İstanbul'un Anadolu yakasında bulunan Sabiha Gökçen Havalimanı ikinci pist ve kentin şehin siluetinden fark edilecek kule geliyor.
Havalimanında bulunan 3 bin metre uzunluğundaki piste paralel olarak 600 milyon doları inşaat ve yapım 715 milyon doları kamulaştırma olmak üzere toplam 1,3 milyar dolarlık bir yatırımla 3 bin 500 metre uzunluğunda yeni bir pist inşa edilecek.
Proje kapsamında havalimanında hizmet veren mevcut kule yıkılarak yenisi yapılacak. 2014 yılı başında başlayacak projenin 4 yılda tamamlanması hedefleniyor. Yeni pistin tamamlanması ile birlikte havalimanının yolcu kapasitesi 30 milyondan 70 milyona çıkacak. Pist Türkiye ve çevresindeki ülkelerde Airbus A380'in inebileceği tek pist olacak.
İstanbul Pendik'te Kurtköy sınırları içerisinde yer alan Sabiha Gökçen Havalimanı'na yeni bir pist yapılacak. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü (DHMİ) tarafından yapılması planlanan 'Sabiha Gökçen Havalimanına 2. Pist ve Mütemmimleri İnşaatı' projesi ile ilgili inceleme değerlendirme süreci başladı. Projenin Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Raporu halkın görüşüne açıldı. Cihan Haber Ajansı'nın ulaştığı 'Sabiha Gökçen Havalimanına 2. Pist ve Mütemmimleri İnşaatı Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu'nda proje ile ilgili tüm detaylara yer verildi.
PROJE İLE BİR PİST 2 APRON VE KULE İNŞA EDİLECEK
İstanbul Anadolu yakasının doğusunda ve Boğaziçi Köprüsü'nün 28 kilometre güney doğusunda yer alan havalimanında 06/24 yönünde konumlandırılmış 45 metre genişlikte 3 bin metre uzunluğunda bir pist bulunuyor. Ayrıca havalimanında 4 apron ve pistlere ait taksirutlar yer alıyor. Proje kapsamında Sabiha Gökçen Havalimanı'na yeni bir pist, 2 apron ve pistlere ait taksirutlar inşa edilecek. Ayrıca kule, kargo binası, kurtarma ve itfaiye hizmetleri (RFFS), mevcut yakıt deposunun genişletilmesi, E 5- TEM otoyol bağlantı yol tüneli, kemikli dere derivasyon tüneli, ana gaz dağıtım borusunun yönlendirilmesi, elektrik hattının yönlendirilmesinin yapılması planlanıyor.
Sabiha Gökçen Havalimanı'nda mevcut piste paralel olacak şekilde 3 bin 500 metre boyunda 60 eninde ikinci bir pist yapılacak. Bağımsız operasyonlu paralel pist, A380 dahil tüm uçaklara hizmet verebilecek. Yapılması planlanan Sabiha Gökçen Havalimanı 2.Pist ve Mütemmimleri İnşaatı projesinin proje bedeli 610 Milyon dolar olarak belirlendi. Kamulaştırma bedellerinin dahil edilmediği yatırımda en önemli kalemi 300 Milyon dolarla toprak işleri alıyor. Projede saha drenaj yapılarına 45 Milyon dolar, yollar için 95 milyon dolar, pat sahası kaplamasına 75 milyon dolar ve güvenlik için 4 milyon dolar harcanması planlanıyor. Seyrüsefer sistemlerine 46 milyon dolar harcanması gereken projede ayrıca kontrol kulesi için 23, deplaselere 17 ve diğer çalışmalar için 5 milyon dolar harcanacak. Söz konusu havalimanı inşaat çalışmaların 4 yıl sürecek. Yılsonuna kadar ÇED sürecinin tamamlanması hedeflenen projede 2014 yılı ilk aylarında Arazinin Hazırlanması ve Bitkisel Örtü Tabakasının Dekapajı çalışması başlayacak.
PROJEDE KAMULAŞTIRMAYA 715 MİLYON DOLAR HARCANACAK
Proje kapsamında yapılacak kamulaştırma işlemi için kamulaştırmanın bedeli mal sahipleri ile karşılıklı olarak anlaşmalar dahilinde TOKİ tarafından yürütülecek. Kamulaştırma bedeli Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından ödenecek. Kamulaştırma bedelinin yaklaşık 715 Milyon dolar olacağı tahmin ediliyor. Proje kapsamında 180 hektarlık alan için kamulaştırma işlemi yapılacak. Proje için bölgede 27 Nisan 2012 tarihinde Bakanlar kulunca acele kamulaştırma kararı alındı. Kamulaştırma işlemleri tamamlanmadan ve meri mevzuat kapsamında gerekli izinler alınmadan hiçbir şekilde inşaat çalışmalarına başlanılmayacak.
500 İŞÇİ ÇALIŞACAK
Kapasite artırımıyla birlikte yapılacak olan ikinci pist, mevcut pistin güneyinde ve bin 100 metre uzaklıkta paralel olarak yerleştirilecek. Piste A319, A320-200, A321-100,B737-400, B737-500, B737-700, B737-800,B737-900, E190, A330-300, A358, B747-400, B777-200 ve A380 model uçakların tamamı inebilecek. Bu pist Türkiye ve çevresindeki ülkelerde Airbus A380'in inebileceği tek pist olacak. Pistin inşaatında 500 kişi çalışacak. Pistin tamamlanmasının ardından işletme aşamasında çalışan sayısı 2 bine çıkacak. Pistin tamamlanması ile birlikte yolcu sayısının 30 milyondan 70 milyona çıkması hedefleniyor. İnşaat çalışmaları kapsamında 14 milyon metreküp hafriyat çıkması planlanıyor. Oluşacak hafriyatın bir kısmı dolgu işlemlerinde kullanılacak. Hafriyat atıklarının depolanması amacıyla 2 hafriyat depo alanı belirlenecek. Projenin inşaat aşamasında 40 milyon metreküp dolgu işlemleri yapılacak.
GECELERİ IŞIKLI BİR FENER HALİNE ALACAK KULE ŞEHİR SİLÜETİNDE FARK EDİLECEK
Sabiha Gökçen Havalimanı'nda hizmet veren mevcut kontrol kulesi yıkılacak. Yapılması planlanan kulenin yüksekliği 112 m ve çapı 26 m olacak. Yapılması planlanan kule, minimum kriterleri karşılamasının yanı sıra, genel olarak hava meydanının mükemmel görünümlerini alan kontrolörler sağlayacak. Hava sahasının merkezinde, mevcut pist ile önerilen ikinci pistin arasında konumlandırılmış olan 112 m uzunluğundaki Sabiha Gökçen Hava Trafik Kontrol Kulesi, uçakları hareketleri ile ilgili birinci sınıf görünümler sağlayacak ve büyük bir uzaklık boyunca ufku yönetecek. Bu şekilde, kule havaalanı ve içinde bulunduğu bölge için büyük bir kent işareti ve sembolü olacak. Dünyada türünün en uzun örneklerinden olacak kule binası gündüzleri şehir silüetinde fark edilebilir ve kendine özgü şekilde ayakta duracak. Kule geceleri ışıklı bir fener halini alacak.
Sabiha Gökçen Havalimanı toplam 6 milyon 18 bin 858 metrekarelik alanda yer alıyor. Kapasite artışı planlanan ikinci pistin alanı ise bir milyon 311 bin 992 metrekare. Toplam alan mevcut ve planlanan alan olmak üzere havalimanı 7 milyon 330 bin 850 metrekarelik bir alana sahip olacak. Proje kapsamında 180 hektarlık alan için kamulaştırma işlemi yapılacak.