Üretim ve satışını Saruhan Grubu’nun yaptığı 82 yıllık Alman markası Fakir Hausgerate, Türkiye pazarında geçen yıl yüzde 27 büyüyerek, 2014’ü 210 milyon TL ciro ile kapattı. Fakir Yönetim Kurulu Üyesi Necati Saruhan bu yılki hedeflerinin ise yüzde 25 büyüme olduğunu söyledi. Fon şirketlerinden ortaklık konusunda teklifler geldiğini anlatan Saruhan “Fon şirketleri geliyor ama açık değiliz. Ama uzun vadede halka arzı düşünebiliriz. Biraz daha pazar payımızı ve ciromuzu yükseltmemiz lazım” dedi. Fakir’in Almanya’da kurulmuş 82 yıllık bir marka olduğunu ve 1985’te ilk kez Saruhan Şirketler Grubu ile Türkiye pazarına giriş yaptığını anlatan Saruhan “GFK raporlarına göre Fakir Hausgerate adetsel bazda yüzde 22’lik pay ile Türkiye’de elektrikli süpürge pazarının lideri konumuna ulaştık. Zaten yapılan araştırmalar temizlik ve hijyen denilince akla gelen ilk markalardan birinin Fakir olduğunu gösteriyor” dedi.
Süpürgelere karne geliyor
Fakir’in yenilikçi politikası sayesinde ‘ilk’leri sunan bir marka olduğunu anlatan Saruhan “İlk halı makinesi ve su filtreli elektrik süpürgesini piyasaya biz sunduk. Dikine elektrikli süpürgede de yenilikçi ürünler arz ettik. 2.5 senede 1.5 milyon adet sattı. Şarjlı süpürgelerde açık ara lideriz. Ütü pazarında 4. sıradayız. Yeni modellerle 3 yıl içinde ilk 2 marka arasına girme hedefimiz var. Yeni ürünlerde Ar-Ge odaklı gidiyoruz. Fiyat rekabetine girmiyoruz” diye konuştu. AB’nin enerji tasarrufunu artırmak için elektrikli süpürgelere bir standart getirdiğini de hatırlatan Saruhan “Buna göre 1 Eylül’den itibaren, Turkiye de motor gücü 1600 watt üzeri olan süpürgeler satılamayacak. Piyasaya arz edilen her bir süpürgenin 5 farklı kategoride performansını gösteren bir karnesi olacak. Artık bu standarda hazır olan markalar öne çıkacak. Avrupa’nın bu yönetmeliği geçen yıl uygulamaya koymasından dolayı Fakir olarak biz buna hazırız. Tüketici bu uygulama ile raftaki malı çok daha kolay ayrıştırıp kendisine fayda sağlayacağı ürünü talep edecek. Bu düzenleme bize Türkiye’de de fayda getirecek” açıklaması yaptı.
4 bin 500 satış noktası
Almanya dışında bir çok fabrika ile çalıştıklarını söyleyen Saruhan “Polonya ve İtalya’da da üretim yaptırıyoruz. Türkiye’de ise kendi fabrikamız var. Yakın coğrafyalar bize bağlı. Almanya ile pazarlama ve Ar-Ge’de ortak projeler yapıyoruz” dedi. Türkiye’deki satışa sundukları ürünlerin 5 yıl önce yüzde 75 ithal-yüzde 25 yerli düzeyinde olduğunu da söyleyen Saruhan “Şu anda ise yüzde 55 yerli, yüzde 45 ithal düzeyine geldik. Bu düzeye gelmemizde Türkiye’de yerli üretime dönük destekler etkili oldu” diye konuştu. Saruhan bugün Türkiye’de 5 Bölge Müdürlüğü, geniş bayi ağı, corner’lar, Fakir Shop’lar, yerel ve ulusal zincir marketler olmak üzere 4 bin 500 üzerinde satış noktasında tüketicileriyle buluştuklarını da belirterek “Ayrıca Türkiye genelinde 240 servisimiz var. Pazarda en fazla yedek parca stoku bulunduran firmayız” diye konuştu.
Kişisel bakım ürünlerine de giriyor
Fakir’in ürün gamında toz torbalı, torbasız, su filtreli ve buharlı süpürgelerden halı yıkama makinelerine ve küçük mutfak aletlerine uzanan 200’ün üzerinde ürün çeşidi bulunduğunu anlatan Saruhan “Ürün yelpazesine yeni ürünler eklenecek. Ayrıca kişisel bakıma da giriyoruz” dedi. Son dönemde evde dolaşan robot ürünlerin moda olduğunu da belirten Saruhan “Bu temizlik robotları kumandayla yönlendirilebiliyor. Şarjı bitmeye 5 dakika kala sinyal verip ünitesine gidip şarj oluyor. İlk başta bu ürünü tüketici fantazi bulur diye fazla getirmedik. Ama şu anda yok satıyoruz. Avrupa’da çok yaygın” diye konuştu. Saruhan tüketiciye verim ve kolaylık sağlayan ürünler sunmaya devam edeceklerini de sözlerine ekledi.