16 Nisan 2024 Salı / 8 Sevval 1445

Liseye girişte hangi sistem uygulanacak?

Milyonlarca öğrenci ve velinin merak ettiği 'TEOG yerine hangi sistem gelecek? Liseye girişler nasıl olacak?' sorusuna yönelik beklenen ilk açıklama geldi. Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Tekin, TEOG sisteminin yerine üzerinde çalışılan modele ilişkin, 'Ana felsefesi liseye geçişte herhangi bir merkezi sınavın olmadığı, çocukların daha çok yeteneklerine, ilgilerine göre liselere yerleştirildiği bir model.' değerlendirmesini yaptı. İşte Liseye girişte girilen TEOG sınavının yerine gelecek yeni sistem...

27 Eylül 2017 Çarşamba 07:00 - Güncelleme:
Liseye girişte hangi sistem uygulanacak?

MEB son dakika TEOG kaldırıldıktan sonra yerine gelecek sistem açıklandı mı TEOG’un yerine nasıl bir sistem gelmeli? sorusuna yanıt arayan öğrenci ve velinin merakla beklediği haber geldi. Öğrencilerin ve velilerin merakla beklediği Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sınavları ile ilgili açıklamayı Milli Eğitim Bakanlığı Müsteşarı Yusuf Tekin yaptı. TEOG sisteminin yerine üzerinde çalışılan modele ilişkin, "Ana felsefesi liseye geçişte herhangi bir merkezi sınavın olmadığı, çocukların daha çok yeteneklerine, ilgilerine göre liselere yerleştirildiği bir model" değerlendirmesini yaptı.

Milli Eğitim Müsteşarı Yusuf Tekin TEOG yerine gelecek olan sistem hakkındaki çalışmaların bittiğini açıkladı. Yusuf Tekin "Biz sunum için hazırız, Bakanlar Kurulumuz bizi ne zaman çağırırsa sunum yapacağız" dedi.

Tekin yeni sistemi şöyle tanımladı: "Çocukların liseye geçişte herhangi bir merkezin sınavı olmadığı, çocukların yeteneklerine ve ilgilerine göre yerleştirdiği bir program."



Gündeme ilişkin değerlendirmelerde bulunan Başbakan Binali Yıldırım, TEOG’un kaldırılmasının öğrenciler tarafından sevinçle karşılandığını beliterek Milli Eğitim Bakanlığı’nın 3 farklı çözüm üzerinde çalıştığını, yeni sistemin 1 ay içerisinde Bakanlar Kurulu’na sunulacağını ifade etti.

Başbakan Yıldırım çözümü şöyle açıkladı: “Milli Eğitim Bakanlığı 3 tane çözüm üretiyor. İlki; her lise kendi sınavını yapabilir. İkinci yöntem; ortaokul sertifikasyon sistemi. Üçüncü yöntem; adrese dayalı kayıt sistemi yüzde 50 olarak, bir kısım okullar da öğrenci seçiminde ortaokul mezuniyet ortalamasını arayabilir.”

‘DEDE TEŞEKKÜR EDERİM’

Başbakan Yıldırım, TEOG’la ilgili şu açıklamaları yaptı: “1 milyon 200 bin öğrenci ve ailelerini ilgilendiren bir konu. TEOG konusu başından beri hep yanlış anlaşılıyor. TEOG bir sistem değil. Sistem değişikliği yok. Okullar, kurslar, dershaneler çocuklar bunaldı. Kimyası bozuldu. TEOG kalkınca bütün öğrenciler büyük bir bayram havasında, benim torunum da “Dede teşekkür ederim TEOG’u kaldırdın” dedi.

Geçtiğimiz günlerde TEOG kaldırılması ile birlikte yerine gelecek olan sistem ile ilgili Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın yaptığı açıklamanın ardından bugün gündeme ilişkin açıklamalarda bulunun Başbakan Binali Yıldırım'dan TEOG ile ilgili bir son dakika açıklama geldi. Başbakan Binali Yıldırım son zamanalarda gündem de yer alan TEOG ile ilgili katıldığı canlı yayında açıklamada bulundu. Eğitim uzmanları ise, TEOG yerine köklü liseler için eskisi gibi merkezi sınavın yapılmasını önerirken, Anadolu Lisesi'ne dönüştürülen okulların da kalitesinin yükseltilmesi gerektiğini söyledi. İşte TEOG yerine gelecek olan liseye girişte uygulanacak yeni sistem...

TEOG'UN YERİNE ÜÇ SİSTEM ÜZERİNDE ÇALIŞIYORUZ 

1 milyon 200 bin öğrenci ve ailelerini ilgilendiren bir konu. TEOG konusu başından beri hep yanlış anlaşılıyor. TEOG bir sistem değil. Sistem değişikliği yok. Okullar, kurslar, dershaneler çocuklar bunaldı. Kimyası bozuldu. TEOG kalkınca bütün öğrenciler büyük bir bayram havasında, benim torunum da "Dede teşekkür ederim TEOG'u kaldırdın" dedi. Milli Eğitim Bakanlığı 3 tane sistem üzerinde çalışılıyor. İlki her lise kendi sınavını yapabilir. İkinci yöntem; ortaokul sertifikasyon sistemi, üçüncü yöntem, adrese dayalı kayıt sistemi. Bir kısım okullar da ortaokul mezuniyet ortalamasını arayabilir. Bir ay içinde yeni sistem açıklanacak. Bu sene 8. sınıfta okuyan öğrenciler yeni sistem ile liseye yerleşecek.



CUMHUR BAŞKANI ERDOĞAN TEOG YERİNE GELCEK SİSTEM İÇİN NELER SÖYLEDİ?

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın TEOG sınavının kaldırılması gerektiğini söylemesi üzerine, Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, birkaç gün sonra TEOG sınavının bu yıl yapılmayacağını açıkladı. Bu açıklama velilerde kızgınlığa yol açarken, öğrencilerde de ‘nasıl olsa sınav olmayacak’ düşüncesiyle motivasyon düşüklüğüne neden oldu. Velilerin tepkisinin en büyük nedenleri arasında bu yıl yaşandığı gibi çocukların imam hatip liselerine zorlanma ihtimali bulunuyor.

TEOG yerine nasıl bir sistemin geleceği henüz belirsiz. Biz de eğitim uzmanlarına TEOG’un nelere yol açtığını ve nasıl bir sistem gelmesi gerektiğini sorduk.

Eğitimci Onur Soğuk, şu anda farklı statüde olan liselerin fen, sosyal bilimler ve meslek liseleri olduğunu, ayrıca çoğunluğu temsil eden Anadolu liseleri olduğunu belirterek, “2010’dan sonra tüm düz liseler Anadolu lisesi yapıldı. TEOG’un eleştirilecek yönü de ortaokuldan sonra tüm liselere puanla öğrenci yetiştiriyor. Ancak çocukların yarıştıkları liseler belli. Bunlar fen ve sosyal bilimler liseleri ile 2010’dan önce Anadolu lisesi statüsünde olan köklü liseler. Sonuç itibariyle yarış bunlara yönelik. Önerim, 2010’dan önce Anadolu lisesi olan köklü liseler için eskisi gibi bir merkezi sınav yapılsın. Diğer liselere adrese dayalı olarak öğrenci yerleştirilsin. Böylece okulların seviyeleri birbirine yaklaştırılır. Meslek lisesine de ortaokulda da bir yönlendirme yapılması gerekir. Etkin bir rehberlikle bu çocuklar meslek liselerine yönlendirilir” diye konuştu.



‘MERKEZİ TEK BİR SINAV YAPILSIN’

Fen Bilimleri Eğitim Kurumları Rehberlik Koordinatörü Cihan Yeşilyurt, merkezi tek bir sınavın yeterli olacağını düşünüyor. Yeşilyurt’a göre, en adil sıralamayı bu merkezi sınavlar yapıyor: “Merkezi sınavın tarihi 2. Dönemin sonu Mayıs ayı olabilir. Sadece 8. Sınıf müfredatından soru sorulabilir. Sınav tüm dersler yerine sadece Türkçe-Matematik-Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler derslerinden olabilir. Özellikle İngilizce dersinden soru sorulmasına karşı çıkıyorum.Çünkü devlet okullarındaki öğrencilerin İngilizce seviyeleri düşük. Böyle olunca da özel okul öğrencileri daha avantajlı oluyorlar. Öğrencilerin katılmış oldukları sosyal faaliyetler ve spor gibi etkinlikleri için fazla olmamak şartıyla belli bir puan verilebilir. Bu durum sporu, sanatı teşvik edebilir. Son olarak; okul notları özel okullar tarafından çok şişirildiği için okul başarısının yüzde 30 olan etkisinin tıpkı YGS-LYS'deki gibi yüzde 12'lere düşürülmesi daha doğru olacaktır.”

‘SEÇKİN LİSELER İÇİN DEVAM ETMELİ’

Kültür Eğitim Kurumları Eğitim ve Rehberlik Direktörü Salim Ünsal, seçkin liselere girişte yine sınavın devam etmesi gerektiğini belirterek, “Daha az sayıda ve yeterliliğine inanan aday öğrenciler bu sınavlara katılacaktır. Bütün genel liseleri ‘Anadolu Lisesi’ diye tanımlamak bunları fonksiyonel liseler haline getirmedi ne yazıkki. Gerçek anlamda Anadolu liselerinin içini boşaltmış, algısını zayıflatmış olduk. Tekrar genel lise olgusuna geri dönmek gerekir. Meslek liselerini iş ve istihdam açısından güçlü kılacak, cazip hale getirecek kararlar almak, düzenlemeler yapmak gerekir. Bir bölgede ikamet eden öğrenci sayısı ile o bölgedeki okul ve derslik sayısını yeniden gözden geçirerek dengeli bir okul dağılımı oluşturmak gerekir. Bu dengelerin kurulması durumunda adrese dayalı yerleştirme sistemi büyük bir sıkıntı yaratmayacaktır” dedi.

VELİ OKUL TÜRÜ TERCİHİ YAPABİLMELİ

Salim Ünsal, velinin yine ortaokul sonrası tercih bildirmesi gerektiğini belirterek, “Ancak bu bir okul tercihi değil okul türü tercihi olmalıdır. Örneğin çocuğumun öncelikle meslek lisesine yerleştirilmesini olmazsa genel liseye yerleşmesini istiyorum diyebilmelidir. Bu bir geçiş süreci çözümüdür. İlerleyen süreçte liselere girişte sınavı tamamen kaldırmak istiyorsak okullarımızı eğitim, öğretmen ve program niteliği bakımından iyi okullar düzeyine çekmemiz gerekiyor. TEOG dönemine oranla daha başarılı öğrenciyi bünyesinde barındırmaya başlayan okullarda olumlu bir sinerji de ortaya çıkmaya başlayacaktır. Çocukların sosyal, kültürel ve sportif başarılarının da bir üst okula yerleşmede portfolyo oluşturması okul yaşamına ilgiyi artıracaktır” dedi.

‘TORPİL VE KAYIRMA GÜNDEME GELEBİLİR’

Cihan Yeşilyurt, yeni sistemin ayrıntılarının en kısa sürede kamuoyu ile paylaşılması gerektiğini kaydederek, şunları söyledi: “Ayrıca acele edilmeden bir sonraki yıl uygulamaya başlanmalı. Şu anda veliler çok öfkeli, öğrenciler ise motivasyonlarını kaybetmiş durumda. ‘Nasıl olsa TEOG kalkacak çalışmama gerek yok’ diye düşünüyorlar. Ayrıca 1 milyon 200 bin adayın sınav yapılmadan, sadece okul notları ile Anadolu Liseleri'ne yerleştirilebileceğine inanmıyorum. Merkezi sınavın en adil yöntem olduğunu düşünüyorum. Bazı okulların kendi sınavlarını yapacak olması fikrini de mağduriyetler yaratacağı için karşı çıkıyorum. Şöyle ki; TEOG ile Anadolu'nun herhangi bir şehrindeki öğrenci Galatasaray Lisesi'ni tercih edip kazanabiliyor. Eğer okullar kendi sınavlarını yapacaksa pek çok öğrenci belki de bu sınavlara giremeyecek ve dolayısı ile büyük mağduriyetler yaşanabilecek. Ayrıca torpil ve kayırma iddaaları da gündeme gelecektir.”

TEOG NEDİR?

Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi ya da kısaca TEOG, MEB tarafından 2013-2014 eğitim öğretim yılında yürürlüğe soktuğu ve Türkiye’de öğrencilerin ortaöğretime geçişini düzenleyen sistemdir. Tek sınavlı sistemlerden farklı olarak TEOG kapsamında öğrenciler bir eğitim öğretim yılında altı temel dersten iki dönemde sınavlara girerler.

TEOG kapsamındaki temel dersler olan Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, TC İnkılap Tarihi, Yabancı Dil, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinden iki yazılısı olanlardan birincisi ve üç yazılısı olanlardan ikincisi tüm Türkiye’deki Temelöğretimin son yılındaki öğrenciler ortak sınavlar adı altında uygulanır. Öğrencilerin bu sınavlarda aldıkları puanlar ile öğrencilerin 6, 7 ve 8. sınıflardaki yılsonu başarı puanları beraber hesaplanarak ortaöğretime geçişte öğrencilerin yerleştirilmesi için kullanılır.

Yılsonu Başarı Puanı: not ile değerlendirilen tüm derslerin ağırlıklı yılsonu puanlarının o dersin haftalık ders saati sayısı ile çarpımının o sınıfa ait haftalık ders saatleri toplamına bölümünden elde edilen puandır.

Ağırlıklandırılmış Ortak Sınav Puanı: Ortak Sınavlardan alınan puanlar her dersin kendi ağırlık katsayıları ile çarpılır. Çarpımların toplamından elde edilen değerin derslerin ağırlık katsayılarının toplamına bölünmesi suretiyle ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı hesaplanır.

Yerleştirmeye Esas Puanın Hesaplanması: Öğrencilerin 6, 7 ve 8 inci sınıf yılsonu başarı puanları ile 8 inci sınıf ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı toplanır. Elde edilen toplam ikiye bölünerek yerleştirmeye esas puan elde edilir.