Türkiye’ye gelen yabancı ziyaretçi sayısı Rusya’dan gelen turist sayısındaki yükselişin öncülüğünde haziranda yüzde 43, yılın ilk yarısında yüzde 14 artış gösterdi. Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre yabancı ziyaretçi sayısı haziranda 3 milyon 490 bin kişi, yılın ilk yarısında ise 12 milyon 250 bin kişi oldu.
RUSLAR’DAN REKOR ARTIŞ
Rusya ile yaşanan uçak krizinin en ağır etkilediği sektörlerin başında gelen turizmde iki ülke ilişkilerinin yeniden normale dönmesi ile birlikte sert artışlar yaşanıyor. Bakanlık verilerine göre haziran ayında Rus ziyaretçi sayısı yüzde 1.573 artışla 763 bin 727 kişi olurken yılın ilk yarısında ise yüzde 820.5 artışla 1 milyon 692 bin Rus Türkiye’yi ziyaret etti. İlk 6 ayda en fazla ziyaretçi Rusya’dan gelirken Almanya 1 milyon 246 bin kişiyle ikinci, Gürcistan ise 1 milyon 73 bin kişiyle üçüncü oldu. Türkiye’ye gelen turistlerin en çok ziyaret ettiği iller sıralamasında ilk üçe İstanbul, Antalya ve Edirne yerleşti. İstanbul’u 4 milyon 389 bin turist ziyaret ederken, Antalya’ya 3 milyon 273 bin, Edirne’ye de 1 milyon 191 bin turist geldi.
Analistler ve sektör yetkilileri Rusya’dan gelen ziyaretçi sayısının artmasının turizmdeki kayıpları önemli ölçüde telafi ettiğini ve yılın kalanında da edeceğini öngörüyor. Nitekim Antalya Havalimanı’ndan hafta sonu açıklanan verilere göre Antalya 28 Temmuz itibariyle 5 milyon ziyaretçi barajını aşmış, Rus turist sayısı ise 2 milyonu geçmişti. Türkiye ekonomisi açısından büyük öneme sahip turizm sektörü 2016 yılında en çok etkilenen sektör olmuştu. 2014 ve 2015’te 36.8 ve 36.2 milyon olarak gerçekleşen yabancı ziyaretçi sayısı, 2016’da 25.3 milyona gerilemişti. Rusya etkisi ve güvenlik endişeleri ile 2016’da 11 milyon turist ve sekiz milyar dolar gelir kaybedilmişti.
TURİZMDE BAYRAM HAREKETLİLİĞİ ERKEN BAŞLADI
Bu yaz tatil yapmak için kalan son günleri değerlendirmek isteyenler, Kurban Bayramı için rezervasyon yaptırmaya günler öncesinden başladı. Tatilcilerin tur tercihleri arasında yurt içinde Belek, Kemer, Alanya, Bodrum ve Marmaris, yurt dışında ise İtalya, İspanya ve Orta Avrupa ilk sıralarda geldi. Yunanistan’ın Kos Adası merkezli deprem ise hem Güney Ege hem de Yunan adalarına ilgiyi azaltmadı.
TALEP ARTIYOR
Setur Turizm Müdürü Oktay Temeller bayram tatili için artan bir talep olduğunu belirterek “Ağustos ayının ilk yarısında popüler otellerin dolacağını öngörüyoruz” dedi. Yurt dışı turlarda da taleplerin son dönemde oldukça hızlandığını belirten Temeller “Turların bir kısmı tamamen dolarken, bir kısmında sınırlı sayıda kontenjan kalmış durumda. Yurt içinde Belek, Bodrum ve Kemer en çok tercih edilen destinasyonlar. Yurt dışı turlarda sezon ve tatilin çok uzun olmaması dolayısıyla 3 ve 4 gecelik Avrupa turları popüler” dedi.
DEPREM ETKİLEMEDİ
Pronto Tour Kurumsal İletişim Müdürü Mehmet Güneli de bayram turlarında yerli turistlerin yurt dışında ağırlıklı olarak Orta Avrupa’da Budapeşte, Viyana ve Prag’a ilgi duyduğunu, ayrıca, İtalya, İspanya, Balkanlar, Yunanistan, Benelüks ülkeleri ve Endülüs-Portekiz’in de ilgi gören rotalar arasında olduğunun altını çizdi. Yunanistan’ın Kos Adası merkezli depremin ardından taleplerde kısa süreli bir etkilenme olduğuna da değinen Güneli “Bazı iptaller olduğunu duyduk ancak biz iptal almadık. Yunan adaları bayramda da talep görmeye devam ediyor. İlgi yüksek” diye konuştu.
Bakanlık: Forbes’in makalesi art niyetli
Kültür ve Turizm Bakanlığı, Türkiye’ye seyahat edecek kadınların tehlikede olduğunu iddia eden Forbes dergisine tepki gösterdi. Bakanlık dergideki Türkiye karşıtı makale için “Herhangi bir bilimsel araştırmaya ya da bir saha çalışmasına dayanmıyor, veri doğruluğu teyit edilmemiş, Türk yetkililerin görüşüne yer verilmemiş, Türk turizmine yönelik gerçekle bağdaşmıyor” ifadesini kullandı. Makaledeki iddiaların art niyetli olduğunun altı çizilen açıklamada şöyle denildi: “Böylesi haber ve makaleler uluslararası kamuoyunu yanıltan art niyetli bir tutumdur. Ülkemize yönelik spekülatif bu yayımlar ve yayınlar farklıamaçlara hizmet etmektedir. Türkiye’nin özellikle kadınlara karşı güvenli olmayan bir ülke, bir destinasyon gibi lanse edilmesi bir süredir koordineli yürütülen algı operasyonlarının başka bir zayıf halkasıdır.”