17 Temmuz 2025 Perşembe / 22 Muharrem 1447

Her on müşteriden dokuzu Müzik çalan mağaza tercih ediyor

Türkiye’de 4 binin üzerindeki halka açık noktada yasal müzik yayını yapan SMG, mekanlardaki müzik seçiminin önemini açıkladı. Müşterilerin müzik çalan yerleri tercih ettiği belirtiliyor.

18 Aralık 2015 Cuma 07:00 - Güncelleme:
Her on müşteriden dokuzu Müzik çalan mağaza tercih ediyor
MÜZİĞİN insan psikolojisi ve dolayısıyla davranışları üzerinde etkisi kanıtlanmış bilimsel bir gerçek. Yapılan araştırmalar müziğin tüketim tercihlerini de etkilediğini ortaya koyuyor. AVM’ler, mağazalar, restoranlar, turistik mekanlar ve spor merkezlerinde çalınan müziğin tüketici davranışlarıyla doğrudan bir ilişkisi bulunuyor. Yapılan bir araştırmaya göre müşterilerin yüzde 90’ı müzik çalan mağazaları tercih ediyor ve çevrelerine öneriyor. Müşterilerin yüzde 76’sı müzik sayesinde mağazalarda daha rahat hissederek alışveriş yaptıklarını belirtirken, yüzde 63’ü müzik çalınan mağazalarda daha fazla vakit ve para harcadıklarını söylüyor.
 
AVM’DE FON MÜZİĞİ
 
Türkiye’de 4 binin üzerindeki halka açık noktada yasal müzik yayını yapan SMG’nin Yönetim Kurulu Başkanı Gül Gürer Alimgil, çalınan müziğin mutlaka mekana özel seçilmesi gerektiğinin altını çiziyor. Müziğin türü, yüksekliği ve temposunun müşteri davranışlarını etkilediğini belirten Alimgil “Markanın kimliği ve imajı mekandaki müzik seçimi için çok önemli bir unsur. Örneğin bir fast food restoranında hızlı ritimde müzikler yayınlanmalı ki yemekler daha hızlı yensin ve müşteri sirkülasyonu artsın. Şık bir butikte easy listening eserlerin çalması müşterilerin mağazada daha uzun süre kalmasını sağlayabilir. Fine dining restoranlarda caz tarzı müzikler tercih edilebilir. Bir fitness salonunda ritmin çok yüksek olması gerekir. AVM’lerde ise müzik yayını ne çok yüksek ne çok düşük düzeyde olmalı, keyifli bir fon müziği işlevini görmeli” dedi.
 
KURUMA ÖZEL LİSTE
 
Müziğin mağaza içi trafik akışı ve satışlar üzerindeki etkilerine de dikkat çeken Alimgil “Yavaş tempolu müzikler, yüksek tempolulara oranla müşterileri mağaza içinde daha uzun süre tutar. Öte yandan, mağazada huzurlu ve rahat bir biçimde alışveriş yapmayı engelleyecek şekilde çok fazla sayıda müşterinin olması durumunda yüksek tempolu müzik çalınarak, bu müziğin trafik akışını hızlandırıcı etkisinden yararlanılabilir” dedi. Alimgil, şunları söyledi: “İstanbul, İzmir, Ankara, Eskişehir gibi özellikle gençlerin bulunduğu lokasyonlarda daha ritmik, hızlı parçalara ve dans müziklerine yer veriyoruz. Turistlerin ağırlıkta olduğu yerlerde enstrümantal veya etnik Türk ezgilerinin bulunduğu müzikler yayınlıyoruz. Türkiye’de en çok kullandığımız yayınları midtempo popüler müzikler, hızlı dans şarkıları, latin müzikler ve dinlemesi kolay şarkılar oluşturuyor.”
 
Çalışanları da motive etmeli
 
MÜZİĞİN müşteriler kadar çalışanlar üzerinde de önemli bir etkisi olduğuna değinen Alimgil, gün içinde yayınlanacak birkaç ayrı müzik listesi hazırlayarak hem müşterileri hem mağaza çalışanlarını mutlu etmeye çalıştıklarını belirtti. Alimgil, şunları söyledi: “Günün ilk saatlerinde orta tempoda şarkılar kullanırken, öğleden itibaren ve iş çıkış saatlerinde ise müzik listelerini hızlandırıyoruz. Bu saatlerde özellikle enerji verecek, iyi hissettirecek parçalar çalmaya dikkat ediyoruz. Çalışanların motive olmalarını sağlıyoruz.”