26 Nisan 2024 Cuma / 18 Sevval 1445

Arefe günü oruç tutmanın hükmü ve fazileti nedir?

Arefe Günü oruç tutulur mu Arefe Günü orucu var mı sevabı var mı merak ediliyor. Müslüman dünyasını yakından ilgilendiren Zilhicce ayının girmesiyle birlikte Kurban Bayramı’na sayılı günler kaldı. Arefe günü oruç tutulur mu sorusu, milyonlarca kişinin merakla araştırdığı konu olmaya devam ediyor. Arefe günü oruç tutulur mu sorusuna cevap arayan birçok kişi, internet üzerinden araştırmalarını gerçekleştiriyor.

20 Ağustos 2018 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
Arefe günü oruç tutmanın hükmü ve fazileti nedir?

Arefe Günü oruç tutulur mu Arefe Günü orucu var mı sevabı nedir merak ediliyor. Arefe gününe saatler kala Müslümanlar internetten ‘’Arefe günü orucu tutulur mu, sevap mıdır? Arefe Günü oruç tutmanın fazileti nedir?’’ sorularına yanıt aramaya başladı. Allah (C.C) kullarını bağışlamak ve affetmek için bazı gün ve geceler bahşetmiştir. O mübarek günlerden biri de arefe ve Kurban Bayramı'dır. Peygamberimiz Hz. Muhammed Mustafa aleyhisselam, Zilhicce ayının ilk on günü için önemli tavsiyelerde bulunmuş arefe günün önemine işaret etmiştir. Diyanetin açıklamasına göre, Zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutmak müstehap kabul edilmiştir. 

Zilhicce ayında ve Arefe gününde oruç tutmanın fazileti nedir?

Diyanetin açıklamasına göre, Zilhiccenin ilk dokuz günü oruç tutmak müstehap kabul edilmiştir. İsteyen tamamını tutabileceği gibi birkaç gününü de tutabilir.

Zilhicce’nin dokuzuncu günü olan Arefe gününün dinde önemli bir yeri vardır. Hz. Peygamber (s.a.s.) bugünü oruçlu geçirme ile ilgili olarak “Arefe günü tutulan orucun geçmiş ve gelecek birer yıllık günahları bağışlayacağı Allah’tan umulur.” (Müslim, Sıyâm, 196-197) buyurmuştur. Fakat hacda olanların, yapacakları ibadetleri aksatmamaları, sıkıntı ve hâlsizliğe düşmemeleri gerekçesiyle Arefe günü oruç tutmamaları daha uygundur (Ebû Dâvûd, Savm, 64).

 

Arefe gününü oruçlu geçirmelidir

Resulullah’a (asm) Arefe günü oruç tutmak hakkında soruldu. O da, şöyle buyurdu: “O gün tutulan oruç, geçmiş ve gelecek senenin günahlarına kefaret olur.” “Arefe gününün orucu bin gün oruç tutmak gibidir.” Arefe günü çokça istiğfar etmeli ve günahtan kaçınmalıdır. Alimler Arefe günü bin ihlas-ı şerif okunmasını tavsiye etmiştir

Hadis-i şeriflere göre ihlas suresini okumak kul hakkı hariç diğer bütün günahların affına vesiledir. Bununla birlikte bu ibadetlerle de meşgul olmak gerekir;

Kaza namazı kılmak,

Sadaka vermek,

Kur’ân-ı Kerim tilavetiyle meşgul olmak,

Tesbih namazı kılmak,

Cevşen-i Kebir, evrad-ı kudsiye ve hususen tahmidiye duasını okumak

 

ZİLHİCCE AYI ZİKİRLERİ İBADETLERİ NELERDİR?

Müfessirlerin çoğunluğu, Fecr sûresinin 2. âyetinde üzerine yemin edilen on gecenin zilhicce ayının ilk on gecesi olduğu görüşündedir (şevkânî, Fethu’l-kadîr, V, 432). İbn Abbas’ın, “Bilinen günlerde Allah’ın ismini zikretsinler” âyetinde geçen (el-Hac 22/28) “bilinen günler” ifadesini de zilhiccenin ilk on günü veya teşrik günleri diye yorumladığı nakledilir. Hz. Peygamber’in, “Allah katında ibadet edilecek -sâlih amel işlenecek- günler içinde zilhiccenin ilk on gününden daha hayırlısı yoktur” (Buhârî, “.Îdeyn”, 11; Tirmizî, “Savm”, 52; Ebû Dâvûd, “Savm”, 61);  “Allah katında zilhiccenin ilk on gününde yapılan amellerden daha değerlisi yoktur; bugünlerde tesbihi çok yapın; tahmîdi, tehlîli ve tekbiri çok söyleyin” buyurduğu nakledilir (şevkânî, Neylü’l-ev¹âr, III, 354). Resûl-i Ekrem zilhiccenin ilk dokuz günü sürekli oruç tuttuğu için bu günlerde oruç tutmak müstehaptır.

Yorgun düşmeleri ihtimali bulunan hacıların zilhiccenin sekizinci ve dokuzuncu günlerinde, özellikle vakfenin yapıldığı arefe gününde oruç tutmaları mekruh sayılmıştır. Resûl-i Ekrem’den nakledilen, “Kesecek kurbanı olan kimse zilhicce ayı girince kurbanını kesinceye kadar saçından ve tırnaklarından hiçbir şey kesmesin” meâlindeki hadisini (Müslim, “Edâhî”, 42; Ebû Dâvûd, “Dahâyâ”, 2-3; ıbn Mâce, “Edâhî”, 11) dikkate alan Mâlikî, şâfiî ve bir kısım Hanbelî fakihine göre kurban kesecek kişinin zilhicce ayı girince kurbanını kesinceye kadar saçlarını ve tırnaklarını kesmesi mekruhtur. Zilhicce ayının faziletine dair Hz. Peygamber’den nakledilen, “Ayların efendisi ramazan, saygıya en lâyık olanı da zilhiccedir” şeklindeki rivayetin (Ahmed b. Hüseyin el-Beyhakı, şu£abü’l-îmân, III, 355) sahih olmadığı ifade edilmiştir (M. Nâsırüddin el-Elbânî, VIII, 205)