Türkiye'nin önde gelen gruplarından Doğuş’un satın almalarıyla dikkat çeken yeme-içme sektörü yabancıların da ilgi odağı haline geldi. Geçen yıla göre 2 kat büyüyerek 7 milyar dolarlık hacme ulaşan Türk yeme-içme sektörü, son 1 yılda birçok dünya markası restoranı Türkiye’ye çekti. En fazla satın alma ve birleşmenin yaşandığı sektör de yeme-içme oldu. Uzakdoğu’dan Balkanlar’a, Avrupa’dan ABD’ye kadar birçok dünyaca ünlü restoran Türkiye’de yatırım kararı aldı. Konuyla ilgili görüşünü aldığımız Türkiye Yiyecek İçecek İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer, sektörün Türkiye ekonomisine oranla 3 kat daha fazla büyüdüğünü belirterek, “Avrupa’da ise bu sektörde bir daralma söz konusu. Bu yüzden yurt dışından kalifiye eleman bulma şansımız arttı, bunu da iyi kullanıyoruz” dedi.
Sektöre yabancı ülkelerden de büyük ilgi olduğunu söyleyen Kaya Demirer, şöyle konuştu: “Özellikle son günlerde İspanya’nın ilgisi büyük. Beni İspanyol Sefarethanesi’nde konuk ettiler ve İstanbul’la ilgili bilgi aldılar. İspanyol yiyecek-içecek markalarının Türkiye’de yatırım yapmak istediklerini belirttiler. Kanunları ve piyasanın durumunu sordular. İtalyan ve İngiliz markaları da sektörle ilgili. Sektör artık sanayi olma yolunda diyebiliriz. Bunu fark eden Turizm Bakanı da Türkiye Turizm Meclisi çatısı altında sekiz sivil toplum örgütüyle birlikte hareket etme kararı aldı. Yasaları yeniden gözden geçiriyor.” Geçtiğimiz günlerde ABD’nin en ünlü Çin restoran zinciri P.F.Chang’s Türkiye’deki ilk restoranını Etiler’de açtı. 225’ten fazla şubesi bulunan restoran 10 ülkede faaliyet gösteriyor. Paris Hilton’un hamburgercisi olarak bilinen ABD’li Carl’s Jr. da Türkiye yeme-içme sektörünün cazibesine kayıtsız kalmadı. Cevahir Alışveriş Merkezi’nde açtığı restoranla Türkiye’ye giren Carl’s Jr., 6 yıl içinde en az 25 restoran daha açacak.
Türkiye'ye gelmek için hazırlanıyorlar
D&D London: Dünyanın birçok şehrinde restoran işletmeleriyle dünya markası olan D&D London, Türkiye’deki ilk restoranını Trump Towers Mall’da 2013 yılında açacak. D&D London’un Londra, Paris, New York, Kopenhag ve Tokyo başta olmak üzere birçok şehirde 30’un üzerinde restoran işletiyor.
Jones the Grocer: Dünyaca ünlü aksesuvar markası Louis Vuitton’un restoran zinciri Jones the Grocer’ın Avustralya, Yeni Zelanda, Singapur, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde toplam 15 şubesi var. Jones the Grocer’un Direktörü John Manosi Türkiye’yi takibe aldıklarını belirtti.
Autogrill: İtalyan giyim markası Benetton bu kez Türkiye’ye bünyesindeki ünlü otoyol restoran zinciri Autogrill ile giriyor. Türkiye ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde şubeler açacaklarını Milano Borsası’na bildiren HMS Host International Grubu, ilk aşamada Sabiha Gökçen Havalimanı’nda hizmet vermeye başlayacağını daha sonra 100 milyon Euro yatırımla AVM’ler, otoyollar ve tren garlarında 13 şube açacaklarını açıkladı.
Urbano ve The Agency: Dubai Emiri ve BAE Başbakanı Şeyh Mohammed Rashid Al Maktoum’a ait olan Jumeirah Restaurant Group da Türk yeme-içme sektörüne yatırım yapacak. Grubun dünya genelinde 9 farklı markada 150’nin üzerinde restoranı bulunuyor. Jumeirah’ın bu yıl sonu Urbano ve The Agency restoranlarıyla İstanbul’a ilk adımını atacağı biliniyor.
Bennigan’s: Irish Pub konseptiyle açtığı restoranlarıyla bilinen ABD’li restoran zinciri Bennigan’s da geliyor. Bennigan’s’ın ABD’nin 12 eyaleti dışında Panama, Katar, Güney Kore, Meksika, Bahreyn, Kıbrıs, El Salvador, Yunanistan, Hindistan ve Bahamalar’da şubeleri var.