5 Haziran 2025 Perşembe / 9 ZilHicce 1446

4. Pilotlar Çalıştayı yapıldı

Türkiye Havayolu Pilotları Derneği’nin (TALPA) düzenlediği “4’ncü Pilotlar Çalşıtayı” yapıldı.

24 Nisan 2015 Cuma 07:00 - Güncelleme:
4. Pilotlar Çalıştayı yapıldı

Çalıştay Çanakkale şehitlerini anmak için yapılan 1 dakikalık saygı duruşu ve ardından İstiklal Marşı’nın okunmasıyla başladı.

Çalıştayda pilot ve pilot adayı seçimlerinde psikolojik değerlendirme, uçuş ekibini etkileyen Psiko-Sosyal faktörlere dayalı bir eğitim modelinin geliştirilmesi gibi konular ele alınacak.

Çalıştayda açılış konuşması yapan TALPA Başkanı Gürcan Mantı uçuş okullarının geleceğin pilotlarının yetiştirildiği yer olduğunu belirtirken, bu yüzden uçuş okulları konusunda yoğun çalışmalar sonucunda bu okulların mükemmeleştirilmesinin hedeflendiğini belirtti.

Daha nitelikli personelin nasıl yetiştirilebileceği, parasıyla değil hak edenin diploma sahibi olacağı bir sistem geliştirmeyi hedeflediklerini belirten Mantı, yılda 500 pilot ihtiyacı olan Sivil Havacılığın ihtiyaçlarının yurt içinde karşılanması gerektiğini ifade etti.

Mantı pilotların psikolojik konuda destek almaları ve nasıl kontrol edilebileceğine yönelik çalışmaların ve yeni yöntemlerin üzerinde çalışıldığını açıkladı.

TALPA olarak 10 gün önce Madrid’de düzenlenen 70. Uluslararası Pilotlar Konferansına katıldıklarını belirten Gürcan Mantı, yapılan toplantıda geçtiğimiz ay yaşanan Germanwings kazasının ele alındığı belirtirken, “Madrid’de yapılan Uluslararası Pilotlar Konferansında  geçtiğimiz ay yaşanan ve 150 kişinin hayatını kaybettiği Germanwings kazası ele alındı. Kaza sonrasında tam araştırmaların ve sonuçların elde edilmiş olamamasına rağmen Fransız savcıların kazanın faturasını pilota çıkarması kınandı. Eğer kazanının nedeni gerçekten pilotsa o zaman kendisiyle beraber 149 kişiyi ölüme götürüyorsa bununda adının değişmesi gerekiyor” diye konuştu.

Bu kazanın ardından pilotların psikolojik durumlarına ilişkin bir çok yöntem geliştirilmeye çalışıldığını belirten Mantı ayrıca pilotların yoğun mesai durumları ve maruz kaldıkları radyasyon konularında da yapılan tüm çözüm toplantılarına katıldıklarını belirtti.

Çalıştay’da Pilot ve Pilot Adayı Seçimlerinde Psikolojik Değerlendirme konusunda  Ayjet Uçuş Okulu’ndan Afife Solak Uzel bir sunum gerçekleştirdi.

Havacılıkta 10 yıllık bir kabin memurluğu ve Kabin Amirliği tecrübesinin olduğunu belirten Uzel Ayjet Uçuş Okulu’nda  pilot adayı öğrencilerin nasıl bir psikolojik ve kişilik teslerinden geçtiğini anlattı.

Öğrencilerin kişilik özelliklerini anlamak, baskın ve zayıf yönlerini tespit etmek için kişilik testleri uyguladıklarını belirten Afife Solak Uzel, bu kişilik testinin öğrencilerin psikolojik durumlarını yansıtmadığını belirterek buna ek olarak psikolojik testlerinde içinde bulunduğu MMPI-2 testini geliştirdiklerini belirtti.

MMPI-2 testinin kişilik özelliklerinin yanında psikopatolojik verileri de gösterdiği  belirtilirken, çıkan sonuçların gizlilik esasına uygun olarak uçuş öğretmenleriyle paylaşıldığı ve eksik yönlere göre çalışmalar yapıldığı açıklandı.

Ancak bu testinde öğrencilerinin baskı altında ne yapacaklarını göstermediğinin tespit edilmesi üzerine bu konuda da bir test geliştirdiklerini belirten Uzel COPE testiyle, öğrencilerin baskı altında ne gibi tepkiler verebildiklerini gördüklerini belirtti.

Bu yönetimin öğrencilerin okullardan mezun olana kadar devam ettiğini belirten Uzel, pilot olduktan sonra büyük şirketlerde işe başlayan öğrencilerinin takip edilmesi amacıyla da birkaç öneri geliştirdiklerini belirtti.

İşe alım sonrasında Ayjet Uçuş Okulu’nun verdiği öneriler ise şu şekilde oldu;

-Rutin kontrollere MMPI-2 ve COPE testlerinin dahil edilmesi.

-Havacılık psikolojisi uzmanlığı olan profesyonellerin yetiştirilmesi.

-Ani yaşam olaylarında psikolojik destek verecek ünitelerin kurulması

-Bunların gizlilik esasına uygun yapılarak, koordineli bir şekilde yürütülmesi