12 Aralık 2024 Perşembe / 11 CemaziyelAhir 1446

Irak halkı İstikbal’de oturuyor Türk Mahmood’un çayını içiyor

Türk markalarının Irak’ta yıldızı yükseliyor. Son araştırmaya göre Türkler 47 ayrı ürünün 8’inde pazar lideri oldu. Mobilyada İstikbal, çayda Mahmood Tea, sabunda ise Duru pazar lideri.

Yaşar Kızılbağ 9 Ekim 2012 Salı 07:00 - Güncelleme:
Irak halkı İstikbal’de oturuyor Türk Mahmood’un çayını içiyor

Yapılan bir araştırma Türk markalarının Irak pazarında giderek yükseldiğini ortaya koydu. 2007 yılından bu yana Ortadoğu’da pazar araştırmaları yapan Sheekar Rapirsi’nin araştırmasına göre Türk şirketler Irak pazarında 47 kategoriden 8’inde pazar lideri oldu. 47 kategoriden 14’ünde Ortadoğu menşeili markalar öne çıkarken, Türk şirketlerin lider olduğu sektörlerin başında ise mobilya, çikolata, bisküvi, kek ve çay geliyor.

Ülker iki kategoride bölgede lider

Araştırmaya göre beyaz eşyada Türk şirketleri ihracattaki başarıya rağmen önemli bir varlık gösteremezken mobilyada İstikbal yüzde 7.5 pazar payı ile lider. Ülker ise bisküvide yüzde 11.9 pazar payıyla, çikolatada yüzde 13 pazar payıyla iki alanda liderliği yakalamış durumda. Kekte yüzde 20.9 pazar payıyla Eti öne geçerken, bulyonda yüzde 44.2’lik pazar payına ulaşan Türk şirketi ZER açık ara önde. Çayda ise ilginç bir isim olan Türk şirketi Mahmood Tea yüzde 24.5 pazar payıyla lider konumunda. Gaziantep, Srilanka ve Dubai’de fabrikaları bulunan Altunkaya Ailesi’nin sahibi olduğu Mahmood Tea çay markasının dünyanın 125 ülkesinde marka tescili bulunuyor. Mahmood Tea ile birlikte Irak pazarında aranılan marka haline gelenler arasında Duru ve Arko da yer alıyor. Arko’nun pu pazardaki payı yüzde yüzde 34.9, Duru’nun ise yüzde 22.8. Irak pazarında Amerikalı Lay’s yüzde 41.6 ile cipste, İsviçreli Maggi yüzde 26 ile çorbada, Fransız Kiri yüzde 28.8 ile peynirde, Danone ise yüzde 18.3 pazar payıyla yoğurtta lider konumunda. Soğuk içecek pazarının lideri ise yüzde 30.1 ile Pepsi. Ülkede cep telefonunda Nokia, bilgisayarda ise Dell pazara hakim.

En çok izlenen dizi ‘Fatmagül’ün Suçu Ne?’

Arap Baharı’yla birlikte komşu coğrafyalarda Türk dizilerine olan ilgi Irak’ta da tavan yaptı. Yapılan araştırmaya göre, bu ülkede en çok izlenen yabancı diziler liginde Fatmagül’ün Suçu Ne ilk sırada bulunuyor. Onu ise Kurtlar Vadisi takip ediyor. Irak’ta Fatmagül’ün Suçu Ne? dizisi yüzde 13.8, Kurtlar Vadisi ise yüzde 11.2 izlenme oranına sahip. Araştırmaya göre Iraklılar’ın en çok seyahat etmek istedikleri ülke olarak da Türkiye öne çıkıyor. Türkiye’yi turizm destinasyonu olarak görenlerin oranı yüzde 47. Bu arada araştırma sonuçlarına göre ülkedeki ekonomik gelişim de dikkat çekiyor. 2002’de 802 dolar olan kişi başına milli gelir 5 bin 400 dolara kadar çıktı.