Hava ulaşım aracı olarak icat edilen zeplinler, itme kuvvetiyle yol almalarını sağlayan motorları, havada yönlenmesini sağlayan dömenleri olan puro biçiminde ve altında yolcu kabini bulunan güdümlü balonları bulunmaktadır. Omurgalı güdümlü balonların en başarılı yapımcısı olan Kont Ferdinand von Zeppelin adlı Alman güdümlü balonların isim babasıdır. İlk zamanlar hidrojen ile dolu olmasına karşın 1937'de Hindenburg faciası üzerine hidrojen yerine helyum kullanılmaya başlanmıştır.
1
/
39
Hava ulaşım aracı olarak icat edilen zeplinler, itme kuvvetiyle yol almalarını sağlayan motorları, havada yönlenmesini sağlayan dömenleri olan puro biçiminde ve altında yolcu kabini bulunan güdümlü balonları bulunmaktadır.
2
/
39
Omurgalı güdümlü balonların en başarılı yapımcısı olan Kont Ferdinand von Zeppelin adlı Alman güdümlü balonların isim babasıdır.
3
/
39
İlk zamanlar hidrojen ile dolu olmasına karşın 1937'de Hindenburg faciası üzerine hidrojen yerine helyum kullanılmaya başlanmıştır.
4
/
39
Başarılı olmuş ilk uçuş Fransız mühendis Henri Giffard tarafından 24 Kasım 1852 yılında gerçekleştirilmiştir. Giffard 160 kg ağırlığındaki ve 3 BG’ndeki buhar makinasını 43 metre uzunluğunda ve 12 metre çapındaki, hidrojenle dolu bir torbanın altına takarak Paris’ten havalanıp 30 km uzaklıktaki Trappes’e uçarak gerçekleştirilmiştir.
5
/
39
İlk zeplin 128 metre uzunluğunda ve 11 metre çapındaydı. Alüminyumdan oluşan iskeleti, pamuklu bir bezle kaplıydı. İskeletin içinde hidrojen taşıyan gaz baloncukları vardı. 2 Temmuz 1900’de havalandırılan zeplin, 400 metre yükseklikten uçarak 6 kilometrelik bir yolu 17 dakika 30 saniyede aldı.
6
/
39
Bu ilk zeplinin başarısı üzerine yenileri de üretildi. Özellikle Alman Savaş Bakanlığı zeplin üretimini destekledi. I. Dünya Savaşı sırasında Paris ve Londra zeplinlerle bombalandı.
7
/
39
1927 sonbaharında L-59 adını taşıyan bir zeplin havada 96 saat kalarak 7.000 km yol aldı.
8
/
39
1928'de Dr. Eckener tarafından yönetilen Graf Zeplin Atlas Okyanusu'nu aştı. Graf Zeplin ve yerine geçen Hindenburg, uzun yıllar yük ve yolcu taşımada kullanıldı.
9
/
39
Zeplinler, II. Dünya Savaşı öncesine dek 52.000 kişiyi Atlas Okyanusu'nun iki kıyısı arasında taşıdıktan sonra, yeni yolcu uçaklarının geliştirilmesi ve kaza ve kayıp olaylarının çoğalması nedeniyle 1950’lere gelmeden üretimden kaldırıldı.
10
/
39
Günümüzde sadece ABD’de reklam amaçlı olarak kısıtlı sayıda üretilmektedirler.
11
/
39
R-33 zeplini, Birleşik Krallık, 1916
12
/
39
R-34 zeplini, Birleşik Krallık, 1916
1919 yılında Atlas Okyanusu'nu aşarak New York'a ulaştı ve geri döndü
13
/
39
R-38 zeplini, Birleşik Krallık
ABD'nin siparişi ile yapılan gemi havada ikiye bölündü ve 44 kişinin ölmesine sebep oldu
14
/
39
Shenandoah zeplini, ABD, 1923
Eylül 1925 tarihinde Ohio üzerinde bir kasırgada parçalandı
15
/
39
L-59, 1927
1927 sonbaharında havada 96 saat kalarak 7.000 km yol almayı başardı.
16
/
39
Graf Zeppelin, Almanya, 1926
1929 yılında dünya çevresini 20 günde dolandı. Avrupa ile ABD arasında yük ve yolcu taşımacılığında kullanıldı
17
/
39
Akron zeplini, ABD, 1928
1933’te bir fırtına sırasında taşıdığı 70’den fazla insanla denizde kayboldu
18
/
39
R-100 zeplini, Birleşik Krallık, 1929
Temmuz 1930 yılında Kanada’ya uçtu ve ertesi ay geri döndü
19
/
39
R-101 zeplini, Birleşik Krallık, 1929
5 Ocak 1930 tarihinde Hindistan'a gitmek için yola çıktı. Fransa'da Beauvais yakınlarında düşüp parçalandı.
20
/
39
Macon zeplini, ABD, 1933
Şubat 1935 tarihinde Büyük Okyanus'a düşüp parçalandı
21
/
39
LZ 129 Hindenburg zeplini, Almanya, 1935
1936 yılında Atlas Okyanusu'nun iki yakası arasında 10 kez yolcu getirip götürmüştür. 1937 yılında New Jersey'e ilk uçuşunda alev alarak 2 dakika içinde yanarak yok olmuştur
22
/
39
Dubai'nin Ruhu zeplini, Dubai, 2006
Palm Dubai'nin reklamı için yapılmış dünyanın en büyük zeplini
23
/
39
Meşrutiyet Bayramı kutlamaları. Haliç'teki Unkapanı Köprüsü üzerinde zeplin. 1916