Türkiye turizmi hızla büyüyor. 2012 yılını 31 milyon turist ile kapatan ülkemiz, bu yılda aynı oranlarda turist misafir edecek. Turizm de yaşanan bu patlama perakende, yeme-içme, konaklama, alışveriş ve bunun gibi bir çok sektöre ciddi destek oluyor. Özellikle alışveriş merkezleri yabancı turistlerin akınına uğruyor. Olivium Outlet AVM Genel Müdür Berna Yüksel, 2013 yılında ağırlıklı olarak Ortadoğu olmak üzere 600 bin yabancı ziyaretçiyi ağırladıklarını söyledi. Yüksel ile AVM sektörü ve Olivium’u konuştuk;
Alışveriş merkeziniz hakkında bilgi verir misiniz?
Emintaş Emlak ve İnşaat Tic. A.Ş ve İleri Mensucat ve İnşaat Tic. T.A.Ş ortaklığı ile 2000 yılında kapılarını açan Olivium Outlet 35 bin metrekare kiralanabilir alanı bin 200 araç kapasiteli açık ve kapalı otoparkı, ücretsiz müşteri servisleri, vale hizmeti, bebek odaları, sineması, bowling alanı, çocuk eğlence alanı, teraslı cafeleri ve birçok markası ile ziyaretçilerine rahat ve hesaplı alışverişi sunuyor. Zeytinburnu’nun ve İstanbul’un ilk Outlet alışveriş merkezi olan Olivium, hali hazırda bulunduğu bölgenin tek alışveriş merkezi olma özelliğini korumaktadır.
Yerli yabancı ziyaretçi oranlarınız hakkında ne söylersiniz?
Olivium Outlet Alışveriş Merkezi, açıldığı günden yani 2000 yılından bu yana İstanbul gibi bir metrolpolde ilk açılan Outlet alışveriş merkezi olması sebebi ile de ciddi anlamda turist ziyaretçi akınına uğramaktadır. Olivium, Yıllar içerisinde artan bir taleple en son 2013 yılında büyük bir kısmını Ortadoğu özellikle de İran’ın teşkil ettiği ortalama 600 bin yabancı ziyaretçiyi ağırladı. Bu anlamda Olivium Outlet yıllardır bu operasyonu gerçekleştiriyor olmanın verdiği avantajla 150 nin üzerinde acente ile efektif, sağlıklı ve verimli bir diyalog içerisinde yer almaktadır. Hali hazırda Outlet sıfatını taşıması yani markayı çok daha ucuza sunuyor olması, havaalanına ve otellere yakın merkezi bir konumda yer alıyor olması yabancı turist tarafından özellikle tercih ediliyor ve adres gösteriliyor. Potansiyel ziyaretçiye ulaşmak içinse reklam çalışmalarında otellerle iş birliği yapıyor hedef kitleye hitap eden mecralarda yer almaya özen gösteriyoruz.
Türkiye’nin alışveriş turizmi nasıl görüyorsunuz ?
Türkiye, özellikle İstanbul gerek ulaşım, gerek konaklama gerekse çeşitlilik anlamında büyük bir potansiyel. Öte yandan tarihi anlamda bir turizm değeri de var. Bu potansiyeli değerlendirebilmek için Alışveriş turizmi ile ilgili çok büyük çapta büyük bütçeli organizasyonlar yapılmaya başladı. Arkasında çok büyük emek, mesai ve kadronun yer aldığı İstanbul Shopping Fest bunlardan bir tanesi. Gittikçe renklenen, büyüyen ve güçlenen bu ve benzeri organizasyonlar, markalar, stratejik tanıtımlar Türkiye’yi çok daha başarılı noktalara taşıyacaktır.
Outlet AVM’lerin ziyaretçi profilini kimler oluşturuyor?
Outlet alışveriş merkezlerinin en büyük özelliklerinden biri özel ya da tek tip müşteri profiline sahip olmamalarıdır. Outlet kimliği ile hizmet veren alışveriş merkezleri her kesimden ziyaretçiye hitap etmektedir. Ziyaretçilerin outletleri tercih etmelerinde, kaliteyi uygun fiyata bulma prensibi öncelikli neden olmakla birlikte, çok daha ekonomik imkanlarla modayı takip etme fırsatını bulmaları da tetikleyici bir sebeptir. Özellikle belirli markaların uygun fiyat politikası sadık müşterileri için ,bu merkezleri çok daha cazip hale getirmektedir. Outlet kimliğinin, son yıllardaki gelişimi tamamen taleple doğru orantılıdır. Modaya uygun, yeni jenerasyonu tatmin eden ürünleri, daha uygun fiyata almak, doğal olarak talebi arttırmış ve Outlet olgusunun gelişmesini sağlamıştır.
Organize perakende markalarının outlete bakışı nedir?
Outlet ürün, özellikle üretilmediği zaman sınırlı sayıdadır ve ziyaretçiyi tatmin edecek boyutta değildir. Özel üretimin dışındaki Outlet ürün algısı defolu, seri sonu, geçmiş yıllardan kalan üründen öteye geçememektedir. Bu anlamda yıl boyunca arzı oluşturabilmek için bu kategorideki ürünlerin Outlet üretimlerle desteklenmesi gerekmektedir. Türkiye perakendesinde Outlet kimliği yeni yeni benimsenip sindirilmeye başlanmıştır ki halen bu operasyonu sağlıklı götüremeyen ya da hiçbir şekilde oluşturamayan markalarımız da mevcuttur, kaldı ki bu markalar da hali hazırda outletlerde buna rağmen hizmet vermektedir. Her anlamda tüm mağazaları ile Outlet olmayı başarabilmiş bir alışveriş merkezi olmamakla birlikte Olivium Outlet bu konudaki ısrarcı baskısını perakendeci üzerinde hissettirmekte, dönem dönem sadece Olivium için geçerli fiyat ve kampanya operasyonlarına da ev sahipliği yapmaktadır. Outlet AVM sayısında artış var.
Bu rekabete karşı nasıl bir strateji izliyorsunuz?
Olivium, bir Outlet olması sebebi ile güçlü bir farklılığa sahip. Her fırsatta da bunun altını çizmeye özen gösteriyoruz. Her geçen gün sayısı artan alışveriş merkezlerinin yarattığı zorlu rekabet ortamında bu farklılığımızın avantajlarını kullanmaya devam ediyoruz. Olivium, modanın uygun fiyata sunulduğu bir alışveriş merkezi, ziyaretçimize vermeye çalıştığımız mesaj da bu. Hedefimiz bu kimliğimizi korumaya devam etmek ve güçlendirmek.
2014 plan ve hedefleriniz nelerdir ?
2012 son çeyreğinde yenilediğimiz alışveriş merkezimizde Salı Pazarı organizasyonumuzu çeşitlendirip güçlendirerek devam ettiriyoruz, bunun yanı sıra harca ve kazan prensibine dayalı sadakat kartımız O kart la da ziyaretçilerimize fırsatlar sunuyor olmaya devam edeceğiz. Marka karmasını da yenilemeye başladığımız alışveriş merkezinde ziyaretçilerimizi her ay bir aktivite bekliyor olacak. Ciddi sayıda turist ağırladığımız Oliviumda, turistlere yönelik operasyonlarımıza da ağırlık vereceğiz. Tüm bunlara paralel olarak reklam pazarlama çalışmalarımız da devam edecek. Bunun yanı sıra Marmaray projesinin ulaşım anlamında yarattığı kolaylığı alışveriş merkezimizde bir avantaja dönüştürüyor olacağız. Olivium Oulet’te 2014 yılında yine oulet çizgimizden ödün vermeden, ziyaretçilerimize uygun fiyata sumaya devam edeceğiz. İhtiyaç ve talepler doğrultusunda marka karmasını çeşitlendirmek ve güçlendirmek en büyük amacımız.