Türkiye’nin en büyük lisanslı çanta üreticisi olan Hakan Çanta, yeni konsepti Gigi Shop ile çocukların hayallerini gerçeğe dönüştürmek için kolları sıvadı. 1955 yılında kurulan ve bugün şirketin başında olan 3. jenerasyon Hakan Hacısoyu bu hafta Patron Katı’nın konuğu oldu. Genç bir yönetici olmasına rağmen şirketi hızla büyüten Hacısoyu ile Hakan Çanta’nın geleceğini konuştuk. 3.200 çeşit ürünün satışını gerçekleştiren Hakan Çanta ayrıca 32 ülkeye de ihracat gerçekleştiriyor. Lisanslı ürün pazarında lider konumda bulunan Hakan Çanta’yı en çok çocuklar ve ebeveynleri tanıyor. Şirket her yıl 7 milyon öğrenciye dokunuyor. Walt Disney, Warner Bros, Hello Kity gibi birçok markanın ürünlerini üreten Hakan Çanta, buna rağmen piyasada kendi ismi ile tanınmayı başarmış bir firma. Hakan Hacısoylu, üretimini yaptıkları dünya markalarının yanında 3 yıl önce yarattıkları Gigi markasını da büyütmek niyetinde. Hacısoylu Avrupa bilinen Disney shoplar gibi bir konsepti Türkiye’de gerçekleştirmek istiyor. Hacısoyu, Gigi Shoplarda ayakkabıdan kostüme, anahtarlıktan su matarasına, kalemtıraştan terliğine kadar çocukların hayal ettiği her şeyi bir mağazada toplamayı planlıyor.
- Hakan Çanta nasıl kuruldu?
Ben Hakan Çanta’da 3. Jenerasyonum. Dedemden geliyor bizim meslek. 1955 yılında kurulduk, yani 61 yıllık firmayız. Lisans piyasasında pazarın en büyüğüyüz. Tekelleşmiş durumdayız. 3.200 çeşit üretim yapan bir firmayız. İlk Mercan’da kurulduk. 1983 yılında da şirket ünvan değişikliğine gidiyor ve bugün ki ismi ‘Hakan Ticaret’ oluyor. Hakan Çanta’nın içinde sadece çanta yok, şemsiyesinden aksesuar gruplarına, ayakkabı, terlik ve su matarasına kadar çok geniş bir yelpazede ürün ticareti yapıyoruz. Lisanslı ürün grupları dışında bir de Gigi markamız var. 1991 yılında ilk Walt Disney anlaşması yaptık. Kırılma noktası bu... Lisans piyasasına giren ilk yerli firma biziz. Ardından hızlı bir büyüme sürecine girdik. 36 bin noktaya direkt servis yapan bir marka konumuna geldik. Bugün 7 milyon öğrenciye dokunuyoruz.
- Yurtdışına ne zaman açıldınız?
10 yıldır ihracat yapıyoruz. Dubai’de bir ofisimiz mevcut. 32 ülkeye ihracatımız var. Avrupa ile başladık. İlk olarak 61 ülke ile anlaştık, ancak 2012 yılından sonra Avrupa’daki kriz sebebiyle küçülmeye gittik. Sonra Ortadoğu’ya yönelmeye başladık. Orada da ciddi kriz söz konusu. Oradaki firmaların çoğu bankalardan kredi alamıyor. Buna rağmen bir Ortadoğu’da büyümeye devam ediyoruz. Genel şirketin yapısı itibariyle krizleri hep fırsata dönüştürdük. O bölgeye kurumsallık değil de daha esnaf pozisyonunda yaklaşmayı düşünüyoruz. Dağıtımı biz yapıyoruz. Aradan aracıyı çıkarmaya çalışıyoruz. Yeni bir yapılanmaya gidiyoruz. Türkiye’de ticari ortaklarımızla nasıl işbirliği içindeysek Ortadoğu’da da aynı olacak.
- Ortadoğu şu an zor bir pazar değil mi?
Ortadoğu’da yaşanan savaş ortamının çok uzun süreceğini düşünmüyoruz. Bu bölge yıllardır savaş ve parayla anılıyor. Dolayısıyla herkesin gözü burada, ancak burada fırsat da var. Bunu kaçırmak istemiyoruz. O bölgede en çok Walt Disney, Warner Bros, Hello Kity gibi çizgi kahramanların çantaları satılıyor. Tabi üretimi Türkiye’de yapıyoruz. Suriye, Libya, Irak gibi ülkelerde pazar lideriyiz. Ortadoğu pazarı Türkiye ve Türk şirketleri için büyük potansiyel ve fırsat teşkil ediyor. Bölgedeki savaş ortamı bittikten sonra ve insanların refah seviyeleri yükselmeye başladıktan sonra, Türk şirketleri o bölgede büyük iş bağlantıları sağlayabilecek.
- Üretim nerede?
İlk olarak ithal başlamıştık ancak tamamiyle yerli üretime döndük. Dünya markalarının lisanslı ürünlerini İkitelli, Zeytinburnu ve Çorlu’da üretiyoruz. 220 makinemiz, 500 çalışanımız var. Geçtiğimiz yıllarda Hakan Çanta hep yüksek fiyatlı ürün yapardı, ithalat yaptığımız için. Şimdi üretimi Türkiye’de yaptığımız için en alt kesimden en üst kesime hitap edebiliyoruz.
- Gigi markasını anlatır mısınız?
Gigi markası 3 yıl önce kuruldu. Rekabetin az olduğu ve pazarın bakir olduğu taraftayız. Her markayı her çocuk alamıyor. Fiyat konusunda daha uygun bir marka yaratmak istedik. Gigi bizim için çok büyük bir yatırım. Yaklaşık 52 lisansımız var ama Gigi bizim markamız. Gayet de başarılıyız. Ayakkabı ve terlik üretiyoruz. Mağazalarımızda Gigi köşeleri var. Burada amaç Gigi shoplar yapabilmek. Bu Türkiye’de yeni bir proje yapacağız. Hediyelik eşya gibi düşünebiliriz. Çocuğun ayağına uygun doğru markalı ürünler vermeye çalışacağız. Bu bizim için çok büyük yatırım olcak. Teknolojik ürünlere ağırlık vereceğiz. Ayakkabı tabanı, yani çocuğun yere bastığı yer çok önemli. Burada inovasyon yapmak istiyoruz.
- Gigi Shop formatı ne olacak?
Bayramlarda ve özel günlerde çocuklar birbirlerine hediye alıp veriyorlar. Bu trend giderek artmaya başladı. Balolar ve partiler yapılıyor. Bu konseptte bir çocuğun aradığı her şey olacak. Ayakkabıdan kostüme, anahtarlığından su matarasına, terliğinden kalemine kadar çocukların istediği ürünlere rahat ulaşabilecekleri bir mağaza konsepti bu. Avrupa’da bunların örneği var. Gigishoplarımız belli büyük yerlerde olacak. Kendi mağazalarımızın içinde de konsept şeklinde olacak.
ASKERDEN SONRA SU BİLE İÇMEK İSTEMİYORDUM
- Özel hayatınızdan bahseder misiniz?
Senenin 157 günü ben yurtdışındayım ve faal olarak hep şirketteyim. 2 kızım var. Mümkün olduğunca çocuklarımla fazla vakit geçirmeye çalışıyorum. Eski su topu oyuncusuyum. Babam su topu federasyon başkanı. Hayatım sporla geçti. Ben askerliğimde özel görevle Narlıdere’ye çağırıldım. Su topu takımındaydım askerde. Askerden geldiğimde su bile içmek istemiyordum. Çok programlıyımdır. Eşimle seyahat etmeyi seviyorum.