Güzeloğlu, Finansbank'ın dijital bankacılık olarak tanımladığı yeni hizmeti 'enpara.com'un tanıtımı dolayısıyla düzenlenen toplantıda, Yeni Tüketici Kanunu ile birlikte bankaların masraf listesine getirilmesi düşünülen düzenlemeye ilişkin kanunun ne getireceğinin tam olarak bilinmediğini söyledi.
Standart bankacılığın masrafsız olmayacağını ifade eden Güzeloğlu, 'Masrafsız dediğiniz zaman faizle olur. Yani Finansbank'ta 12 bin kişi çalışıyor. Her ay 60 milyon liraya yakın maaş ödüyor Finansbank. Bunun üzerine 70 milyon liraya yakın giderleri var. Her ay 130 milyon lira gideri olan bir kurum nereden kazanacak parasını, realist olmanız lazım. Sonuçta bir servis veriyorsunuz. Şu an hizmet vermek için çağrı merkezinde muhtemelen 400 kişi çalışıyor. Alternatifi şudur; 'masraf almayalım, o arkadaşlarımızı da çıkaralım' görüşlerini dile getirdi.
Bankaların karları bankacıların cebine gitmediğini söyleyen Güzeloğlu, şunları kaydetti:
'Keşke gitseydi çok güzel olurdu. Bankaların karları bankaların sermayelerine eklenir. Bankalar sermayelerini olası krizlerde oluşabilecek batakları karşılayabilmek için tutarlar. Zaten her ülkede düzenleyici kurumlar, Türkiye'de BDDK 'verdiğiniz kredilerin yüzde 12'si kadar minimum sermaye tutacaksınız' der. Demek ki ben yüz lira kredi vereceksem 12 lira sermayemin olması lazım. Peki önümüzdeki sene ben Türkiye'de kredi vermeye devam ediyorsam ve bir 50 lira daha kredi vereceksem bir 6 lira daha sermayeye ihtiyacım var. Birilerinin bana bu 6 lirayı vermesi lazım ki ben bu kredileri verebileyim. Nereden gelecek bu sermaye. Sermaye geçen sene elde ettiğimiz karın sermayeye eklenmesi sayesinde oldu. Dolayısıyla Türkiye'de devam eden bir bankacılık sistemi görmek istiyorsanız, bankacılık sistemi kar etmek zorundadır. Bankacılık sisteminin kredi vermesini istemiyoruz, Türkiye bankalar kredi vermeden de büyür diyebiliyorsan, ki böyle bir şey fiziken mümkün değil, o zaman bankaların karsızlaşmasına göz yumabiliriz ama karsızlaşan bir bankacılık sistemi her zaman ama her zaman ekonomilerin çöküşüne sebep olabilir. Bankalarında şu an baktığınız zaman sermaye getirileri yüzde 12 - 13 - 14'lerde dolaşıyor. Sermayesi yüzde 12 - 13 - 14 olan bir bankacılık sistemi bir sonraki sene ancak yüzde 12 - 13 - 14 daha fazla kredi verebilir.'
Türkiye'nin yüzde 8 büyüdüğü bir dönemde bankaların kredi hacimlerinin yüzde 30 - 35 büyüdüğünü anımsatan Güzeloğlu, 'Türkiye büyüdüğü için bankaların kredi hacimleri büyümüyor, bankaların kredi hacimleri büyüdüğü için Türkiye büyüyor. Bankaların kredi hacimleri büyümezse Türkiye büyümez. Bankaların kredi hacimlerinin büyümesi için de bankaların kar etmesi lazım. Dolayısıyla bankaların karlılığını aşağıya çekerseniz, sırasıyla bankalar kredi veremez hale gelir, kredi veremez hale gelince de ekonomi küçülür. Bu kadar basit. Bu aslında anlaşılmıyor değil. Gayet de iyi biliniyor. Ekonomide bankaların karlılığını sorgulamak kalbin atışını sorgulamak gibidir, 'ya bu kalp de çok atıyor biraz az atsın' demek gibi' diye konuştu.
-Finansbank'ın yeni hizmeti Enpara.com...-
Güzeloğlu, Finansbank'ın yeni hizmeti Enpara.com hakkında da bilgi verdi. Bu hizmetin oluşma fikrinin 1-1,5 sene öncesine dayandığını anlattı.
Enpara.com'un piyasadaki diğer direkt bankacılık, internet bankacılığı, online bankacılık gibi örneklerden çok farklı olduğunu söyleyen Güzeloğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:
'Diğer örneklerde olduğu gibi bir şubeli bankacılık sisteminin uzantısı değil. Finansbank.enpara.com, müşterisi olan insanlara sadece ve sadece digital kanallardan servis verecek olan bir bankacılık çözümü. Biz, enpara.com'un müşterilerinin şubeleri kullanmayacaklarını, sadece digital kanalları kullanacaklarını, bu yüzden de bankaya bu müşterilerin maliyetlerinin çok düşük olacağını ön görüyoruz. Bu maliyet düşüklüğüyle de müşterilere devamlı piyasa da bu kanallardan bulabilecekleri en yüksek faizi veriyor olacağız.'
Enpara.com yöneticisi Elsa Pekmez Atan ise yaptığı konuşmada Enpara.com dijital bankacılık modelinin 3 temel prensibini özetledi.
Enpara.com modelinde şubeleri kullanmadıkları için ciddi bir maliyet avantajı sağladıklarını anlatan Atan, 'Maliyet avantajımızı ürün, hizmet, işlem masraflarına da yansıtıyoruz. Marjinal maliyet yaratmayan hiçbir işlem ya da ürün için müşterilerimizden bir ücret talep etmiyoruz. Yani, hesap işletimi, havale, EFT gibi işlemler Enpara.com modelinde ücretsiz ve her zaman da öyle olacak' dedi.
Toplantıda verilen bilgiye göre enpara.com'da müşteriler, dijital bankacılık ile hiçbir işlem için şubeye gitme gereği duymadan, yalnızca dijital kanalları kullanarak tüm temel bankacılık ihtiyaçlarını karşılayabilecek. enpara.com'da temel bankacılık ürün ve işlemleri için herhangi bir masraf ya da komisyon ödenmeyecek.