Son dönemin popüler kitaplarından olan 'Türk Sivil Havacılık Tarihine Damgasını Vuran Uçak Kazaları' kitabı, yakın Türkiye tarihine damga vurmuş olayların üzerindeki sır perdesini aralıyor. 30'dan fazla yolcu uçağı kazasına tanıklık eden Türkiye tarihinin en ölümcül 10 uçak kazasını sizin için derledim...
1
/
59
TC-JAV tescilli McDonnell Douglas DC-10 tipi uçak, İstanbul-Paris-Londra seferi sırasında Paris yakınlarında düştü. Paris-Londra bacağını tamamlamak için Orly Havalimanı’ndan havalanan dev jet, kalkışından 12 dakika sonra Paris yakınlarındaki Ermononville ormanına düştü. Uçakta bulunan 335 yolcu ve 11 mürettebattan kurtulan olmadı. 346 kişinin hayatına mal olan bu olay, yaşandığı gün itibari ile dünya havacılığının en ölümcül uçak kazası idi. Uçağın düşme nedeni ise, kargo kapısı ile ilgili bir hatası sonucunda, tırmanış esnasında kapının açılması idi.
2
/
59
TC-JAO tescilli bir Fokker F-28, İzmir-İstanbul seferi için pistte hızlanmaya başladı. Uçak tekerlerini yerden kestikten sonra 8-10 metre yükseldi ve düştü. Uçakta bulunan 73 kişiden 66’sı hayatını kaybetti. Kazanın nedeni ise yıllar sonra ortaya çıkacaktı…
3
/
59
Pilotlar sandığınızdan daha fazla uykuya dalarlar. Korkmanıza gerek yok çünkü otomatik pilot devreye girer ya da kontrolü yardımcı pilot devralır. Fakat 2 pilotun da aynı anda uyuyakaldığı çokça rapor edilmiştir.
4
/
59
Pilotların mönüleri her zaman yolculardan farklıdır. Yolculardan farklı yiyecekler yerler ve yolcuların yemeklerinden farklı olarak pilotlara özel hazırlanır. Bunun nedeni pilotların uçuş sırasında hasta düşme ihtimalini ortadan kaldırmak.
5
/
59
Türbulans konusu uçaklarda en çok merak edilen konudur. Türbulans sanıldığı gibi uçağın düşmesine neden olmaz fakat türbülans sırasında kemerin bağlı olmaması, şiddetli sarsıntı yüzünden ölümlere neden olabilir. Ayrıca havadaki karbondioksit oranı arttığından türbulanslar her geçen gün daha fazla şiddetleniyor.
6
/
59
Uçaklarda iniş ve kalkışlarda perdelerin açık tutulması gerektiğini bilirsiniz. Perdeler kapalı olursa, dışarıyı görmemiz engellenebileceği, hangi tarafın çıkış için emniyetli olduğunu anlamak için vakit kaybedileceğinden dolayı perdeler açık tutuluyor.
7
/
59
Gece iniş ve kalkış yapan uçaklarda ışıkların sönmesi, gece gözlerimizi karanlığa alıştırmak için. Herhangi bir kaza durumunda, ışıklar açık olsa idi, gözlerin karanlığa alışmak için kaybedeceği birkaç saniyeyi kazanmak amaçlı ışıklar kapatılıyor.
8
/
59
Aslında oksijen maskeleri sadece 15-20 dakikalık ihtiyacı karşılayabiliyor.
9
/
59
Uçağın içerisinde kanatlarda kaç tane vidanın eksik olabileceği ile ilgili bir kılavuz bulunmakta.
10
/
59
Genellikle yolcular acil durum can yeleklerini uçaktan çalıyorlar. (Yani oturduğunuz koltuğun altında bir can yeleği olmayabilir)
11
/
59
12
/
59
Havayolu şirketlerinin garip tasarruf yöntemleri var. Buna en güzel örnek, American Airlines mönülerinden bir zeytin çıkararak bir defada 40 bin dolar tasarruf etti.
13
/
59
Bilinenin aksine uçaklarda tenefüs ettiğiniz hava en temiz havadır. Uçaklarda hastanelerde kullanılan hava filrteleme teknolojisi kullanılır.
14
/
59
Tabii ki bu mikrop barındırmadığı anlamına gelmez ama her zaman en temiz hava uçaklardakidir.
15
/
59
Uçuşlardaki kazaların yüzde 90'ından fazlası iniş ve kalkış sırasında olur. Uçuş sırasında kaza olma olasılığı çok nadirdir.
16
/
59
İniş ve kalkışlarda bu yüzden insanların yerinde oturması ve kemerlerini takması zorunludur.
17
/
59
Can güvenliğinin yanı sıra uçuş öncesi yolcuların ağırlığı hesaplandığından iniş ve kalkışlarda iniş ve kalkışlarda birkaç yolcunun aynı anda yer değiştirmesi uçağın dengesinde değişimlere yol açabileceğinden yolcuların yerlerine oturması zorunludur.
18
/
59
'X-Plane' adı verilen özel yapım uçak, yaklaşık 17 bin metre (55 bin feet) yükseklikteyken saatte bin 500 kilometre hızla seyredebilecek.
19
/
59
Uçağın ses hızını aşarken çıkardığı ses düzeyinin 75 algılanan desibel (PLdB) olacağı kaydedildi. Bu, bir otomobilin kapısının kapatılırken çıkan sese eşdeğer.
20
/
59
Ses seviyesindeki düşüşün, sivil amaçlı süpersonik hava ulaşımının önünü açacağı öngörülüyor. Düşük gürültülü süpersonik uçaklar, insan sağlığına zarar veren ve gürültü kirliliğine yol açan sonik patlamaları giderdiğinden kentsel alanlarda yolcu ve kargo ulaşımını olanaklı hale getirecek.
21
/
59
NASA yayınladı, uçak testte işte böyle çakıldı! NASA 33 yıl aradan sonra yeniden uçuş testindeki kazayı dünyayla paylaştı. Uçak yere bakın nasıl çakılıyor? İçerisinde neler oluyor?
22
/
59
Uçak önce sola doğru kayıyor; ardından sol kanat yere temas ediyor ve kanat kopuyor.
23
/
59
Kanadın kopmasıyla birlikte her yer toz duman oluyor ve ardından uçak alev topuna dönüyor.
24
/
59
Şimdi de farklı bir açıdan uçak kazasına bakalım. Uçak yere kontrollü bir şekilde inemiyor ve sol kanat önce yerle temas ediyor.
25
/
59
İşte kanadın yere temas ettiği an...
26
/
59
Uçağın kanadının yere temas etmesinin ardından alev topuna döndüğü an...
27
/
59
Peki uçağın içinde neler oluyor dersiniz? 1984 yılında çekilen görüntüler biraz bulanık görünüyor; ancak test sırasında uçağın içinde kullanılan cansız mankenler kazanın şiddetini gözler önüne seriyor.
28
/
59
Henüz kaza meydana gelmemiş ve mankenler yerli yerinde görünüyor.
29
/
59
İstanbul-İzmir seferinin sonuna yaklaşan uçak Yeşilköy Havalimanı’nın 06 pistine inişini tamamlayacaktı ki elektrikler kesildi. Pist ışıkları da sönünce uçak pas geçti ve tekrar 06 pistini karşılamak üzere Marmara Denizi üzerinden yaklaşmaya başladı. Her ne olduysa uçak Yeşilköy açıklarına düştü ve taşıdığı 42 kişinin tamamı hayatını kaybetti. Kazaya neyin sebep olduğu halen bilinmemektedir ve uçağın enkazı ile birlikte kazanın kurbanları da halen Marmara Denizi’nin derinliklerinde yatmaktadır.
30
/
59
Samsun-Ankara seferini gerçekleştiren Fokker F-28, Ankara’nın Çubuk ilçesi yakınlarında düşmüştür. Uçakta bulunan 45 kişiden 41’i hayatını kaybetmiştir. Kaynak: onedie
31
/
59
NASA'nın geliştirmeye başlayacağı yeni uçak tüm ezberleri bozacak. İşte sesi dahi çıkmayan dünyanın en sessiz uçağının konsept görüntüleri...
32
/
59
Amerikan Havacılık ve Uzay Ajansı (NASA), yolcu ulaşımı ve sivil havacılık alanında test edilmek üzere ses hızını aştığında sonik patlama sesi çıkarmayan jet uçağı üretmesi için Lockheed Martin firmasıyla anlaşmaya vardı.
33
/
59
NASA'nın internet sitesinden yapılan açıklamada, kurumun jet uçaklarının ses hızını aşarken çıkardığı şiddetli sonik patlama etkisini giderebilecek bir uçak prototipi üretilmesi için Amerikan savunma ve havacılık şirketi Lockheed Martin ile 247.5 milyon dolar karşılığında anlaşmaya varıldığı belirtildi.
34
/
59
Şirketin, anlaşma kapsamında 2021 sonuna kadar NASA'nın test amaçlı kullanacağı bir prototipi tamamlamayı taahhüt ettiği kaydedildi.
35
/
59
Avro RJ-100 tipi uçak Diyarbakır Havaalanı’na inişe geçtiği sırada düştü. Sis nedeniyle düşen görüş mesafesine bağlı olarak yapılan hatalar, bu facianın sebebi olarak ortaya çıkmıştı. Uçakta bulunan 80 kişiden 5’i hayatta kalmayı başarırken, 75 kişi hayatını kaybetti.
36
/
59
NATO tarafından görevlendirilen İspanyol barış gücü askerlerini, Afganistan’dan evlerine, yani İspanya’ya götüren kiralık uçak Trabzon’un Maçka ilçesi yakınlarında düştü. Pilotaj hatasının sebep olduğu kazada, uçakta bulunan 75 kişinin tamamı hayatını kaybetti.
37
/
59
38
/
59
76 kişi taşıyan Boeing 737-400, Ankara-Van seferi sırasında düştü. Düşük görüş mesafesine rağmen inişte ısrarcı davranılması kazaya davetiye çıkartmıştı. 57 kişi hayatını kaybetti.
39
/
59
İstanbul-Isparta seferini gerçekleştiren MD-83, Süleyman Demirel Havalimanı’na inişe hazırlanırken düştü. Uçakta bulunan bilim adamları nedeniyle halen çok tartışan bir kaza olan Isparta kazasından uçakta bulunan 57 kişinin tamamı hayatını kaybetti. Kazanın nedenleri ise uçaktaki teknik sorunlar ve pilotaj hatası olarak ortaya çıktı.
40
/
59
İstanbul-Ankara seferinin son evresinde, Esenboğa Havalimanı’na inmek üzereyken düşmüştü. Pist başına kuyruğunu çarpan Boeing 727, üç parçaya ayrılmış ve yanmaya başlamıştır. Uçakta bulunan 67 kişiden 47’si hayatını kaybetmiştir.
41
/
59
Esenboğa Havalimanı’nın 03 pistine yaklaşırken, havalimanına yaklaşık 10 kilometre mesafede düşmüştür. Uçakta bulunanların tamamı hayatını kaybetmiştir.
42
/
59
Bir Türk şirketi olan Birgen Air’e ait TC-GEN tescilli Boeing 757, Puerto Plata’dan kalktıktan dakikalar sonra Atlas Okyanusu’na düştü. Haftalarda apronda bekleyen uçağın pitot tüplerinin korunmamış olması ile başlayan bir hatalar zinciri sonucu düşen uçakta 189 kişi hayatını kaybetti.
43
/
59
Son dönemin popüler kitaplarından olan 'Türk Sivil Havacılık Tarihine Damgasını Vuran Uçak Kazaları' kitabı, yakın Türkiye tarihine damga vurmuş olayların üzerindeki sır perdesini aralıyor. 30'dan fazla yolcu uçağı kazasına tanıklık eden Türkiye tarihinin en ölümcül 10 uçak kazasını sizin için derledim...
44
/
59
TC-JBH tescilli bir Boeing 727, İstanbul-Antalya seferi sırasında Isparta/Karatepe’ye düştü. Uçakta bulunan 154 kişiden kurtulan olmadı. Bu kaza, aynı zamanda Türkiye toprakları üzerinde yaşanan en ölümcül uçak kazası unvanını da halen korumaktadır.
45
/
59
Middle East Airlines’e ait bir Vickers Viscount tipi yolcu uçağı ile Ankara semalarında eğitim uçuşu yapan C-47 tipi askeri uçağımızın havada çarpışması sonucu gerçekleşen olaydır. Ankara şehir merkezine düşen iki uçağın enkazı, yerdeki onlarca kişinin hayatını kaybetmesine sebep olmuştur. Yolcu uçağının büyük parçalarının düştüğü Ulus, en çok zarar gören yerlerden birisi olmuştur. Yolcu uçağındaki 11 kişi ve askeri uçağımızdaki 3 personel ile birlikte, yerdeki onlarca insanda hayatını kaybetmiştir ancak kesin rakam halen net olarak bilinmemektedir. Kimi kaynaklara göre 87, kimi kaynaklara göre 103 kişidir.
46
/
59
NASA'nın bu testi yapmasındaki amaç kaza anında uçağın nasıl yakıt deposundan alev aldığı, ne derece etkili olduğu ve içindeki yolcuların nasıl zarar gördüğünü anlamak...
47
/
59
Bu testte NASA, sadece uçağın kanatlarının kopmasını bekliyordu; ancak işler pek de planlandığı gibi gitmedi.
48
/
59
NASA, bu testler sayesinde uçak kazalarıyla ilgili önemli bilgiler topluyor ve bu da olası uçak kazalarının en az hasarla atlatılmasını sağlayacak.
49
/
59
Belki sık sık, belki ara sıra uçaklarla uzun yolculuklar yapıyoruz. Peki ama uçakların büyük sırlarından haberiniz var mı? İşte uçaklarla ilgili çok az insanın bildiği ve öğrenildiğinde 'yok artık' dedirten o gerçekler...
50
/
59
Havadayken pek hissetmiyoruz, ancak uçağa kötü hava koşullarında sık sık şimşek çarpar.
51
/
59
İki pilot uçuş sırasında asla aynı yemeği yemez. Biri zehirlenirse diğerinin sağlığı açısından risk almamak için bu uygulamaya gidiliyor. Sözgelimi bir pilot tavuk yediğinde diğeri köfte yer.
52
/
59
Tuvaletlerin kilitleri dışarıdan açılabilir.
53
/
59
Uçakta her yolculuk bir ya da iki saat sürmüyor. Çok daha uzun süreli yolculuklarda pilotlar uçuş esnasında uyuyakalabiliyor.
54
/
59
Kimse bu gördüklerinizi yıkamıyor. Tek kullanımlık!
55
/
59
Hostesler yemek servisi için geceyi beklemeyi tercih edebilir. Böylece hem daha fazla insanın uyuduğu saatlere gelinir ve bu sayede iş yükü daha azdır.
56
/
59
Koridordaki ışık acil durumlarda dışarı çıkmaya yardım ediyor.
57
/
59
Uçuş sırasında verilen kulaklıklar... Onları kimse yıkamıyor.
58
/
59
Acil durum kapılarından yolcular çıkmadan uçuş görevlileri çıkamaz.
59
/
59
Bazı havayolu çalışanlarına uçak kalkana kadar ödeme yapılmıyor. Kalkış yaparken ne kadar başarılı olduklarına bağlı ödeme alıyorlar.