27 Kasım 2020 Cuma / 11 RebiülAhir 1442
Gece modu

Paramotor nedir, özellikleri nelerdir? Paramotor ne demek?

Paramotor nedir? sorusunun yanıtı vatandaşlar tarafından araştırılmaya başlandı. Geçtiğimiz gün İskenderun'da meydana gelen terör saldırısını gerçekleştiren PKK'lıların paramotorlarla Münbiç'ten Amanoslar'a geldiği belirlendi. Bu gelişme sonrası konu hakkında araştırmalar hız kazandı. Paramotor, hava taşıtları arasında en hafif ve en kolay hareket ettirilebilen araçtır. Peki Paramotor ne demek?

28 Ekim 2020 Çarşamba  11:34 - Güncelleme: 28 Ekim 2020 Çarşamba 11:34

İskenderun'da meydana gelen saldırıda teröristlerin paramotorla Münbiç'ten Amanos Dağları'na geldiği tespit edildi. Bu gelişme sonrası Paramotor'un ne olduğu hakkında araştırmalar hız kazandı. Paramotor, motorlu hafif hava araçları arasında en kolay yapılı araçtır. Yamaç paraşütünün optimizasyonu ile çalışır. Buna göre; Paramotor nedir? İşte konu hakkında merak edilen detaylar.

PARAMOTOR NEDİR?

Hava araçları ve taşıtları arasında en hafif olan paramotor, motorlu yamaç paraşütü olarakta kullanılan bir araçtır. Sırtta taşınan bir motor, büyük pervane ve yamaç paraşütü ile uçabilen hafif hava aracı olan paramotorlarda, uçuş irtifası tamamen pilotun kontrolündedir, yerden 5 kilometre yüksekliğe kadar çıkabilir. İşte paramotor hakkında merak edilenler...

Çalışma mantığı olarak daha çok yamaç paraşütünün optimizasyonu ile hareket eden paramotor aslında motorlu yamaç paraşütleri ya da “Powered Paragliding” (PPG) tanımlanan araçlardır. Yani, Paramotor: Pilotun paraşütüne ek olarak bir de sırtında pervaneli motor taşıdığı bir hava aracıdır.

PARAMOTOR TEKNİK ÖZELLİKLERİ NELER?

Paramotor da bir adet motor bulunur. Bu motor pilotun ileri doğru hareket etmesini ve yükselmesini sağlar. Paramotorün havada süzülmesini sağlayan kanat yani paraşüt. Harness olarak adlandırılan ve pilotu paraşüte ve motora bağlayan uçuş koltuğu bulunur. Pilotun sırtında yedek paraşüt

Pilotun sesten etkilenmemesi için kulaklık ve kafasını koruyan bir kasktan oluşur.

Paramotoru dünyada ilk kez 1980 yıllarında İngiliz helikopter pilotu Mike Byrne tarafından İngiltere'nin Essex şehrinde kullandığını tarih sayfalarından okuyoruz. 1986 yılında Fransa’da popüler olmasının ardından hobi aracı olarak Avrupa’da hızla yayılmaya başlayan paramotor, 13 Haziran 2006 yılında “Csaba Lemak” adlı bir firma tarafından ilk kez elektrik motorlu paramotoru üretip hobi amaçlı kullanılmasını sağlamış ve dünyaya tanıtmıştır.

PARAMOTOR KULLANIMI

Motoru dursa da yere güvenle iniş yapabilen en güvenli motorlu hafif hava aracıdır. Paramotorun havalanabilmesi için 20 ila 40 metrelik düz bir alan yeterlidir. Kanatları hareket ettirmek için ön tarafta bulunan kol yardımıyla kanatların sağa veya sola çevrilmesi sağlanarak istenilen istikamete doğru seyir edilebilir.

Paramotorun motoru oldukça küçüktür ve hava akımını kullanıp itme gücü elde ederek paramotorun ilerlemesini sağlar. Paramotor kullanmak için herhangi bir lisans gerekmiyor olsa da havacılık kuralları çerçevesinde veya izni ile uçulabilmektedir. Paramotor kullanmak için sertifikalı eğitim kurumlarından eğitim rahatlıkla eğitim alabilirsiniz. Paramotor eğitimleri, 10 günden 2 aya kadar sürebilmektedir. Belirlenen bölgelerin dışında izin alınmadan yapılan uçuşlarda cezalar uygulanmaktadır.

Pilot ne kadar büyükse, kanat ve fırlatma için gereken itme gücü de o kadar büyük olur. Sağlığı oldukça iyi olan çoğu kişi bir paramotora ayakla fırlatabilir ve hatta yapay eklemli ayakla fırlatma yapan pilotlar bile vardır. Ayakla fırlatmanın fiziksel yönü ile ilgili sorunları olan kişiler, paramotorlarına üç tekerlekli bisiklet veya dörtlü eklemeyi tercih edebilir. Trike veya quad, normal bir uçak veya motorlu paraşüt gibi tekerleklerden fırlatılabilmesi için paramotorun takılabildiği bir platformdur.

Paramotor ile durgun hava koşullarında 20 knottan daha güçlü rüzgârlarda uçuş tavsiye edilmektedir. Paramotorla düz ve ters olmak üzere iki tür kalkış yapabilir, az rüzgâr olan havada düz, rüzgârın yeterli olduğu havada da ters kalkış yapılır. İniş için ise rüzgâr karşıya alınarak yere 1 metre kala kanat frenleri çekilir ve yer ile temas sağlanmaya çalışılır.

Paramotorla güvenli iniş için en önemli olay kanatlardır. İniş yapmak kolay kalkış yapmak zordur. Paramotorun motoru itme kuvveti üretir ve mesafe kat ettirir. Kanatlar ise yönlendirme yaptırır, hızlı düşüşü engeller. İniş yaparken herhangi bir olumsuzluk durumunda motoru sayesinde tekrar havalanabilir. Paramotorlarla en güvenli uçuş yüksekliği 100 ila 200 metredir. Motor sesinin rahatsız etmemesi için kulaklık ve kask kullanılması şarttır.

Ülkemizde çift kişilik ve tek kişilik hobi uçuşları oldukça yaygındır. Ülkemizde paramotor genel de reklam ve belgesel çekimlerinde kullanılmaktadır. Ülkemizde paramotor denizde can kurtarma amaçlı da kullanılmaktadır.