25 Haziran 2025 Çarşamba / 29 ZilHicce 1446

Faciada İsrail ‘Kurnas’lığı

Peş peşe düşen F4 savaş uçaklarının, İsrail tarafından 2020 yılına kadar kullanılması teminatıyla Türkiye’ye teslim edildiği, ancak getirildikten 3 yıl sonra düşmeye başladığı ortaya çıktı. Uçakların modernize ihalesi ise 28 Şubat sürecine denk geliyor.

Ahmet Fatih Erturan - Şerife Güzel7 Mart 2015 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:
Faciada İsrail ‘Kurnas’lığı

Peşpeşe gelen uçak kazaları dikkatleri İsrail’in 2020 yılına kadar kullanılması için modernize ettiği F4 uçaklarına çevirdi. Türkiye’nin envanterinde 1997 yılında toplam 54 adet bulunan F4 uçaklarının modernizasyonu 632,5 milyon dolar karşılığında İsrail’de yapıldı. ‘Kurnas Modernizasyonu’ adı verilen anlaşmada F4 uçakları İsrail’de modernize edilerek 27 Ocak 2000 tarihinde Türkiye’ye teslim edildi. Ancak teslimi yapılan ilk 16 uçağın yakıt sızdırması nedeniyle uçuşları durduruldu. Yapılan incelemelerde, yakıt tahliye borularının izolasyonunda sorun olduğu ve bu işlemin İsrail’de yapılan modernizasyonda hatalı yapıldığı ortaya çıktı. Ayrıca İsrail’in yaptığı ve 2020 yılına kadar kullanılması için modernize edilen uçaklar teslimattan sadece 3 yıl sonra 2003 ve 2004 yılında motor arızası nedeniyle düştü.

4 uçak arıza nedeniyle düştü

Yaklaşık 15 yıl içinde Türkiye’nin 2’si geçtiğimiz günlerde olmak üzere toplam 4 adet F4 uçağı çeşitli arıza nedeniyle düştü ve bu kazalar sonucu toplam 8 pilotumuz şehit oldu. Herkes bu konuda çeşitli öngörüde bulunurken, F4 uçaklarının 1997 yılında İsrail tarafından modernize edilmesinde bir sıkıntı olup olmayacağını tartışmaya başladı. Konuyla ilgili geçtiğimiz yıllarda bir rapor hazırlayan Savunma Sanayii ve İç Güvenlik Uzmanı Özge Kılınç, raporunda 2000 yılında İsrail’in modernize ederek teslim ettiği uçaklarda sıkıntı olduğunu ifade ediyor. Kılınç’ın www.savunmasanayi.net  internet sitesinde yayımladığı raporda, Türkiye’nin o zamanki yıllarda Bakanlar Kurulu tarafından ekonomik kriz nedeniyle yeni uçak alınması yerine F4 uçaklarının modernize edilmesi kararlaştırıldığını ve modernizasyon konusunda Almanya ve İsrail devletlerinin talip olduğunu bildiriyor.

632,5 milyon dolar verildi

Raporda, 1997 yılında Türkiye’nin envanterinde toplam 54 adet F4 uçağı bulunduğunu ve bu uçakların zamanın hükümeti tarafından uzun bir kredi ve finansman müzakere süreci sonucunda, İsrail’in devlet şirketi IAI (Israel Aircraft Industry) firmasının LAHAV birimi ile 632,5 milyon dolar hacimli ‘Kurnas Modernizasyonu’ anlaşması imzalandığını söylüyor. Raporda, ilk 16 adet F4 uçaklarını 3 yıl içinde modernize edip 2000 yılında Türk Hava Kuvvetlerine teslimatının yapıldığı da belirtildi.

F 4’LERİN YERİNİ  F 35’LER ALACAK

FİLOLARIN DAĞILIMI

 

 

Türkiye, peş peşe gelen kazalarla gündeme gelen F 4’lerin yerini, son teknoloji ve yarı görünmezlik özelliğine sahip F 35 uçakları alacak. Türkiye’nin alacağı 100 adet “beşinci nesil” F 35 uçağının teslimatında geri sayım başladı. 2006 yılında başlatılan ve Türkiye’nin de ortak olduğu JSF(Joint Strike Fighter /Müşterek Saldırı Uçağı) programı çerçevesinde 2020’ye kadar alınacak uçakların test uçuşları tamamlandı. Üretime başlandı. Son teknoloji ve yarı görünmezlik özelliğine sahip olacak F 35 uçaklarının teslimine de en kısa sürede başlanacak. ABD, İngiltere, İtalya, Hollanda, Kanada, Avustralya, Norveç ve Danimarka’nın yer aldığı programa her ülkenin savunma sanayisi katkı sağlıyor.  JSF programının hızlandırılması yönünde adım atılması bekleniyor.