Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı (SETA), Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi’nin (TEOG) eski uygulamalarla karşılaştırmasını yapmak amacıyla bir araştırma yaptı. Öğrenci, öğretmen ve okul yöneticileri ile yapılan görüşmeler sonunda çıkarılan araştırma raporunda şu tespitler öne çıktı:
Dershaneye ihtiyaç azaldı
Soruların, öğrencilerin okullarda gördükleri belli sayıdaki konudan sorulması, çocukların okula daha fazla odaklanmasına neden oldu. Bu da öğrencilerin dershaneye olan ihtiyaçlarının azalttı. Öğrenciler de “Dershaneye gitmedim ama eğer SBS olsaydı giderdim. Çünkü onda tek bir sınava bağlı olacaktı her şey. TEOG bize dershanesiz de yapabileceğimizi gösterdi” değerlendirmesinde bulundu.
Sınav arası molalar rahatlattı
40 dakikalık sınavdan sonra verilen molalar öğrencileri rahatlattı. Her oturumda sadece bir dersin olması ve sadece o dersin sorularıyla meşgul olmak da olumlu etki yarattı. Bununla birlikte araştırma için okullara ziyarete gidildiğinde, diğer yıllara göre çok az velinin çocuklarını okulun bahçesinde beklediği görüldü.
Yerleştirme süreci yordu
Sınava girişlerde arama yapılmaması öğrenciler üzerinde bir baskı olmamasını sağladı. Ancak TEOG’un yerleştirme süreci daha sancılı geçti. Buna sebep olarak düz liselerin tamamının Anadolu lisesine dönüşmesi ile daha önce puansız olan okulların artık puanla öğrenci alması gösterildi.
Nakiller internetten yapılabilmeli
Rapor sonunda SETA, yerleştirme sisteminin tekrar gözden geçirilmesi, nakillerin internet üzerinden yapılabilmesi, merkezi sınavla öğrenci alan okul sayısı ve türünün azaltılması, bütün öğrencileri merkezi sınava tabi tutmak yerine, az sayıda başarılı öğrencinin bu sınavlara yönlendirilmesi konularında önerilerde bulundu.