürün çeşitliliğimizin artmasıyla 2001 yılında aralarında B.A.E, Lübnan, Suudi Arabistan, Fransa, Kanada, Çin gibi ülkelerin de bulunduğu 66 ülkeye ihracat yapmaya başladık. 2005 yılında Gaziantep’te ikinci fabrikamızı açtık. 2009 yılında ise bir atılım daha yaparak İstanbul Silivri’deki fabrikamızı faaliyete geçirdik. Markalarımız için pazarlama, ürün yönetim ve reklam çalışmalarımızı derinleştirdik. Yine 2012 yılında Gaziantep’te yeni tesisimizin yatırımına başladık. Yakın zamanda da Endüstri 4.0 özellikli fabrikamız faaliyete başladı.

Üretim tesisi nerede? Üretim kapasiteniz nedir? Bugüne kadar ne kadar yatırım yapıldı?

Gaziantep ve İstanbul’da olmak üzere iki üretim tesisimiz bulunuyor. İstanbul’daki fabrikamız 50.000 metrekare, Gaziantep 4. Organize Sanayi Bölgesi’ndeki yeni üretim tesisimiz ise 120.000 metrekare büyüklüğünde. Gaziantep’teki yeni tesisimize son 5 senede toplam 600 milyon TL’ye yakın yatırım yaptık. 62 tane üretim hattının bulunduğu bu tesisimizde toplam kapasitemiz 800 ton. Her iki tesisimiz de en yeni teknoloji ile çalışıyor. Ancak bizde yatırım süreklilik arz eden bir konu. Daima iyileştirme çalışmalarımız oluyor.

Kaç ülkeye ihracat var?

Şölen, bugün 200’ün üzerinde ürün çeşidini 100’ü aşkın ülkeye ihraç ediyor. 2016 yılında 114 milyon doları ihracattan gelmek üzere toplam 763 milyon TL ciro elde ettik. Toplam çalışan sayımız ise 2.000’e yakın. 

Yeni yatırım planları neler? Hangi alanlara yöneliyorsunuz yatırım konusunda… 

Bizim için şu dönemde öncelikli gündem maddesi endüstri 4.0. Şölen olarak hem bölgede hem ülkemizde her zaman teknoloji ve yenilik konusunda öncü olduk. Dünyanın en yüksek teknolojileriyle Gaziantep’te hayata geçirdiğimiz fabrikamız hem yurt içinde hem yurt dışında örnek oldu. Bölge ülkelerden, Türkiye’den meslektaşlarımız ve diğer sektör temsilcileri endüstri 4.0 uygulamalarını görmek için fabrikamızı ziyaret ediyor. Bu çok gurur verici ve motive edici bir gelişme. Şölen olarak endüstri 4.0 alanında yeni yatırımlara imza atmayı planlıyoruz. Halen robot yatırımlarımız devam ediyor. Öyle bir sistem üzerinde çalışıyoruz ki, makinalarımızda çıkacak arızayı bile birkaç ay öncesinden öğrenebileceğiz. 

Endüstri 4.0, gıda güvenliği ve Ar-Ge…

Gaziantep’teki yeni tesisimiz, endüstri 4.0’ın gerekliliklerini tam olarak karşılayan, Avrupa’nın en yüksek teknolojisine sahip yapıda tasarlandı. Bu tesisimiz gıda güvenliği alanında bizi sadece Türkiye’deki değil, dünyadaki rakiplerimizden ayrıştıracak, üstün kılacak ve uzun vadede hedeflediğimiz noktalara taşıyacak özellik ve donanımda. Dünyada adı çikolata ile özdeşleşmiş Belçika gibi bir ülkeye azımsanamayacak hacimlerde ihracat yapıyoruz. Bütün bunlar ancak mükemmel bir üretim gücü ile gerçekleşebilir. Biz de bu yeni tesisle, dünyanın çok farklı pazarlarındaki her türlü ürün güvenliği standardını karşılayacak kusursuzlukta bir tesis hayal ettik ve bu hayali gerçekleştirdik.

Üretimde Ar-Ge ve inovasyonun yeri ne kadar?

Yeni tesisimizde 2000 metrekarelik alanda bir Ar-Ge merkezi de açtık. Ar-Ge merkezimizde  bütün yeni ürünlerin prototipleri yapılıyor. Burası ürünlerimizin en önemli tercih nedeni olan optimum lezzeti ortaya koyduğumuz bir alan. Şirketimizin tüm birimlerinden gelen fikirler ortak akıl süzgeci ve ilgili parametreler göz önünde bulundurularak değerlendiriliyor ve onay sürecinin ardından Ar-Ge merkezimizde çalışmalar başlıyor. 

Bu sektörün büyüklüğü ne kadar? Türkiye’de tüketim hangi boyutta?

Türkiye’de atıştırmalıklar pazarının büyüklüğü tahminimize göre 40 milyar TL’den fazla. Pazarda uzun süredir sağlıklı bir büyüme söz konusu. Hemen hemen her sene çift haneli bir büyüme yaşanıyor. Ancak toplam pazarın yüzde 70’den fazlası yani çok büyük bir bölümü hala evde üretiliyor. Özellikle çikolata tüketiminde Avrupa’nın hala çok gerisindeyiz. Dolayısıyla pazarda büyük bir potansiyel ve gidecek daha çok yol var.  

HEDEFİMİZ 1 MİLYAR TL CİROYA ULAŞABİLMEK

Ciro hedefiniz nedir? İhracatta yeni pazarlara açılmayı planlıyor musunuz?

2017 ciro hedefimiz 1 milyar TL. Hedeflerimiz doğrultusunda katma değerli ürünlerle varlığımızı sürdürüyoruz. Hedef pazarlarımızda güçlü bir şekilde var olabilmek için yurtdışı ofisleri açıyoruz. Şu anda Dubai, Cezayir, Azerbaycan, Suudi Arabistan’da ofislerimiz, Levant Bölgesi, Kanada ve Latin Amerika’da bölge müdürlüklerimiz bulunuyor. En son Şölen USA’i kurduk. Dünyanın en önemli şekerleme listelerinden biri olan Candy Industry TOP 100’de bu sene 53. sırada yer alıyoruz. Bu sıralamayı daha da yukarılara taşıyarak gelecekte ilk 20’ye doğru ilerlemeyi istiyoruz.

İSTİHDAM VE İHRACAT İLE EKONOMİYE KATKIDA BULUNMALIYIZ

Türkiye ekonomisi hakkında görüşleriniz nedir? 

Türkiye 2008 krizinden başarılı bir şekilde çıktı, ekonomide belirli bir istikrarı yakaladı. Peş peşe büyüme dönemlerinin ardından daha yavaş büyüme rakamları, dış etkilere karşı bazı kırılganlıklar olabilir. Türkiye’nin 2023 yılında dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olma hedefine hep birlikte katkıda bulunmamız gerektiğini düşünüyorum. Biz katma değerli üretim, istihdam, ihracat gibi önceliklerimizle hem sektörümüze hem de Türkiye ekonomimize katkıda bulunuyoruz. Güçlü bir Türkiye için güçlü bir demokrasinin yanında güçlü ekonomi de önceliğimiz olmalı.