12 Aralık 2024 Perşembe / 11 CemaziyelAhir 1446

THY taklit edilen bir şirket oldu

Türkiye'nin yükselen değeri Türk Hava Yolları 'Açık Görüş'te konuşuluyor. THY nasıl global bir marka oldu? Yeni uçuş noktaları ve hedefler, uçak filosu yatırımları, ulusal ve küresel rekabette son durum... Murat Çiçek sordu, Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu yanıtladı...

11 Eylül 2013 Çarşamba 07:00 - Güncelleme:
THY taklit edilen bir şirket oldu
Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu 24 Tv ekranlarında yayınlanan moderatörlüğünü Murat Çiçek'in yaptığı Açık Görüş programına konuk oldu.

Grevlerle ilgili son durum

305 kişinin çıkarılmasının grevlerle ilgisi olmadığını söyleyen Hamdi Topçu, "305, kanunsuz bir şekilde işe gelmeyen arkadaşların iş akdinin sona ermesiydi" dedi.

Topçu, sözlerine şöyle devam etti:

"Bu konuyla ilgili kanuni süreç halen devam etmekte ve şu an için grevle ilgili bir problem yok. Kanunda, 'çalışanlar grev yapabilir' diyor.. Sendika grev yapmaz ama bugün Hava-İş sendikası çok küçük bir grupla bu grevi sürdürme kararlılığını devam ettiriyor. Şu anda THY çalışanlarının % 98'i iş başında. Grev kanuni bir haktır. Bizim çalışanlarımızın şartlarında bir eksiklik varsa sözleşme imzalamak için masada her zaman hazırız ama gelinen son noktada inanılmaz isteklerle masaya geldiler. 305 olmazsa olmaz şartlarıydı. Şimdi ise sendika bu şartından vazgeçmiş görünüyor. Bunun karşılığında Türk Hava Yolları'nın elini kolunu bağlamaya, sıkıştırmaya dönük isteklerde bulundular.

THY'nin çalışma şartları

Sektöre ve Türkiye ölçeğine baktığınız zaman bizim şartlarımız son derece iyi. Uluslararası ölçeğe baktığınız zaman ise bizim dengimizdeki herhangi bir firmadan geri değil. İleri olduğumuz noktalar var, aynı olduğumuz noktalar var.

Grev görüşmelerinde bizim anlaşamadığımız 3. personel konusu ile ilgili sendika başkanına, Avrupa'daki herhangi bir havayolu şirketine ait uçuş programı ve mesai saatlerini alıp birebir uygulamayı teklif ettim. 'Biz bu şartlara gelemeyiz. Biz kendi şartlarımızı oluşturacağız' dediler.

Türk Sivil Havacılığı'nın mevzuatına göre bir uçuş personeli ayda 110 saatten, 3 ayda 300 saatten, yılda ise 1000 saatten fazla uçurulamaz. Türk Hava Yolları olarak biz bunu 80 saate çektik ve fazladan 3 kat mesai ödüyoruz.

"Hava-İş sadece THY'de örgütlü!"

"Biz Türkiye'de ve Uluslararası alanda bir rekabet içindeyiz. Türkiye'ye ve diğer havayolu şirketlerinin çalışanlarının durumuna baktığınız zaman sivil havacılığın bütün sendikal talebini THY karşılıyor. Türkiye'de Türk Hava Yolları'ndan başka hiçbir firmada başka sendika yok çünkü.. Hava-İş sendikası sadece THY'de örgütlü bir sendika.. Başka yere giremiyor ve sokmuyorlar. Şu anda bizim rakip olarak gördüğümüz havayolu şirketleri ile hem uçuş saatleri hem de ücret bakımından fark var."

"Benim başaramadığım bir şey kötüdür.." mantığı

"Görüştüğümüz herkes 'çok büyük iş başardınız' diye tebrik ediyor fakat çok küçük bir azınlık var ki evlerinden özel uçakla alsanız da özel servis koysanız da bu insanları memnun edemezsiniz. Neden? Kendisi yapmadığı için memnun edemezsiniz. Bu bir zihniyet meselesi. Bir memleket meselesi olarak bakmıyorlar buna.. 'Benim başaramadığım bir şey kötüdür..' mantığı..

Lise yıllarımda bakkallık yaptım

"Ben gocunan biri değilim. Nereden geldiğimi bilirim. Benim uçakla tanışmam burada oldu. Buraya ilk geldiğimde THY Genel Merkezi'nin Yeşilköy'de olduğunu bile bilmiyordum.

Bir televizyon programında bakkallık yaptığımı söyledim. Gerçekten de lise yıllarımda bakkallık yaptım. 'Bir bakkal THY'nin başına nasıl gelir?' dendi. Sonra mali müşavir oldum, 'Bir mali müşavir parçası THY'yi yönetiyor' dendi. Ben bunlara alınmıyorum. Şimdi baktığınız zaman Türkiye'nin en zengini olan Koç da bakkallıktan geliyor. Onunla ilgili hiç bir eleştiri duydunuz mu? Önemli olan çalıştığı süre içerisinde neyi başarabildiğidir!"

Tıpkı bir öğrenci gibi ders çalıştım

"2003'te buraya geldiğimizde yönetim kurulunun tamamı gerçekten de havacılıktan bihaberdi ama içimizde bir aşk vardı. 'Biz bu işi başaracağız' şeklinde bir hırs vardı.

Ben ilk 6 ay mali konular haricinde hiç bir konuda fikir beyan etmedim ve tıpkı bir öğrenci gibi ders çalıştım. Dünyanın tüm havayollarını inceledim. "

THY, taklit edilen bir şirket oldu

"Bugün dünyada belki de bakan ve bakanlar tarafından (Başbakan dahil) en fazla ziyaret edilen şirketiz. Neden ziyaret ediyorlar? Tek bir soru için.. 'Nasıl başardınız?'

Türk Hava Yolları artık taklit edilen bir şirket oldu"