19 Haziran 2025 Perşembe / 23 ZilHicce 1446

'Devrin otomobili'ni durduramayacaklar

Milli gururumuz “Türkiye’nin Otomobili” görkemli bir törenle sahneye çıktı. TOGG imzalı, SUV ve sedan iki modelin tanıtımını tüm dünya nefesini tutup izledi. Başkan Erdoğan, “Bugün ülkemiz için tarihi gün. 60 yıllık rüya gerçek oluyor. Devrim’in önünü kesmeyi başardılar, ‘devrin otomobili’nin önünü kesemeyecekler” dedi.

28 Aralık 2019 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
'Devrin otomobili'ni durduramayacaklar

YERLİ OTONUN ÖRTÜSÜ KALKTI HASRET SONA ERDİ 

ürkiye’nin, 29 Ekim 1961 yılında ‘Devrim’ arabasıyla başardığı ‘yerli otomobil’ hasreti bitti. 58 yıl sonra üretilen ilk yerli otomobil dün görücüye çıktı. Başkan Recep Tayyip Erdoğan, prototip aracı dünyaya tanıtıp ilk test sürüşünü yaptı. Gebze’deki Bilişim Vadisi’nde ‘Yeniliğe Yolculuk Buluşması’ konseptiyle düzenlenen törende C-SUV modeliyle birlikte bir de C- Sedan konsepti dünyaya tanıtıldı. Böylece Türkiye›nin ve Türk insanının yerli otomobil hayali, Erdoğan›ın 2011›de yaptığı çağrı sonrası fitili ateşlemesiyle 9 yıl sonra gerçekleşmiş oldu. Başkan Erdoğan›ın çağrısıyla Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) liderliğinde başlayan yatırımcı arayışı kısa sürede tamamlandı. Erdoğan›ın önderliğinde 2 Kasım 2017’de kurulan ve ‹babayiğitler› olarak tabir edilen Türkiye›nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG), yerli otomobilin ilk prototipini üretti. ‘Türkiye’nin otomobili’ TOGG tarafındand dün Gebze’deki Bilişim Vadisi’nde düzenlenen tanıtım toplantısıyla tüm dünyaya gösterildi. 

114 KİŞİ ÇALIŞTI

Başkan Erdoğan’ın yanı sıra TBMM Başkanı Mustafa Şentop, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay, kabinesi üyeleri, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ve TOGG Yönetim Kurulu Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu hissedarları, İş dünyası temsilcileri ile TOGG çalışanları ve yakınlarının katıldığı toplantıda ‘Türkiye’nin Otomobili’ ile ilgili sunum yapan TOGG CEO’su M. Gürcan Karakaş, ‘Türkiye’nin Otomobili’ projesine doğru zamanda ve doğru yerde start verildiğini söyledi. Üretecekleri ilk aracın bir SUV olduğunu belirten Karakaş, Türkiye’nin Otomobili’nin fikri ve sınai mülkiyet haklarının yüzde 100 Türkiye’ye ait olduğunu belirtti. M. Gürcan Karakaş, “Profesyonel bir bütünlükle, Türkiye’nin küresel markasını ortaya çıkarmak için var gücümüzle ve dünyanın en iyileriyle çalışıyoruz. Daha yola çıkarken 15 yıllık yol haritamızı adım adım planladık.  Her geçen gün büyüyen ekibimiz 114 kişiye ulaştı” dedi.

“Yeni bir otomobil markasını inşa ederken aynı zamanda küresel bir marka ortaya çıkarıp dünya ile rekabete giriyoruz” diyen Karakaş. şunları söyledi: «Teknolojik dönüşümü gerçekleştirmek için ülkelerde uygulama platformlarına ihtiyaç duyulduğunun altını çizen Karakaş “Otomobilin akıllı bir cihaza dönüşmesi sürecinde ortaya çıkacak yeni teknoloji ve yeni iş fikirlerinin uygulanabilmesi, kullanıcılara ulaştırılabilmesi için bir platform haline geleceğiz. Teknolojinin zirvesinde gezinen, mühendisliği ile meydan okuyan, Türkiye’nin üretim gücü ve yetkinlikleriyle ortaya çıkan ‘Türkiye’nin Otomobili’ etrafında oluşacak mobilite ekosistemimiz birçok yeni iş modellerini ve girişimleri tetikleyecek. Bunun dünyada da ses getireceğine inanıyoruz.”

BİR OTOMOBİLDEN DAHA FAZLASI

Segmentinin en uzun aks mesafesine sahip otomobilin teknik özelliklerine ilişkin bilgiler de ilk kez paylaşıldı. Buna göre, Türkiye’nin Otomobili, 30 dakikanın altında hızlı şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşacak. Doğuştan elektrikli modüler platform ile 300 ve 500 kilometre menzil opsiyonlarına sahip olacak otomobil, merkeze sürekli bağlı olacak ve güncellemeleri uzaktan 4G/5G bağlantısıyla alabilecek. Gelişmiş batarya yönetim ve aktif termal yönetim sistemlerinin sağladığı uzun ömürlü batarya paketine sahip olan otomobil, 200 beygir güç ile 7.6 saniye, 400 beygir güç ile de 4.8 saniye altında 0-100 km/s hızlanabilecek.      

5 YILDIZLI GÜVENLİK

Euro NCAP 5 yıldız seviyesine uyumlu, platforma entegre edilmiş batarya ile yüksek çarpışma dayanımı ve yüzde 30 daha fazla burulma direncine sahip olacak. Araç menziline yüzde 20’ye kadar katkı sağlayan geri kazanımlı frenleme de otomobilin önemli özelliklerinden biri olarak öne çıkıyor.  Bir otomobilden daha fazlasını sunan akıllı teknolojiler ile otomobil ev ve iş yerlerinden sonra üçüncü bir yaşam alanı olacak. Türkiye’nin otomobili bağlantılı altyapısıyla sürekli internetin içinde yerini alacak, internete bağlanabilmek için farklı bir cihaza ihtiyaç duymayacak. Otomobil, tüm akıllı şehir altyapısı, elektrik şebekesi, cihazlar, evler ve binalar ile iletişim halinde olacak ve yaşamın birçok farklı alanında kullanıcısının yerine düşünen bir asistana dönüşecek. 

HOLOGRAFİK ASİSTAN

Türkiye’nin otomobili, sadece elektrikli, bağlantılı ve akıllı olmasıyla değil, sahip olacağı yenilikçi ve yıkıcı teknolojiler ile de kullanıcılarının otomobil deneyimini farklı bir boyuta taşımayı hedefliyor. Bu doğrultuda, 2023 yılından itibaren dünyada ilk kez Türkiye’ninotomobilinde kullanılmaya başlanacak olan ‘Holografik Asistan’ teknolojisi için hazırlıklarını sürdürüyor. Bu teknoloji sayesinde sürücü gözünü yoldan ayırmadan aracın gösterge ekranında verilen bilgileri görmekle kalmayacak, aynı zamanda yol ve çevre hakkında ihtiyacı olabilecek diğer tüm bilgilere ulaşabilecek. Artırılmış gerçeklik ve 3 boyut ile zenginleştirilmiş görüntü sayesinde navigasyon ve diğer sürücü destek sistemlerini daha kolay kullanarak güvenli, konforlu ve interaktif bir sürüş imkanı bulacak. 

HER YERDE ŞARJ OLABİLECEK

Toplam sahip olma maliyeti; sessiz, keyifli ve sıfır emisyonla temiz bir sürüş, elektrikli otomobillerin içten yanmalı otomobillere göre sağladığı en temel avantajlar olarak öne çıkıyor. Türkiye’nin Otomobili, yollara çıkacağı 2022 yılına kadar TOGG’un öncülüğünde yayılımını sağlayacak geniş kapsamlı şarj altyapısı sayesinde evlerde, ofislerde ve yol üzerindeki istasyonlarda şarj edilebilecek. Bağlantılı ve akıllı bir otomobil olmanın sunacağı teknolojik imkanlar ile kullanıcılar otomobillerinin şarjını kolaylıkla planlayıp yönetebilecek.

‘DEVRİN OTOMOBİLİ’NE ENGEL OLAMAYACAKLAR

Türkiye Başkanı Recep Tayyip Erdoğan, TOGG’un Türkiye’nin Otomobili’nin tanıtıldığı “Yeniliğe Yolculuk Buluşması” ve Bilişim Vadisi Resmi Açılış Töreni’ne katılarak konuşma yaptı. Erdoğan şunları söyledi: 

Bizim hayalimiz; tüm hakları ülkemize ait olan, tasarımcılarımızın ve mühendislerimizin emekleriyle yoğrulan, milli teknolojilerle üretilen, dünyaya adımızı duyuracak bir otomobile sahip olmaktı. 

SESSİZ AMA DERİNDEN

Bunun için bir babayiğit arıyorduk. Nihayetinde, milletimizin bu hayaline gönül veren, elini taşın altına koyan babayiğitler ortaya çıktı ve Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nu kurdu. Sadece işine odaklanmış, profesyonel bir ekip kurup çalışmalarını bugünlere getirdiler. 

Sessiz ama derinden gidildi. İşte bugün ön gösterim araçlarını, tam da 2 sene önce söz verdiğimiz gibi, ilk kez sizlerle paylaşıyoruz. 

Aslında biz bu tarihi günde iki mega projeyi aynı anda hayata geçiriyoruz.  Hem Bilişim Vadimizin resmi açılışını gerçekleştiriyor, hem de otomobilimizin ön gösterim araçlarını sizlerle paylaşıyoruz. 

Türkiye’nin yerli ve milli otomobil arayışı yeni değildir. Yaklaşık 60 yıldır bu hayalin peşinde koştuk. İlk yerli otomobil denemesi olan Devrim’in hikâyesi, aynı zamanda bize hayallerimizin nasıl kâbusa dönüştürüldüğünün de örneğidir. 

Daha önce uçak yapan, motor geliştiren, silah üre ten müteşebbislerimizin başına ne gelmişse, Devrim otomobilinin başına da aynısı gelmiştir. 

Kimin adına çalıştığı, kimin sesi olduğu, kimin çıkarını koruduğu artık gün gibi aşikâr olan birileri çıkıp, diğer projeler gibi, bunu da hem psikolojik, hem de fiili olarak sabote etmiştir.  

Türkiye’nin kendi motorunu üretmesi için canlarını dişlerine takarak çalışanların emeklerini zayi edenler, aynı kafayla bugün de bizim karşımıza dikiliyor. Devrim otomobili için harekete geçildiğinde, “Türkler otomobil üretemez” diye bir kampanya başlatılıyor.

DURDURAMAYACAKLAR

Yerli otomobilin hem teknolojik olarak üretilemeyeceğini, hem de yeterli pazarı olmadığını söyleyenler, birkaç yıl sonra Batılı firmaların ülkemizde kurdukları otomobil fabrikalarını alkışlayarak karşılamışlardır. 

Devrim otomobilinin benzini olmadığı için yolda kalmasını, projeyi boğma kampanyasına çevirenler, emin olun, Türkiye’nin Otomobili için de aynı şeyi yapmaya çalışacaklardır. Ama bu kez izin vermeyeceğiz. Devrim otomobilinin önünü kesmeyi başardılar, ama şimdi yaptığımız “devrin otomobilinin” önünü, inşallah kesemeyecekler.

Savunma sanayinde elde ettiğimiz başarıları diğer alanlara da taşıma gayesiyle kurduğumuz bu vadiyle, yarının Türkiye’sini daha sağlam temellere oturtmayı hedefliyoruz. 

Şimdi artık sıra, bu ürünleri sivil teknolojilere uyarlayarak, daha geniş bir alana damga vurmaya gelmiştir. Bunun için tüm sektör temsilcilerimizin, üreticilerimizin, yatırımcılarımızın, tıpkı buradaki babayiğitlerimizin yaptığı gibi, ellerini taşın altına koyması gerekiyor.

Türkiye artık yeni teknolojilerin sadece pazarı değil, bunları geliştiren, üreten ve tüm dünyaya ihraç eden bir ülke haline gelecektir. 

İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü yanında kuracağımız yeni teknoloji geliştirme bölgesini de Bilişim Vadisi çatısı altına alıyoruz. İşte Osman Gazi Köprüsü burada. Artık İzmir’e iki buçuk saatte ulaşılabiliyor. Bu sayede, Kocaeli ile İzmir’i teknolojik açıdan buluşturuyoruz. 

KURALI BİZ KOYUYORUZ

Yeni teknolojilerin en önemli bileşeni yazılımlardır. Bunun için 170 bini aşan yazılımcı sayımızı hızla 500 binin üzerine çıkaracağız.

Otomobilimizin fiziken üretileceği fabrika ise bu endüstrinin kalbinin attığı Bursa olacaktır. Süratle fabrikamızın yapımına başlayacağız. 

Fikri ve sinai hakları tamamen bize ait olan bu araçla birlikte, dünya rekabetçi bir Türk markasıyla tanışmış olacak. Bizim fikirlerimiz, bizim mühendislerimiz tarafından hayata geçiriliyor. 

Atılan hiçbir adım için kimseden lisans almıyor, icazet almıyor, her türlü teknik özelliği kendimiz belirliyoruz. Bir başka ifadeyle, oyunun kurallarını artık biz koyuyoruz. Libya’da da biz koyuyoruz, Suriye’de de biz koyuyoruz. 

Sanayimizi tüm unsurlarıyla bir sonraki çağa şimdiden hazırlamak istiyoruz. Türkiye’nin otomobili projesindeki teknoloji birikimimiz, diğer pek çok sektörün de önünü açacak, ateşleyicisi olacaktır. 

Kuralları koyan biz olduktan sonra, bu çalışmada kimlerden destek aldığımızın, kimleri çalıştırdığımızın bir önemi kalmıyor. Bu konudaki kinayeler, ya cehaletin, ya husumetin, ya da özgüvensizliğin ürünüdür.

GELECEĞİN TEKNOLOJİSİ

Seri üretime geçtiğimizde Avrupa’nın, klasik olmayan, doğuştan elektrikli ilk ve tek SUV modelinin sahibi olacağız.  

2022 yılında tüm Türkiye’de şarj altyapımız da hazır olacak. Tüm kurumlarımız bu altyapı için hazırlıklara şimdiden başladı. Dolayısıyla bu otomobil yerli ve millidir. Hiç kimse bu gerçeği perdelemeye çalışmamalıdır.

Biz Türkiye’nin Otomobilini elektrikli olarak üreterek, geçmişin veya bugünün değil, doğrudan geleceğin teknolojisine uzanıyoruz. Tasarımıyla, bataryasıyla, şarj istasyonlarıyla bu otomobil projesiyle ülkemizi, geleceğin dünyasına hazırlıyoruz.

Dünyada bunu yapabilen pek az ülke vardır. Türkiye, daha en başından elektrikli otomobil alanına girerek, herkesten bir değil, birkaç adım birden öne geçiyor. 

HEDEF DÜNYA PAZARI

Bu otomobili sadece kendi ihtiyaçlarımız için üretmiyoruz. Biz küresel bir marka peşindeyiz. Avrupa gibi yakın pazarlardan başlayarak, tüm dünyada bu otomobili yollarda gördüğümüz gün, hedefimize ulaşmış olacağız. 

Milletimizin de bu araca sahip olmak için sabırsızlıkla beklediğini biliyoruz. Bu otomobilin ticari olarak satışa sunulacağı 2022 öncesinde ön satış süreci başlatılabilir. Recep Tayyip Erdoğan olarak, şahsım adına ilk ön siparişi de buradan veriyorum. 

İLK SÜRÜŞ ERDOĞAN'DAN

Başkan Erdoğan, tanıtımı yapılan “Türkiye’nin Otomobili”ni kullandı. Erdoğan’a, Bilişim Vadisi’nde gerçekleştirdiği test sürüşünde Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, TOGG Üst Yöneticisi Mehmet Gürcan Karakaş ile torunu Ahmet Akif Albayrak da eşlik etti. Erdoğan, daha sonra  beraberindekilerle fotoğraf çektirdi.  

BU GURUR TÜRKİYE'NİNDİR

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, geçmişte Vecihi Hürkuş, Nuri Demirağ gibi parlak isimlerin Türkiye’nin önünü açacak girişimlere niyetlendiklerini ve Devrim otomobili gibi cesaretli adımların atıldığını anımsatarak, “Ama maalesef yeterli ekosistem gelişmediğinden, en çok da bu işleri sahiplenecek, yüreklendirecek bir siyasi irade olmadığından böyle fevkalade önemli çabalar akim kaldı. Yerli, milli, özgün atılımları boğmaya çalışan zihniyet yüzünden birçok fırsatı kaçırmış olduk. İşte son 17 yılın belki de en büyük başarısı, bu zihniyetleri dönüştürmek oldu” değerlendirmesinde bulundu. 

HAYAL GERÇEĞE DÖNÜYOR 

Gencinden yaşlısına, girişimcisinden sanayicisine tüm milletin tarih boyu sahip olduğu özgüveni bu dönemde geri kazandığını dile getiren Varank, “Yıllarca bu millete ‘yapamazsın, başaramazsın’ diyenlere inat, ‘en iyisini biz yaparız’ dediğimiz günlere geldik. Türkiye’nin 60 yıllık hayali olan kendi otomobilini üretme fikrinin işte bu günlerde gerçeğe dönüşüyor olması asla bir tesadüf değil” dedi. Varank, Türkiye’nin en güzide şirketlerinin bir araya gelerek Başkan Erdoğan’ın himayesinde Türkiye’nin Otomobilini dünyaya tanıttıklarını belirterek, şunları kaydetti: “Her biri birbirinden tecrübeli parlak zihinler bu otomobili geliştiriyorlar. Bu otomobil, tüm fikri ve sınai mülkiyet haklarıyla, mühendislik kararlarıyla Türkiye’nin otomobilidir. Bu otomobilden kazanılan her kuruş, Türkiye’nin kazancıdır. Bu gurur, 82 milyon vatandaşımızın, Türkiye’nin gururudur. Türkiye’nin Otomobili,  sadece bir araba üretme projesi de değildir. Türkiye’nin yeni fırsat  pencerelerini yakalama hamlesidir... İşte Türkiye’nin Otomobili ile küresel piyasada rekabet edecek markamızı oluşturuyor, sektörün geleceğinde ‘biz de varız’ diyoruz. Böylece otomotiv sektöründeki 32 milyar dolarlık ihracat kapasitemizi ve istihdam hacmini daha da yukarılara çekeceğiz” 

BOY ESPRİSİ YAPTI 

Varank, paylaştığı fotoğrafı hatırlatarak, “Bu gündeme düşünce ben de üstü örtülü iki aracın ortasında çektirdiğim bir fotoğrafı kamuoyuyla paylaştım. Bunun üzerine ‘acaba arabalar mı büyük yoksa bakanın mı boyu kısa’ diye oldukça yoğun tartışmalar oldu. Siz arabaların yanında durunca araçların boyutları hakkında soru işaretleri de sanırım tamamen ortadan kalkmış olacaktır” dedi.

BU BİR MEYDAN OKUMADIR

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) Yönetim Kurulu Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Türkiye’nin Otomobili’nin 2020’de ülkenin en önemli küresel markalarından biri olacağını belirterek, “Marka lansmanımızı gerçekleştireceğiz. 2021’de fabrikamızı tamamlayıp, açılışını yapacağız. 2022’de de inşallah ilk aracımız banttan çıkmış olacak” dedi. Türkiye’nin Otomobili’nin sadece yerli marka araba üretmek anlamına gelmediğini söyleyen Hisarcıklıoğlu, “Bir otomobilden daha fazlasıdır, teknolojik dönüşümdür, dijital ekonomiye geçiştir, tek başına 20 bin ilave istihdamdır, 7.5 milyar dolar daha az cari açıktır, gayri safi milli hasılaya 50 milyar dolar katkıdır. Yani Türkiye’nin Otomobili yeni bir meydan okumadır” dedi. Otomobilin sadece Türkiye’de üretilmeyeceğine dikkati çeken Hisarcıklıoğlu, “Markası, patenti, tasarımı bizim olacak. Lisans almayacağız, lisans satacağız. Montaj yapmayacağız, montaj yaptıracağız. Başkasının patenti için çalışmayacağız” diye konuştu.       

‘ÜLKEMİZ İÇİN VARIZ’

Hisarcıklıoğlu, TOGG ortakları olan babayiğitleri de sahneye çağırdı. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, Hisarcıklıoğlu’nun Türkiye›nin Otomobili yatırımı için yaptığı daveti hatırlatarak, (Var mısınız?) dedi. Biz de “Ülkemiz için varız, var olmaya da devam edeceğiz” dedik” dedi. Turkcell Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Akça da Türkiye’nin Otomobili’nin hayırlı olmasını diledi. Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan ise “Grup olarak Türkiye’nin Otomobili’nin bir parçası olmaktan büyük mutluluk, onur duyuyoruz” dedi. 

BUGÜNE NASIL GELİNDİ

Erdoğan ateşledi 9 yılda ortaya çıktı

20.01.2011: Türkiye’nin Otomobili Projesi’nin hikayesi Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın, TÜSİAD Genel Kurulu’nda yaptığı konuşma ile başladı. Erdoğan “Şu anda otomotiv sektörü içinde olan babalar burada. Bu işi halledin. Türkiye’ye ve Türk’e bu yakışır” dedi. 

26.09.2011: Aynı yıl Erdoğan Türk Traktör’ün 600 bininci traktörünün banttan indirilmesi töreninde ısrarını sürdüren Erdoğan “Bu pazara artık yerli bir otomobil yakışır” diye konuştu.

22.05.2014: Aradan 3 sene geçti ve Ford Yeniköy Fabrikası açılış töreninde konuşan Erdoğan, “Yerli otomobil markası konusunda ısrarım var” dedi.

20.10.2015: Proje ile ilgili ilk somut adım atıldı. Yerli otomobil geliştirme çalışmaları kapsamında Saab ile işbirliğine gidildi. Saab’a fikri mülkiyet hakları için 40 milyon Euro ödendi.

18.05.2017: Erdoğan bu kez TÜSİAD toplantısında “Eğer şu salondan bir babayiğit çıkartamıyorsak dükkanı kapatıp gitmemiz lazım” dedi. 

24.05.2017: Erdoğan çağrısını bu kez TOBB Genel Kurulu’nda tekrarladı. Erdoğan, “Montajcılık bu millete yakışmıyor. Gelin yüzde yüz yerli otomobilin ‘made in Turkey’ olarak çıkartalım” ifadesini kullandı. TOBB çağrıya olumlu yanıt verdi.

02.11.2017: Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde, Türkiye’nin otomobilini üretecek ‘5 babayiğit’ kamuoyuna duyuruldu. İmzalanan protokolle Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile TOBB koordinasyonunda Anadolu Grubu, BMC, Kök Grubu, Turkcell ve Zorlu, Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nu (TOGG) kurdu.

02.06.2018: Bosch’ta üst düzey yöneticilik yapan Gürcan Karakaş, TOGG CEO’su olarak atandı.

30.09.2019: TOGG,Gebze’de yer alan Bilişim Vadisi’ne taşındı. 

20.12.2019: Yerli otomobil brandalı haliyle kendini ilk kez gösterdi. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank bu görentüleri paylaştı.

26.12.2019: TOGG, sosyal medya hesabından yerli otomobilin çeşitli detaylarını gösteren fotoğraflar paylaştı. Resmi tanıtımdan bir gün önce paylaşılan fotoğrafta, otomobilin iç mekanı hakkında ipuçları verildi. 

27.12.2019: Ve hasret bitti.

‘Türkiye’nin Otomobili’nin tanıtımında bir de sürpriz yaşandı. Fuaye alanında Türkiye’nin ilk yerli otomobili Devrim de yer aldı. 

TWITTER’DA DÜNYA GÜNDEMİNE OTURDU

 Türkiye’de büyük bir merakla beklenen Türkiye’nin otomobili, Twitter’da da dünya çapında “trend topic” oldu. #Yerlioto hashtagi ile dünya gündeminde birinci sırada yer alan Türkiye’nin otomobili hakkında çok kısa bir süre içinde 100 binden fazla tweet atıldı.

KANAL İSTANBUL'U YAPACAĞIZ

Başkan Erdoğan, “İsteseniz de istemeseniz de Kanal İstanbul yapılacaktır” dedi. Erdoğan, Gebze’de yerli otomobilin tanıtım törenin ardından, Hereke’ye geçti. Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı Milli Saraylar Hereke Halı ve İpekli Dokuma Fabrikası’nı ziyareti öncesinde halka hitap etti. Son 17 yılda CHP’nin karşı çıkmadığı tek bir eseerin olmadığını anlatan Erdoğan, “İsteseniz de istemeseniz de Kanal İstanbul yapılacaktır. Çıkmış ne diyor biliyor musunuz? ‘O parayı insana harca.’ Kanal İstanbul kim için? Onlar insan için değil mi? İnan, buna sor, insan nedir veya insan kimdir? Bunu bize tanımla. Onu bile tanımlayamaz” diye konuştu.   

ATEŞLEYİCİ OLACAK

Erdoğan, Twitter hesabından, “Türkiye’nin Otomobili”ne ilişkin bilgilerin yer aldığı infografiyi paylaştı: Türkiye’nin Otomobili projesindeki teknoloji birikimimiz diğer pek çok sektörün de önünü açacak, ateşleyicisi olacaktır. 

MEHMET AKİF'İ ANDI

Erdoğan, vefatının 83. yılında Milli Şair Mehmet Akif Ersoy’u andı. Twitter hesabından, “Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklal” notuyla paylaşımda bulunan Erdoğan, “Ebediyete irtihalinin 83. yılında Milli Şairimiz Mehmet Akif Ersoy’u hürmet, rahmet ve minnetle yad ediyorum” ifadesini kullandı. 

TÜRKİYE’NİN OTOMOBİLİ’NE 22 MİLYARLIK FABRİKA

Örtüsünü dün kaldıran ‘Türkiye’nin Otomobili’ Bursa’dan dünyaya yayılacak. Bursa-Gemlik’te kurulacak fabrika 22 milyara mal olacak. Temeli 2020’de atılacak fabrikada 4 bin 323 kişi işbaşı yapacak.

Başkan Recep Tayyip Erdoğan’ın katıldığı törenle dün görücüye çıkan Türkiye’nin Otomobili Bursa-Gemlik’te üretilecek. Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı kararına göre fabrika 22 milyara mal olacak. Fabrikanın temeli ise 2020’de atılacak. Başkan Recep Tayyip Erdoğan imzasıyla yayımlanan kararın detayları şöyle:

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından komple yeni yatırım olarak inşa edilecek tesisin öngörülen toplam sabit yatırım tutarı 22 milyar olacak. Yatırımın süresi ise başlangıç tarihi olan 30 Ekim 2019’dan itibaren 13 yıl olarak belirlendi. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi halinde Sanayi Bakanlığı tarafından bu sürenin yarısı kadar ek süre verilebilecek.

Yerli otomobil üretim tesisinde 4 bin 323 kişi istihdam edilecek ve bu kişilerin 300’ü nitelikli personel olacak.      

Elektrikli otomobilin üretimi 5 modelde yılda 175 bin adet olacak. 

Devlet Malzeme Ofisi (DMO) tarafından 31 Aralık 2035 tarihine kadar 30 bin adet elektrikli otomobil için alım garantisi uygulanacak.

Proje bazlı devlet desteği verilecek yatırım için Gümrük Vergisi muafiyeti, KDV istisnası, yüzde 100 vergi indirimi, azami tutar sınırı olmaksızın 10 yıllık sigorta primi işveren hissesi desteği, 10 yıllık Gelir Vergisi stopajı desteği, azami 360 milyon liralık nitelikli personel desteği, faiz ve kar payı desteği ile yatırım yeri tahsisi ve alım garantisi sağlanacak.      

Yatırıma katkı tutarı 31 Aralık 2032 tarihine kadar azami 960 bin adet araç için kullanılmak üzere 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu’nu kapsamında hak edilen yatırıma katkı tutarının yüzde 56.5’ini geçemeyecek. 

Öngörülen toplam sabit yatırım tutarının gerçekleştirilmesi amacıyla 31 Aralık 2023 tarihine kadar en az 3 milyar 500 milyon lira tutarında nakit sermayenin ortaklarca şirkete ödendiği yeminli mali müşavir raporu ile bakanlığa bildirilecek. 

ÖRTÜ KALKTI, SİPARİŞ YAĞDI

Türkiye’nin Otomobili’nin dün görücüye çıkmasıyla beraber sipariş yağdı. İlk siparişi Başkan Recep Tayyip Erdoğan’ın verdiği otomobil için İstanbul Taksiciler Odası Başkanı Eyüp Aksu 17 bin adet sipariş verdiklerini açıklamıştı. Dün bu siparişleri yenileri eklendi. Türkiye’nin Otomobili için bir başka sipariş de Konya’dan geldi. Konya Büyükşehir Belediye Başkanı Uğur İbrahim Altay, 100 adet yerli otomobil için ön siparişte bulunacaklarını söyledi. Başkan Altay,  yerli otomobil ile Türkiye´nin yarım asırlık hayalini gerçekleştirdiğini belirterek, şunları söyledi: ‘’Ülke olarak, tüm hakları ülkemize ait olan yerli otomobilimizin hayata geçişine şahitlik etmenin gururunu yaşıyoruz. Son teknoloji ile donatılmış, doğuştan elektrikli otomobilin seri üretime geçmesiyle bir dünya markası haline geleceğine inancımız tamdır.’’

‘BİZ DE VARIZ’ DEDİLER

Aynı zamanda Nişantaşı Üniversitesi de, Türkiye’nin Otomobili için sipariş veren kurumlar arasında yer aldı. Türkiye’nin tarihi bir güne şahitlik ettiğini söyleyen Nişantaşı Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Şenay Yalçın, yerli ve milli ürünlerle dünyada markalaşmanın önemine dikkat çekerek, “Dünya ekonomi sahnesinde söz sahibi olmak istiyorsak yerli ve milli ürünler üretmeliyiz ve tercih etmeliyiz. Ekonominin lokomotiflerinden biri olan otomotiv sanayisinde dışa bağımlığı yok etme anlamında ilk adımın atıldığı bu önemli gün ülkemiz adına bir dönüm noktasıdır. Bu noktada yerli otomobilin ilk talipleri arasında Nişantaşı Üniversitesi olarak biz de varız” dedi.

YERLİ ELEKTRİKLİ OTOYA İŞ DÜNYASINDAN TAM DESTEK: ELEKTRİK ALDIK, SAHİP ÇIKACAĞIZ

TÜSİAD Başkanı Simone Kaslowski: Türkiye’nin Otomobili  girişiminin başarısını candan kutlarım. Akıllı teknolojileri ve temiz enerjiyi önceliklendiren çalışmaları ülkemiz için son derece kıymetli görüyoruz. Hepimizi heyecanlandıran bu girişime emek veren herkesi içtenlikle tebrik ediyoruz.

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç: İTO, Türkiye’nin Otomobili’nin taşıdığı misyonun ve oluşturacağı katma değerin en büyük destekçisi. Çünkü yeni ve yerli teknolojilerle üretimin derinliklerine nüfuz etme zamanımız geldi. Bu projenin diğer sektörler için de bir örnek olacağına ve ülkemizin refahının artmasına önemli katkılarda bulunacağına yürekten inanıyorum. İstanbul iş alemi olarak yüzde 100 elektrikli yerli otomobile sahip çıkacağız. Gururluyuz. Türkiye’nin Otomobili’nden bütün Türkiye’nin iyi elektrik alacağına eminim. Şimdi önümüzde fırsatlarla dolu yeni bir yol var.

Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Başkanı İbrahim Burkay: Türkiye’nin 60 yıllık yerli otomobil hayâlinin Bursa’da gerçekleştirilecek olmasının mutluluğunu ve heyecanını yaşıyoruz. Alınan kararın Bursa iş dünyası için yeni yıl müjdesi niteliğinde. İlk Türk otomobil fabrikasının kurulduğu şehir olan Bursa, bilgisi, tecrübesi ve güçlü potansiyeliyle ülkemizin 60 yıllık millî otomobil üretme hayalini gerçeğe dönüştürmesinin mutluluğunu ve heyacanını taşımaktadır.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Baran Çelik: Yerli otomobilin Bursa’da üretilecek olması, Bursalı otomotiv üreticilerini endüstride küresel boyutta yaşanan dönüşüme hızlı adapte olmaları yönünde teşvik edecektir.

Renaul-Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş: Bir Türk vatandaşı olarak gurur duydum. Tamamen elektrikli olduğu için dünyada  rekabet edebilecek. Fazlası var eksiği yok. Çok beğendim. Yaşayan canlı organizma gibi dizayn edilmiş. 

Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Nurettin Özdebir: Hemen bir tane almak isterim. Dört çeker, gerçekten güzel ve güvenli bir arabaya benziyor, estetik olarak da son derece güzel. Bir spor araba kadar hızlı. Teknoloji olarak günümüzün ötesinde güzel bir araba. l tes-iş genel merkez yönetim kurulu:  Yerli otomobilin elektrikli olması ve sıfır emisyon hedefine katkı sağlayacak olması takdire şayandır. İstihdama yapacağı katkıyı da değerli buluyoruz. 

DEVRİM İÇİN SAYGI DURUŞU

Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG) resmi Twitter sayfasından “Devrim mühendislerine saygıyla…” notuyla gece 00.00’da 29 Ekim 1961 yılında üretilen Türkiye’nin ilk yerli otomobili ‘Devrim’in bir fotoğrafı paylaşıldı. Paylaşımda, “Devrim mühendislerine saygıyla…” ifadesi kullanıldı. Gecenin ilerleyen saatlerine rağmen yoğun ilgi gören paylaşım kısa sürede binlerce beğeni aldı. Bazı kulanıcıların “Bu sefer olacak”, “Artık başka Devrimler yaşamayalım, tüm Türkiye arkanızda” şeklindeki yorumları da dikkati çekti. İlk yerli Türk otomobil ‘Devrim’den 4 adet üretilmiş, ancak kara propaganda nedeniyle, proje kısa sürede rafa kalkmıştı.

TASARIMI SOSYAL MEDYAYI SALLADI

Türkiye’nin Otomobili, sosyal medyayı da salladı. Türkiye’nin Otomobili için açılan başlıklar Twitter’de Türkiye gündeminin birinci sırasına yerleşip, yüz binlerce yorum aldı. Kullanıcılar otomobilin elektrikli ve çevre dostu olmasını övdü. Sosyal medya kullanıcıları, en çok tasarımı beğendiklerini ifade etti. Bazı  yorumlar şöyle: 

M. Bilal Kenasari: Audi Q5, Porsche Cayenne, Jaguar fpace, TOGG  #Yerlioto kasalar benziyor, diğerlerinde elektrik teknolojisi yok. 

Emre Aknefer: TC’yi kaldırmışsınız diyenlere gelsin. Biz TC’yi kalplere yazmışız, milli değerimiz olan yerli otoya logo yapmışız.

İlknur Dönmez: “Vatana millete hayırlı uğurlu olur inşallah. Her şey herkes gelip geçici lakin; vatan bizim.

Büşra Kaya: Sen arabasın kendine gel. Ne bu kendine aşık etme çabası.

Canfeza: SUV’u heyecanla bekliyordum ama sedan modelinin tasarımı beni benden aldı.