Gazetede 17 Ocak 2015’te yayınlanan Uğur Kömeçoğlu imzalı ‘Cemaat değil hareket’ başlıklı yazıda, Türkiye’nin ABD ve AB’ye yönelik eleştirileri, BM’ye yönelik “Dünya 5’ten büyüktür’ tepkileri eleştirilirken, Türkiye ‘Ortadoğu İslamcısı’ olmakla ‘suçlandı’!..
“Dünyayı ve uluslararası mekanizmaları hâlâ soğuk savaş refleksleriyle veya Ortadoğu İslamcılığıyla ya da hamasi emperyal fantezilerle okumaya çalışan bir zihniyet yapısı dünya demokrasi ligine meydan okuyarak ülkemizi içe kapanık otoriter rejimler ligine sürüklüyor” diye başlayan yazıda, aynı düşüncenin ‘Hizmet hareketi’ni de ‘ufuksuzlukla’ ele aldığı öne sürülerek, Hizmet’in ‘dini cemaat olmadığı’ örneklerle anlatılıyor.
“Hizmet bir cemaat veya örgüt değil sosyal harekettir” denilen yazıda, cemaatin yerel coğrafya ile sınırlı olan küçük yapılanmaları ifade ettiği, ancak Hizmet hareketinin bu koordinatları aşıp ‘evrensel insani değerlere dayalı ulus-üstü hareket’ olduğu belirtiliyor.
Hizmet’in artık sadece bir ulusal coğrafyada, köken, statü, kültür benzerliği olan insanlardan oluşan bir yapılanma olmadığı; “milliyet, din, statü, kültür benzerliği olmayan, çok-biçimli destek ve dayanışma türevleri sağlayabilen, buna karşın evrensel ilkelerde, ideallerde uzlaşabilen ulus-üstü bir ‘aktif düşünme ve davranma biçimi’ olduğu vurgulanıyor.
Hizmet’i tanımlayan en çarpıcı cümle ise şu: “Kökeni itibarıyla referansını irfanî neo-sufi değerlerden alıyor olsa da mutlak manada dinsel bir hareket olarak da tasnif edilemez. Herhangi bir mezhebin, tarikatın ya da kültün şubesi ve devamı da değildir. Hizmet hareketi artık dindarlarla dindar olmayanların, Müslümanlarla Müslüman olmayanların eğitimsizlik ve yoksullukla mücadele gibi pek çok konuda (insanlığa hizmet etme ortak idealinde) buluşup birlikte çalışabilecekleri yeni bir imkân sahası sunmaktadır.”
Yazıda, Hizmet hareketinin hala ‘sıradan’ bir cemaat gibi görülmesi de eleştirilirken, küresel örnekler sıralanıyor: “New Age (Yeni Çağ akımı) bir toplumsal harekettir. Çevrecilik bir toplumsal harekettir. Feminizm bir toplumsal harekettir. Elbette bu hareketler özdeş değildir ama ulus-üstü karakterleri, piramidal olmayan esnek katılım sistemleri, serbest ve yumuşak aktivasyon biçimleri ve küresel etkileri bakımından izomorfik (eş-biçimli) özellikler gösterirler. Hizmet hareketi de aynı örüntüyü takip etmektedir.”