14 Aralık 2024 Cumartesi / 13 CemaziyelAhir 1446

Hız Koridorları, kara noktalarda ölümlü kazaları bitirdi

Türkiye'de ilk kez Konya'da uygulamaya başlanan Trafik Elektronik Denetleme Sistemi (TEDES) ölümlü kazaların en çok yaşandığı kara noktalarda kuruldu. Sistem, hız ihlallerinin yüzde 90 düşmesini sağlarken ölümlü kazaların da önüne geçti.

CİHAN26 Eylül 2013 Perşembe 07:00 - Güncelleme:
Hız Koridorları, kara noktalarda ölümlü kazaları bitirdi
Konya'da son 3 yılda toplam 94 kişinin hayatını kaybettiği kara noktalarda TEDES'in hayata geçmesiyle birlikte 6 aydır ölümlü kaza yaşanmıyor. Günde 21 bin 91 hız ihlalinin gerçekleştiği yollarda sistemin devreye girmesiyle hız ihlalleri sayısı da günlük 2 bin 300'e kadar düştü.

TEDES, hız tutkunlarının adeta kabusu oldu. Sistem, belirli bir güzergahın başlangıç ve sonunda araçların plakalarıyla birlikte bu noktalardan giriş-çıkış zamanlarını kayda alıyor. Söz konusu plaka, kendi araç sınıfına göre belirlenmiş süreden önce bu koridoru terk ederse hız ihlali tespit edilerek ceza kesiliyor. Bir otomobil, eğer 3500 metrelik koridoru 178 saniyeden önce terk ederse hız limitini aştığı sistem tarafından otomatik olarak tespit ediliyor. Sistem, hız limitini aşan aracın plakasına anında ceza yazıyor ve araç sahibinin adresine postalıyor.

Türkiye'nin kuzey- güney, doğu–batı yönlerinde kavşak noktası konumunda olan Konya, ölümlü trafik kazalarının da en çok yaşandığı şehirlerden biri konumunda. Coğrafi yapısına bağlı olarak kilometrelerce uzanan düz yollarda hız ihlalleri de bir o kadar fazla yaşanıyor. Konya İl Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürü Muzaffer Bıyık, sistemin Türkiye'de ilk kez Konya'da uygulandığını dile getiriyor. Bıyık, 10 farktı noktada oluşturulan TEDES sisteminin asayiş ve güvenlik olaylarında da polise katkı sağladığını aktarıyor.

SİSTEM, 19 BİN 500 CEZA KESTİ

TEDES, kurulduğu günden bu yana 6 ayda 19 bin 500 araca trafik cezası kesti. Sistemin bulunduğu 10 Hız Koridoru'nda günde yaklaşık 420 bin aracın bilgisi kayıt altına alınıyor. Hız Koridorları'nda otomobiller için hız sınırı 70 kilometre, ticari araçlar için ise 50 kilometre. Bir otomobil, 3500 metrelik koridoru 178 saniyeden önce geçerse hız limitini aştığı sistem tarafından tespit edilerek cezai işlem uygulanıyor. Sistem, hız limitlerinde yüzde 10'luk hız toleransını da dikkate alarak hesaplama yapıyor.

KONYA'DA 10 HIZ KORİDORU

Konya İl Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürü Muzaffer Bıyık, TEDES sisteminin kurulmasıyla hız ihlallerinde yüzde 90 seviyede düşüş yaşandığına dikkat çekiyor. TEDES sisteminin Konya'nın 3 ana çevre yolunda 5 ayrı noktada 10 koridor şeklinde kurulduğu bilgisini veriyor. Bıyık, Konya'da TEDES'in kurulduğu yollarda son 3 yılda gerçekleşen trafik kazalarında toplam 94 kişinin hayatını kaybettiğini, 1871 kişinin de yaralandığı bilgisini veriyor. Bıyık, "TEDES, Konya'da ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarının özellikle yaya kazalarının yoğun şekilde meydana geldiği Yeni İstanbul Caddesi, Beyşehir Çevre Yolu ve Adana Çevre Yolu Caddelerinde 5 farklı noktada 10 hız koridoru şeklinde kuruldu. Her hız koridoru için hız kurallarına uyularak terk edilmesi gereken azami zaman dilimi saniye cinsinden belirlendi. Bu zaman diliminin altında koridoru terk eden araca cinsine göre ceza işlemi uygulanmaktadır." diyor.

ASAYİŞ VE GÜVENLİKTE DE KATKI SAĞLIYOR

Trafik Denetleme Şube Müdürü Muzaffer Bıyık, TEDES'in kurulmasındaki amacın ceza yazmak değil can kayıpları ve yaralanmaların önüne geçmek olduğunu anlatıyor. Sistemin yalnızca trafikte değil, asayiş ve güvenlik hizmetleri açısından da polise katkı sağladığına değiniyor. Sistem sayesinde yakalamalı, hacizli, çalıntı, kayıp ve adli olaylara karışmış araçların da tespit edilebildiğini aktaran Bıyık, Türkiye'nin birçok ilinden ilgili kurumların Konya'ya gelerek TEDES'i incelediğini ifade ediyor.

HIZ KORİDORU NEDİR?

Belirli bir güzergahın giriş ve çıkış noktalarına yerleştirilen kameralarla araçların fotoğrafları çekilerek plakaların giriş ve çıkış zamanlarını kayıt altına alıyor. Kaydedilen araçlara ait hızlar; hız = yol / zaman formülüyle sistem tarafından hesaplanıyor. Araç, eğer belirlenmiş süreden önce koridoru terk etmişse sistem tarafından tespit ediliyor ve ihlali gerçekleştiren araca ait bilgiler ve görüntüler ceza makbuzuyla birlikte araç sahibine posta yoluyla gönderiliyor.