Anadolu - Ankara Turizm İşletmecileri Derneği (ATİD) Başkanı Birol Akman, “İç turizm, dış turizm gerilediği zaman akla geliyor. İç turizme her zaman önem verilmeli” dedi. İç turizmde Ankara’yı önemli bir destinasyon merkezi haline getirmenin en büyük hedefleri arasında olduğunu söyleyen Akman, “Kalitemiz için Avrupalı Türkiye’yi hiç bırakmıyor” dedi. İç turizmin hareketlenmesi, Ankara’nın turizm potansiyeli ve turizm fuarları hakkında konuştuğumuz Akman, sorularımızı içtenlikle cevapladı.
- Kendinizi tanıtır mısınız?
Eğitim hayatımı Londra’da tamamladım. Londra’da işletmecilik okudum. 1990 yılında o zamanki adıyla Örnek Otel ile iş hayatına başladım. Seyahat acentesi kurduk ve 7 yıl sonra bu acenteyi devrettik. Bundan sonra otelciliğe geri döndüm. 1999 yılının Mart ayında 2000 oteli açtık. Sonrasında Anıttepe 2000 oteli kurduk. Örnek Oteli’n adını da 2000 olarak değiştirerek, zincir haline geldik. O dönem Ankara’nın ilk ve tek zincir oteliydik. 2004 yılında Ramada Oteli Tunalı’da açtık ve 2007 yılında devrettik. Bu arada 1996 yılında ANGİAD üyesi oldum ve dernekte Sosyal İşler Komisyon Başkanlığı yaptım. 2004 yılında ise ANGİAD Başkanlığı görevine geldim. 2015 yılında beri de Anadolu-Ankara Turizm İşletmecileri Derneği (ATİD) başkanı olarak görev yapmaktayım.
- ATİD hakkında bilgi verir misiniz?
ATİD, 32 sene önce kurulan bir dernek. Derneğimiz, Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED)’in kurulmasında aktif rol oynadı. Şu anda 35’i Anadolu, 150’si Ankara ve çevre kasaba, 15 restoran olmak üzere 200 üyeye sahibiz. Artık gastronomi önemli bir yere sahip. Dünyanın her yerinde otel ve gastronomi iç içe artık. ATİD olarak biz de gastronomiyi daha ön plana çıkaracağız.
Dernek olarak öncelikli amacız, üyeler arasındaki işbirliğini geliştirmek ve buradan aldığı güçle ile Ankara turizmine hizmet etmek. Ankara’nın turizmini geliştirmek ve Ankara’da olası bir turizm faaliyetlerinin hepsinin içinde olarak Ankara’yı kalkındırmak hedeflerimizin arasında yer alıyor. İç turizmde Ankara’yı önemli bir destinasyon merkezi haline getirmek ise en büyük hedefimiz.
TURİZM FUARLARINA KATILIM
- Ankara’yı destinasyon merkezi yapmak için neler yapıyorsunuz? Projeleriniz ve çalışmalarınız hakkında bilgi verir misiniz?
Ankara’nın destinasyon merkezi olması için birçok yönden çalışmak gerekiyor. Ankara’da bütün turizm ile ilgili paydaşları bir araya getirmek çok önemli. Bunun için toplantılar düzenliyoruz. Acenteler ile rehberleri bir araya getiriyoruz. En önemlisi fuarlara katılıyoruz. Türkiye’de ve yurt dışında olan önemli turizm fuarlara katılıyoruz. En son İstanbul’da gerçekleştirilen ve dünyanın 5’inci büyük turizm fuarı olan EMİTT fuarına katıldık. Daha öncesinde Travel Turkey İzmir Fuarına katılım sağladık. Önümüzdeki aylarda olacak Travel Expo Ankara Fuarı’na da katılacağız.
Bizler her fuara katılarak, büyük metrekare yerlerde stantlar kurmayı amaçlıyoruz. Buralarda Ankara’yı en iyi şekilde temsil etmeye çalışıyoruz. Yurt dışındaki fuarlara ise Türkiye standının içinde Ankara bölümü açtırıyoruz. Dünyada Ankaramızın bilinirliliğini arttırmaya yönelik çaba sarf ediyoruz. Ankara’nın Renkleri projemizle birlikte özel dergiler hazırlatıyoruz. Bu proje ile yola çıkarak Ankara’yı hem iç turizmde önemli bir yere getirmek hem de dünyadaki bilinirliğini arttırmaya yönelik çalışıyoruz.
ANKARA’NIN RENKLERİ
- Ankara’nın Renkleri projenizi anlatır mısınız?
ATİD olarak, Ankara’yı 6 bölgeye ayırdık. Her bölge Ankara için bir renk, bir tat. Yıldız Bölgesi, Maltepe-Kızılay Bölgesi, Kavaklıdere Bölgesi, Ulus Bölgesi, Çukurambar ve 5 Yıldızlı Oteller Bölgesi ile Ankara’nın Sağlık ve Termal Bölgesi olmak üzere ayırdığımız bölgelerin tanıtımını hem yurtiçinde hem de yurt dışında yapıyoruz. Bu bölgeleri en şekilde pazarlamaya çalışıyoruz. Bölgeleri, tarihi ve turistlik yerleri tanıtarak, yerli ve yabancı turistlerin buralara gelmesini sağlamaya yönelik çalışmalar geliştiriyoruz.
- Ankara’nın pazarlanmasındaki en büyük eksik nedir?
Ankara’nın en büyük problemi, turizm paydaşlarının bir araya gelerek tek elden hareket etmemesidir. Aslında her koldan bir araya gelindiği zaman bu iş kolaylıkla olacaktır. Bizler bunun için çalışıyoruz. Bir diğer önemli sorun ise direk uçuş hatlarının olmamasıydı. Bunun için de çok uğraştık ve kısmen de olsa sonuca vardık. Bazı ülkelere ve destinasyon merkezlerine direk uçuşlar başladı. Bu büyük bir avantaj. Çalışmalarımıza devam ediyoruz ve daha çok ülkeye direk uçuş olmasını sağlayacağız.
Kongre merkezi olmaması da Ankara için büyük bir sorun. Ama bu konuda Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan, çok yakın zamanda biz turizmcilere çok güzel müjde verdi. Ankara’da bir sene içinde kongre merkezinin biteceğini söyledi. Kongre merkezinin yerinin belirlenmesiyle birlikte bu sorunumuz da 2019 yılında tamamen ortadan kalacaktır. Ayrıca yapılan Ankapark’ın turizm açısından önemli olduğunu düşünüyoruz ve açılmasını istiyoruz.
Bunun dışında Ankara sağlık turizmine yönelik çok büyük potansiyele sahip. Bunu geliştirmeye, Ankara’yı sağlık turizminde iyi bir destinasyon noktası haline getirmeyi hedefliyoruz. Fuarlarda Ankara’nın bu yönüne dikkat çekmeye çalışıyoruz. Aynı zamanda sağlık kongrelerine katılarak Ankara’yı en iyi şekilde tanıtmayı amaçlıyoruz.
TUR PROGRAMLARI DÜZENLENECEK
- Katılım gösterdiğiniz fuarlardan geri dönüşler nasıl oldu?
Fuarlardaki geri dönüşümler bizim için çok önemli. Özellikle iç turizmin hareketlenmesine ve Ankara’nın destinasyon merkezi olması yönünde fuarlara çok önem veriyoruz. Son katıldığımız EMİTT fuarında önemli tur şirketleri olan Jolly Tur ve Anı Tur ile anlaşmalar yaptık. Şirketler Ankara için 2 veya 3 günlük tur programları hazırlayacak ve Türkiye genelindeki tüm acentelerinde bunun pazarlamasını yapmaya başlayacaklar. Bu çok önemli bir gelişme.
Ayrıca Travel Turkey İzmir Fuarı’nda da yabancı bir acente grubuyla tanıştık ve işbirliğini geliştirmeye karar verdik. Bu acenteler, yaklaşık Türkiye’ye 4-5 milyon kişi getiriyor ve kültür turları yapıyor. Nisan -Mayıs aylarında Ankara’ya gelecek olan bu acenteye bir ‘fun trip’ düzenleyeceğiz. Buna göre bu acenteyle de bir tur programı hazırlayıp, dünyada Ankara’nın bilinirliliğini sağlayacağız.
Bunların dışında Travel Expo Ankara bu yıl 3’ncü kez düzenlenecek. İlk defa bu yıl fuara 3 büyük tur operatörünün katılmasını sağlayacağız. ATİS Fuarcılık ve ATİD el ele vererek, Jolly Tur, Anı Tur ve Koral Travel bu yıl Travel Expo Ankara’ya katılacak. Aynı zamanda diğer şehirlerden çok ciddi katılım gerçekleşiyor. Bu fuar da her yıl büyüyerek gerçekleşiyor.
SAĞLIK TURİZMİ
- Ankara’nın sağlık turizmini değerlendirebilir misiniz?
Ankara sağlık turizmi konusunda, özellikle termal turizm olarak önemli bir potansiyele sahip. Ankara’nın en eski sağlık yeri Kızılcıhamam. Kızılcıhamam’dan sonra Haymana, Ayaş Bölgesi ve Beypazarı geliyor. Ankara’nın termal suyu dünyanın en iyi sularından. Fakat tanıtımı eksik. Bizler tanıtımla ilgili her şeyi yapıyoruz. Sağlık kongrelerinde ve fuarlarda Ankara’nın bu potansiyelini anlatıyoruz. Mesela Haymana Bölgesini tedavi amaçlı hizmet de verdiğinin bilinmesine yönelik çalışmalar yapıyoruz. Bizim bu bölgelerimizde 4-5 yıldızlı otellerimiz var. Butik otellerimiz var. Otellerimiz son derece kaliteli. Yatak kapasitemiz yeterli. Sadece tanıtıma ağırlık vermeliyiz.
İÇ TURİZM HAREKETLENECEK
- Travel Expo Ankara Fuarı’ndan bahseder misiniz?
Bu fuarın en önemli özelliği iç turizmi hareketlendirmek. Biz de Anadolu’nun merkezinde olduğumuz için Başkent olduğu için bu fuar Ankara’da düzenleniyor. İç turizmi en iyi hareketlendirecek yerin Ankara olduğunu düşünüyorum.
Erken rezervasyon imkanları ve avantajları tanıtmak amacıyla önemli bir fuar olan Travel Expo, iç turizmin canlanması için önemli. Şunu da belirtmek istiyorum, iç turizm dış turizm gerilediği zaman akla geliyor. İç turizme her zaman değer vermeliyiz. İç turizmi ne kadar hareketlendirirsek, kriz zamanlarını o kadar çabuk atlatırız. İç turizm hareketli olursa, ülkeye turist gelmediği zaman o kadar fazla etkilenmeyiz.
- İç turizmin hareketlendirmek için neler yapılabilir?
Erken rezervasyon avantajlarından yararlandırarak vatandaşları seyahat etmeye teşvik önceliğimiz olmalıdır.
Bunun dışında, bölgeleri en işi şekilde tanıtmak, bilinmeyen yörelerin özelliklerin ortaya çıkarmak önem arz ediyor. Buraların ne kadar çok reklamını, tanıtımını yaparsak o kadar çok misafirlerin gelmesini sağlarız.
2018 İYİ OLACAK
- 2017’yi turizm açısından değerlendirir misiniz? 2018 beklentileriniz neler?
2017’de Türk turizmi yukarıya doğru tırmanışa geçti. 2016’ya göre turizm rakamlarında artış oldu. Ama 2015’i yakalamayı yetmedi. 2017’de yaklaşık 32 milyon turistten 22 milyar dolar gibi gelir elde edildi. Yapılan çalışmalarla ve yukarı çıkan ivme ile 2018 yılının daha iyi olacağı görülüyor. Hatta birçok pazarda yüzde 30 artışlar var. 2018’nin iyi geçeceğe benziyor. Tabi bunun yansıması iç turizmi de olumlu etkiler. İnşallah 2018’de 2015 verilerini yakalayacağız.
- Türkiye’nin kültür turizmini nasıl değerlendirirsiniz?
Türkiye, kültür turizminde dünyanın sayılı ülkelerinden birisidir. Türkiye’nin çok güzel yerleri var. Ürgüp, Doğu ve Güney Doğu Anadolu, Ege olmak üzere çok değişik ve çok farklı kültürel mirasa sahibiz. Gezilecek çok yerleri var. Dünya miras listelerine giren yerlerimiz var. Dolayısıyla Türkiye yerli ve yabancı turistlerin gözde mekanları arasında yer alıyor. Kültür turizminde baya iyi bir durumdayız.
- Türkiye’nin otel kalitesini nasıl buluyorsunuz?
Türkiye’nin otel kalitesi çok yüksek. Bunu net şekilde söyleyebiliriz. Özellik Avrupa ülkelerine ve Avrupa’daki Akdeniz ülkelerine göre hem büyük hem de kaliteli otellere sahibiz. Otellerimizin yenilenmeye pek ihtiyacı yok. Türk otelleri zaten 5 yılda bir kendilerini yeniliyor. O yüzden her zaman kalitemizi koruyoruz. Bunun için de Avrupalı zaten bizi bırakmıyor.