Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan öncülüğünde 2 Kasım 2017 tarihinde imzalanan protokol ile Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu (İnan Kıraç), Turkcell ve Zorlu’nun yerli otomobil için adım attığı ortaklık yeni bir aşamaya geçti. Şirketin kuruluş ve ortaklık sözleşmeleri için imzalar atıldı. Şirketin adı ‘Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş.’ olarak belirlendi. Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu Holding’in payları yüzde 19’ar, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin payı da yüzde 5 olarak belirlendi. Şirketin başına dünyanın en başarılı Türk yöneticilerinden M.Gürcan Karakaş getirildi. Gerek Türkiye gerekse uluslararası pazarlarda çok önemli başarılara imza atanM. Gürcan Karakaş’ın Türkiye’nin Otomobili’ni dünyanın en önemli otomotiv şirketlerinden birisi yapma yolunda liderlik edecek. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Bosch’tan transfer ettik” diye duyurduğu M. Gürcan Karakaş görevine 1 Eylül’de başlayacak.
TASARIM SÜRECİ BAŞLADI
Yerli otomobil markasının oluşturulmasında büyük önem teşkil eden tasarım süreci de başlatıldı. Tasarım sürecinde önemli yerli ve uluslararası isimlerin desteği alındı. Tasarımın 2019 sonunda çıkarılacak prototip araç ile halkın beğenisine sunulması hedefleniyor. Türkiye’nin otomobili geleceğin teknolojileri üzerine inşa edilipteknik özellikleri çağımızın tüm gereksinimlerini fazlasıyla karşılayacak. Bundan sonraki süreçte, şirket için kilit diğer pozisyonlar doldurulacak, şirket içi yapılar oluşturulmaya başlanacak, mühendislik ve tasarım çalışmalarına hız verilecek.
BU İŞ İLERİ TEKNOLOJİ İŞİ
Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Faruk Özlü ‘Türkiye’nin Otomobili Projesi’nin, Türkiye’nin teknolojik atılımına liderlik yapacağını ve diğer tüm sektörler için bir teknoloji platformu vazifesi göreceğini” söyledi. Özlü “Şirketin yol haritasını belirledik ve genel müdürümüzün atamasını gerçekleştirdik. Süratle tasarım ve üretim ile ilgili faaliyetlere başlayacağız. Bu yalnızca bir otomobil üretme projesi değil aynı zamanda fikri mülkiyet hakları bize ait olan, markasıyla, tasarımıyla, yazılımıyla ve teknolojisiyle yerli bir atılımın önemli bir basamağıdır. Bu iş, ileri teknolojidir, teknolojik dönüşümdür” dedi.
10 yıllık detaylı yol haritası belirlediler
Kurulan şirketin hayırlı olması temennilerini ileten TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ‘5 babayiğidi’ bir araya getirmek için bugüne kadar yoğun bir mesai yürüttüklerinin altını çizerek “Yerli otomobil için 2 Kasım 2017 tarihinde İşbirliği Protokolü’nü imzalayarak attığımız bu yolculukta bugün şirket kuruluşu aşamasına ulaşmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Projede şu ana kadar üzerimize düşen görevi yerine getirmekle birlikte, bugünden sonra da 1.5 milyon üyemizi temsilen şirket hissedarı olarak projenin başarısı için azimle çalışmaya devam edeceğiz” dedi. Yerli otomobili yapacak olan ‘babayiğit’lerin açıklamaları ise şöyle:
- Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan: Türkiye’nin en önemli sınai gruplarından biri olarak, yerli üretimi her zaman stratejik önceliklerimiz arasında tutuyoruz. Bu değerli projenin sadece üretim açısından değil, aynı zamanda oluşacak ekosistem ile ülkemize önemli kazanımlar getireceğine inanıyoruz.
- BMC Yönetim Kurulu Başkanı Ethem Sancak: Geçen 5 aylık sürede hızlı ve etkin bir çalışma ile hem 10 yıllık detaylı yol haritamızı ve iş planımızı belirledik, hem finansal fizibilitemizi tamamladık, hem de icranın liderliğini yapacak genel müdürümüzü aramıza kattık. BMC markamız, 54 yıllık otomotiv deneyimi ve bugün 2.300 çalışanı ile ülkemizin ve projemizin hizmetinde olacaktır.
- Kök Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç: Yıllar içinde pek çok zorlukları aşan Türk otomotiv sanayi ve yan sanayii gerek üretim gücü gerekse toplam ihracatıyla, örnek gösterilen çok yüksek bir noktaya geldi. Böylesi güçlü bir konuma erişmişken Türkiye’mizin, kendi markasını, yabancı bir ortağa ihtiyaç duymadan, kendi imkânlarıyla da yapabilecek seviyede olduğunu ısrarla söyledim. Türkiye’nin Otomobili Ortak Girişim Grubu’nun sürekliliğine olan inancımızı bu imza ile taçlandırıyoruz.
- TurkcellYönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akça: Turkcell olarak, Türkiye’yi teknolojide tüketen değil, üreten ülke konumuna taşıyacak işler yapmak en büyük hedefimizdir. Bu kararlılıkla ve çeyrek asırlık teknoloji birikimimizle Türkiye’nin Otomobili Ortak Girişim Grubu’nda yerimizi aldık.
- Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu: Zorlu olarak; yerli sanayiye ve geleceğin akıllı teknolojilerine yatırım yaparak büyümeyi hedeflerken; bu projenin parçası olduğumuz için gurur duyuyoruz. Zorlu’nun teknolojide ve sanayideki bilgi birikimi, insan kaynağı ve gücü bu projenin hizmetinde olacaktır.
İnce’nin ilkel bulduğu teknolojiye tüm dünya kafa yoruyor
Köprüleri, havalimanlarını ve metroları istemeyen CHP’nin adayı Muharrem İnce’nin “Çok ilkel, ben devam ettirmem” dediği yerli otomobil, dünya otomotiv devlerinin kafa yorduğu elektrik teknolojisi ağırlıklı olacak. Dünyada yeni yeni kullanılmaya başlanan elektrikli otomobil, tek bir platform üzerinde üretilecek ve 3 farklı modelden oluşacak. Yerli otomobili üretecek ‘babayiğit’lerin uzmanlık alanları yerli otomobilde geleceğin teknolojilerinin kullanılmasına da yol açacak. Turkcell yerli otomobil projesine, akıllı ulaşım teknolojilerini geliştirme, suni zeka, lokasyon bazlı bilişim sistemleri ve akıllı sürüş teknolojileri konusundaki Ar-Ge çalışmalarıyla destek verecek. Zorlu Grubu ise enerji depolama bataryaları konusunda katkı sağlayacak.
‘Türkiye bir otomobilden daha fazlasını yapacak’
Mehmet Gürcan Karakaş “Türkiye, bir marka ve otomobilden daha fazlasını yapacak” dedi. Karakaş, yaptığı ilk açıklamada projenin Türkiye için makroekonomik gerekliiğinin yanında ileri teknoloji alanında olmasından dolayı stratejik olarak çok büyük önem taşıdığını belirtti. Karakaş şöyle konuştu: “Teknolojideki gelişim klasik otomobili bir mobilite ekosistemine dönüştürecek. Projemizdeki yüksek motivasyon ve kararlılığı, ülkedeki büyük potansiyelin kullanımıyla birleştirdiğimizde küresel pazarda söz sahibi olunacağına kesin gözüyle bakıyorum. Türkiye’de doğdum, büyüdüm, bu ülkede okudum. İş hayatına Türkiye’de adım attım. Bu projeyle küresel pazarlardaki bilgi birikimimi ve tecrübemi ülkeme aktarabilme fırsatım olduğu için çok mutluyum. Emin olun Türkiye, küresel ortamda rekabet edebilen bir marka ve otomobilden daha fazlasını yapacak.”
MEHMET GÜRCAN KARAKAŞ KİMDİR?
Karakaş, 1965’te Antalya’nın Akseki ilçesinde doğdu. İlk ve ortaokulu Almanya’da, liseyi Ankara’da tamamlayan Karakaş, ODTÜ Makine bölümünden mezun oldu. Mezuniyetinden bir gün sonra Aselsan’da mühendis olarak iş hayatına başlayan Karakaş, 1990 yılında Bosch Türkiye’de iş başı yaptı. 2004’te Bosch Türkiye’nin başına geçti. Karakaş yönetiminde 9.600 çalışanlı Bosch Türkiye, senelik 1.5 milyar Euro’luk ciroya ulaştı. 2007 yılında Bosch Küresel’e geçen Karakaş, Almanya’da 30 büyük şirketi yönetmeye aday yönetici arasında gösterildi.




