15 Aralık 2024 Pazar / 14 CemaziyelAhir 1446

Otomobilde kış teknolojileri

Diyelim ki yeni bir otomobil alacaksınız. Eğer daha önce bir sileceği donmuş camdan ayırmaya çalışmakla uğraşmadıysanız, zorlu kış şartlarında sürücülerin hayatını kolaylaştıran konfor ve güvenlik donanımlarından haberiniz olmayabilir.

MURAT ÖZTÜRK7 Ocak 2015 Çarşamba 07:00 - Güncelleme:
Otomobilde kış teknolojileri
Zemin Tutunması: Bir çok spor otomobil kullanıcısı 4 tekerlekten çekiş sisteminin sadece otomobilin yere tutunması halinde çalıştığını geç öğrenir. Yaz lastikleri üstünde bir yere gidemezsiniz - en azından istediğiniz yere. Derin karlı yüzeylerde SUV gibi yüksek sürüşe sahip araçlar yolun hakimi olur. 
 
Kış Şanzıman Modları: Otomatik şanzımana sahip bazı otomobiller, hareket ederken patinaja kalmayı önleyen Kış moduna sahiptirler. Bu sistem Çekiş Kontrol Sistemi (Traction Control) ile birlikte veya tek başına sunulabilir. Tipik olarak aracı 1. vites yerine 2. viteste hareket ettirir ve vitesleri olabildiğince çabuk en büyük vitese getirir. Kulağa garip gelebilir ama yüksek vites çekiş olan tekerleklerdeki gücü azaltır ancak motor devri yüksektir. Aynı nedenden ötürü bazı manuel olarak kullanılabilen otomatik şanzımanlar ikinci veya üçüncü viteste kalkmanıza izin verir.  
 
Isıtmalı Koltuklar & Isıtmalı Direksiyon Simidi: Özellikle deri döşemeli koltuklarda ısıtma nerdeyse bir zorunluluk. En büyük faydası klima ısıtmaya başlamadan önce koltukları ısıtabilmeleri. Bu özellik tüm koltuklardan ziyade genellikle ön koltuklarda sunuluyor. Bazı araçlarda kademeli olsa da bazı araçlarda sadece açık veya kapalı modu bulunuyor. Yeni modellerde direksiyon simidi ısıtması da sunuluyor. Olmayan modellerde ya soğuk bir direksiyon simidini tutacaksınız ya da eldiven kullanacaksınız. (Direksiyonun kaynaması için deri eldiven önerilir.) 
 
Elektronik Denge Sistemi: Elektronik denge sistemleri bir çok isimle anılmaktadır. Ne işe yarar? Aracın gittiği yönü ve sürücünün direksiyonu çevirdiği yönü analiz ederek her bir tekerleğe gerektiği ölçüde ABS uygulayarak otomobili çizgide tutmaya yarar. Tarihteki en önemli güvenlik donanımlarından biri olan ESP özellikle karda aracın arkasının savrulmasını önler. 2015 itibarıyla tüm araçlarda bulunması zorunlu hale geldi. 
 
Antilock frenler Kilitlenmeyen fren sistemleri bütün mevsimler için iyidir. Fren yaparken tekerleklerinizin kilitlenmesini ve kaymasını önleyerek aracınızı kontrol altında tutmanıza yardımcı olur. ABS’nin asıl görevi durma mesafesini kısaltmaktan ziyade panik fren anında bile manevra yapmanıza olanak tanımasıdır. 
 
Çekiş Kontrol Sistemi: Kilitlenmeyen frenler size kaygan yüzeylerde durmanıza yardım ederken  Çekiş Kontrol Sistemi hareket etmenize yardımcı olur. Çekiş olan tekerleklerdeki kaymayı algılayarak motor gücünü azaltır ve/veya ABS’yi devreye sokarak tutunan tekerleğe gücün aktarılmasını sağlar. Çekiş Kontrol Sistemi arkadan itişli otomobilleri karda daha kullanılabilir yaparken bazı sistemler çok tutucu olduklarından ve yumuşak karda hızlanmanıza imkan vermediğinden kapatılmaları gerekebilir. En gelişmiş Çekiş Kontrol Sistemi her türlü yol şartına göre adapte olabilen sistemlerdir. 
 
4 Tekerlekten Çekiş Sistemi: Şehir dışında oturanlar için 4 çeker ihtiyacı abartılsa da özellikle yokuşlu yollarda, karlı ve kış şartlarında bulunmasında bir zarar yoktur. Gerçek bir 4 çeker sistemi daha ağırdır ve kullanımı daha zordur. All-wheeldrive 4 tekerlekten çekiş sistemi ise daha ucuz, hafif ve otomatik olduğu için kullanımı daha kolaydır.